نقض سیسستماتیک قوانین بین المللی در زندان‌های بحرین

9:02 - 25 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۵۸۰۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری در مورد شرایط بحرانی زندان‌های بحرین هشدار می‌دهند.

خبرگزاری میزان – وضعیت بحرانی زندان‌های بحرین در حالی در مسیر وخامت پیش می‌رود که مقامات این کشور توجهی به هشدارها، انتقادها و توصیه‌های بین المللی در این باره ندارند.

به گزارش «بحرینی لیکس»، زندانیان عقیدتی در بحرین از اوایل آگوست 2022 تاکنون تحت نقض هولناک حقوق بشری در زندان «جو» قرار دارند.

براساس گزارش‌ها، مقام‌های زندان «جو» بحرین، تخلفات وحشتناک و نقض گسترده قوانین بین المللی حقوق بشر را به صورت سیستماتیک و گسترده انجام داده اند.

به گزارش «منامه آنلاین»، سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای در مورد وضعیت بحرانی زندانیان عقیدتی در زندان جو ابراز نگرانی کرده و واکنش مسئولان و کارکنان زندان در قالب ضرب و شتم، توهین، ... به اعتراض مسالمت آمیز زندانیان عقیدتی را نقض آشکار حقوق بشر خواند.

براساس گزارش عفو بین الملل، زندانیان عقیدتی معترض همچنین توسط مقام‌های زندان در فضایی ایزوله نگهداری می‌شوند.

عفو بین الملل با اشاره به این که شمار قابل توجهی از زندانیان عقیدتی در بحرین در حال گذراندن دوران حبس‌های طولانی مدت خود هستند، از دولت بحرین خواست تا جدیت خود برای پایان دادن به نقض حقوق زندانیان را آشکار کرده و دست از اقدامات تلافی جویانه بردارد.

عفو بین الملل همچنین علاوه بر مستند کردن سرکوب نهادهای مدنی شیعی توسط مقام‌های بحرین در گزارشی با عنوان Silence Masters the Attitude به دستگیری عبدالهادی الخواجه، رئیس سابق مرکز حقوق بشر بحرین و موسس مرکز حقوق بشر خلیج فارس در زندان‌های این کشور اشاره کرد.

 وی که در سال 2001، در پی اعلام عفو ​​عمومی در بحرین به همراه خانواده اش به بحرین بازگشت، در سال 2002 مرکز حقوق بشر بحرین را تاسیس کرد؛ الخواجه در سال 2011 توسط دولت بحرین دستگیر شد و اخیرا با اتهام‌ توهین به رژیم صهیونیستی در زندان مواجه شده است.

گذشته از گزارش‌های منتشر شده از نقض حقوق بشر زندانیان در زندان «جو»، بررسی‌ها نشان می‌دهد که وضعیت در دیگر زندان‌های بحرین نیز مشابه است و تخلفات متعددی در این مراکز رخ می‌دهند.

سازمان‌های حقوق بشری تاکید دارند که دولت بحرین به پنهان کردن تخلفات وحشتناکی که در زندان‌های این کشور به ویژه در زندان «جو» علیه زندانیان عقیدتی روی می‌دهد و آن‌ها را از ابتدایی ترین حقوق مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون علیه شکنجه که بحرین امضاء کننده آن است، محروم می‌کند، ادامه می‌دهد.

براساس گزارش‌ها،  ۱۶۲ زندانی عقیدتی در بحرین با امضای بیانیه ای خطاب به مقام‌های بحرینی خواستار اعمال و برقراری شرایط انسانی در زندان‌های بحرین شدند.

در این بیانیه تاکید شده که زندانیان عقیدتی در زندان‌های بحرین گرفتار شرایط بد غیرانسانی داخل زندان‌ها هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *