تاریخ خونین فرانسه در آفریقا/جنایات استعماری با قتل عام میلیون‎ها نفر

9:21 - 24 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۴۵۸۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تاریخ استعماری فرانسه ابعادی بسیار گسترده دارد و با این وجود مقامات این کشور همواره در تلاش برای فرار از مواجهه با این گذشته استعماری هستند.

خبرگزاری میزان - «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، گذشته استعماری این کشور را در آفریقا که در آن بیش از دو میلیون نفر کشته شدند، به‌عنوان یک «اشتباه فاحش» بی‌اهمیت جلوه داده است، در حالی که این کشور به دنبال راه‌های جدیدی برای حفظ سلطه خود بر این قاره است.

به گزارش آناتولی»، اما او نه برای تاریخ خونین فرانسه در آفریقا عذرخواهی کرد و نه نشان داده که این کشور از اقتصاد آفریقا خارج خواهد شد؛ برعکس، مشخص است که مکرون که در تلاش است تا استعمار پر از کشتار را کم اهمیت جلوه دهد، می‌خواهد با اعمال استعماری سلطه فرانسه را در آفریقا حفظ کند.

فرانسه با حضور نظامی خود در بسیاری از کشورهای آفریقایی متهم است که از منابعی مانند اورانیوم، آهن و نفت برای منافع خود استفاده می‌کند.

تاریخ سیاه

تاریخ فرانسه در آفریقا چیزی بیش از یک «اشتباه فاحش» است؛ این کشور با اشغال‌های استعماری خود که در سال 1524 آغاز شد، بر بیش از 20 کشور در غرب و شمال آفریقا تسلط داشت. حدود 35 درصد آفریقا برای بیش از 300 سال تحت سلطه فرانسه بود.

کشورهایی مانند سنگال، ساحل عاج و بنین در آن سال‌ها به عنوان مراکز تجارت برده فرانسه مورد استفاده قرار می‌گرفتند و تمام منابع منطقه مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت.

از سوی دیگر، قیام‌هایی که توسط کسانی که در جنگ‌های جهانی برای فرانسه می‌جنگیدند با وعده استقلال به راه انداختند، با خشونت سرکوب شد. دوره پنج قرنی استعمار و جنگ‌های استقلال در این منطقه بیش از دو میلیون آفریقایی را کُشت.

هزاران الجزایری در تظاهراتی که توسط الجزایری‎هایی که در صفوف فرانسه با وعده استقلال کمی قبل از پایان جنگ جهانی دوم می‌جنگیدند، توسط سربازان فرانسوی کشته شدند.

خشونت تا سال 1962 که الجزایر استقلال خود را از وقایع موسوم به کشتار «ستیف و گوئلما» در 8 می 1945 به دست آورد، به صورت سیستماتیک ادامه یافت.

حدود 1.5 میلیون نفر در جنگ استقلال الجزایر به دلیل دخالت فرانسه کشته شدند.

از سال 1830، مشخص شده که فرانسه نیز جامعه الجزایر را از طریق نسل‎کشی فرهنگی قتل عام کرده است.

فرانسه 300 سال هویت محلی الجزایر را از بین برد و بسیاری از آثار فرهنگی و مذهبی را در این کشور به صلاحدید خود متحول کرد.

در حالی که دولت فرانسه رسما از الجزایر به دلیل سیاست‌های استعماری خود عذرخواهی نکرده است، الجزایر اعلام کرده است که چهار پرونده مربوط به دوران استعمار و پس از استعمار همچنان بین دو کشور مفتوح است، از جمله بازیابی جمجمه قربانیان و سران مقاومت ملی از یک موزه. فرانسه همچنان از بازگرداندن آرشیو الجزایری حاوی صدها سند و اثر خودداری می‌کند.

چقدر از مسائل امروز فرانسه را می‎توان با تاریخ استعماری آن توضیح داد؟ یک مورخ می‌گوید که این ارتباط بسیار زیاد است و آموزش و پذیرش گذشته استعماری این کشور به بازتعریف مفهوم فرانسوی جهان‌شمولی کمک می‌کند تا همه شهروندان فرانسوی امروز را در بر گیرد.

فرانسه مدت‌هاست که از رویارویی با گذشته استعماری خود امتناع می‌کند و آموزش را بر «مزایای» استعمار متمرکز کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *