تحقق نرخ 97.5 درصدی در رسیدگی به پرونده‌های قضایی در محاکم استان کرمان

11:55 - 25 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۶۰۱۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان با اشاره به رشد دو درصدی تعداد پرونده های مختومه در 9 ماهه 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: با همت همکاران قضایی و اداری استان به نرخ رسیدگی 97.5 درصدی رسیده ایم.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در نشست بررسی عملکرد حوزه های قضایی شرق استان اظهار کرد: باید از ظرفیت روحانیون، معتمدین، ائمه جمعه و جماعات و … برای توسعه صلح و سازش در پرونده ها استفاده شود.

وی با اشاره به این مطلب که در دور دوم سفرهای شهرستانی عملکرد حوزه های قضایی به صورت ویژه مورد بررسی قرار می گیرد، تصریح کرد: به دنبال ایجاد رقابت به منظور توسعه کمی و کیفی خدمات قضایی ارائه شده به مردم هستیم تا بر این مبنا، جایگاه استان در اجرای برنامه های تعیین شده از سوی قوه قضاییه ارتقاء یابد.

رئیس دادگستری استان کرمان ضمن بیان این مطلب که در راستای توسعه نیروی قضایی و اداری در سطح استان اقداماتی در دست انجام است، تاکید کرد: در پی برگزاری آزمون استخدامی قوه قضاییه در سال گذشته، تعدادی نیروی اداری در آستانه جذب هستند و با شروع به کار این افراد، بخشی از مشکلات این حوزه برطرف می شود.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی در ادامه افزود: پیشگیری از وقوع جرم نیز موضوع مهمی است که باید در این راستا بر مبنای سیاست ها و برنامه های پیش بینی شده، حرکت کرد و عملکرد حوزه های قضایی در این بخش نیز باید بر مبنای شاخص های موجود مورد سنجش قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بر استفاده از ظرفیت های حل اختلاف تاکید کرد و گفت: باید از هر ظرفیتی که منجر به ختم دعاوی به صلح و سازش می شود، استفاده شود و موضوع حل اختلاف نباید در شوراهای حل اختلاف خلاصه شود.

وی بر رسیدگی به پرونده های مسن نیز تاکید و خاطرنشان کرد: نرخ رسیدگی به پرونده ها در حوزه های قضایی باید حداقل 100 درصد باشد تا موجودی پرونده ها در شعب افزایش نیابد و در کنار آن باید در راستای کاهش موجودی شعب نیز اقدام شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بر توجه به صدور آرای جایگزین حبس نیز تاکید کرد و ادامه داد: وجود شعب دارای آمار نامتعارف پذیرفتنی نیست و باید مورد توجه قرار گیرد.

صدور ۳ هزار و 595 حکم جایگزین حبس در ۹ ماهه سال جاری

معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان با اشاره به رشد دو درصدی تعداد پرونده های مختومه در 9 ماهه 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: با همت همکاران قضایی و اداری استان به نرخ رسیدگی 97.5 درصدی رسیده ایم.

مهدی بخشی در نشست بررسی عملکرد حوزه های قضایی شرق استان کرمان افزود: درصد ابلاغیه الکترونیک استان نیز در آذر ماه سال جاری به 93 درصد رسیده است.

وی یادآور شد: در 9 ماهه سال جاری اوقات رسیدگی 4.5 درصد و اوقات احتیاطی 7.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است که بیانگر عزم جدی همکاران خدوم دادگستری استان در رسیدگی سریعتر و کیفی تر به پرونده ها است که بر همین اساس میانگین زمان رسیدگی پرونده ها در شعب تحقیق و رسیدگی دادسراها و دادگاه های استان به 81 روز رسیده است.

معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان به رشد 20 درصدی صدور آرای جایگزین حبس در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز اشاره و بیان کرد: در 9 ماهه سال جاری سه هزار و 595 حکم جایگزین حبس در استان کرمان صادر شده است.

بخشی بیان کرد: در راستای اجرای برنامه های قوه قضاییه در مسیر هوشمندسازی و بهره گیری از فناوری های نوین، در سال جاری بالغ بر 10 هزار و 895 دادرسی الکترونیک در استان برگزار شده و استان کرمان در این زمینه یکی از استان های پیشرو کشور به شمار می رود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *