مفقود شدن بیش از 5 هزار زن و دختر بومی در سراسر آمریکا

15:30 - 25 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۶۴۸۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زنان بومی در آمریکا سهم نامتناسبی از آمار افراد مفقود شده دارند.

خبرگزاری میزان – در حالی که جوامع بومی در کانادا و آمریکا با چالش مفقود شدن و قتل زنان و دختران بومی مبارزه می کنند، بی توجهی دولت‌های نامبرده به این موضوع تداوم این چالش را رقم زده است.

به گزارش « iowapublicradio و اِی بی سی»، براساس تحقیقات «آسوشیتدپرس» در سال 2018 بیش از 630 زن و دختر بومی مفقود شدند؛ این رقم معادل 0.7 درصد از موارد مفقودی در سراسر آمریکا را تشکیل می‌دهد، این در حالی است که سهم زنان و دختران بومی 0.4 درصد جمعیت آمریکاست.

در برخی از ایالت‌های آمریکا مانند کالیفرنیا و آیووا بحران مفقود شدن زنان و دختران بومی جدی تر از دیگر ایالت هاست.

کارشناسان می‌گویند که یکی از مهم ترین دلایل تداوم این بحران، مقصر دانستن زنان و دختران بومی قربانی است؛ این در حالی است که چنین رویکردی در قبال دختران و زنان سفیدپوست مفقود شده، وجود ندارد و کسی آن‌ها را سرزنش نمی‌کند.

گذشته از این، در موارد متعددی قتل زنان بومی در آمریکا با عنوان خودکشی دسته بندی می‌شود که عملا مسیر عدالت را برای خانواده قربانی مسدود می‌کند.

ضمن این که قبایل آمریکایی تحت صلاحیت قضایی فدرال هستند؛ به این معنا که نمی‌توانند به منابع تحقیقات ایالتی در پرونده افراد مفقود شده دسترسی داشته باشند و دسترسی به منابع فدرال نیز بسیار زمان و هزینه بر است.

کارشناسان حقوق بشری از این روند به عنوان اقدامات متعاقب نسل کشی بومیان یاد می‌کنند و می‌گویند که بومیان همچنان قربانی روند نسل کشی استعمارگران می‌شوند.

در سال 2021 نیز بیش از 5 هزار زن و دختر بومی در سراسر آمریکا مفقود شدند.

قتل، به عنوان سومین دلیل مرگ و میر زنان بومی در آمریکا، یک بحران بهداشت عمومی ملی شناخته می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *