آیت الله رئیسی: حضور در میان مردم برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی راهگشاست

22:26 - 23 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۴۴۳۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس جمهور ضمن تاکید بر ادامه سفرهای استانی گفت: بنای دولت بر این است که سفرها را تا رفع مشکلات در استان‌ها ادامه دهد و شخصا معتقد به مباشرت در کارها هستم. گزارش‌های مکتوب و مستند را کافی نمی‌دانم و براساس تجربه کاری، حضور در میان مردم برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را راهگشا می‌دانم.

خبرگزاری میزان_ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نشست مطبوعاتی پایان سفر دو روزه دولت مردمی به استان یزد، با تبریک ولادت حضرت زهرا (س) و امام خمینی (ره)، از مردم یزد‌ که طی دیروز و امروز جلوه‌های زیبایی در همدلی خلق کردند، قدردانی کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه سفر به شهرستان‌های استان برای من بسیار دلنشین بود، افزود: کثرت کارها اجاره دیدار با همه مردم استان یزد را نداد، اما امیدوارم در سفرهای آتی به دیگر شهرها هم سر زده و با همه‌ دیدار کنم.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: مشکلات و مسایل مختلفی در سطح استان قبل از سفر در تهران شناسایی شد‌ که دستگاه‌های مسئول در نشست‌های کاری آنها را بررسی کردند و در نهایت در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهور این مصوبات نهایی و برای اجرا ابلاغ شد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر ادامه سفرهای استانی گفت: بنای دولت بر این است که سفرها را تا رفع مشکلات در استان‌ها ادامه دهد و معتقد به مباشرت در کارها هستم. گزارش‌های مکتوب و مستند را کافی نمی‌دانم و براساس تجربه کاری، حضور در میان مردم برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را راهگشا می‌دانم.

رئیس‌جمهور موضوع آب را از خواسته‌های جدی و چند ساله مردم در استان یزد اعلام و تأکید کرد: رفع مشکل آب یزد در این سفر آغاز شد و امیدواریم به زودی به سرانجام برسد. در گزارش ابتدایی زمان اجرای این طرح چهار سال بود که پس از پیگیری‌ها وعده دادند که در صورت تأمین امکانات این مدت زمان به نصف خواهد رسید. البته معتقدیم گرچه کاهش زمان مطلوب است اما کیفیت به هیچ عنوان نباید فدای کمیت شود.

آیت الله رئیسی درباره کارخانجات و مالیات پرداخت شده از سوی آنها نیز توضیح داد: در بودجه امسال برای حمایت از تولید‌، مالیات کارخانجات و صنایع ۵ درصد کاهش یافت که این رقم در بودجه سال آینده ۷ درصد در نظر گرفته شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه انتظار به حق مردم از شرکت‌ها و کارخانجات بزرگ ایفای مسئولیت اجتماعی آنها در قبال منطقه است، اظهار داشت: همه شرکت‌ها براساس میزان درآمد خود مسئولیت اجتماعی برای توسعه منطقه دارند و تأکید می‌کنم این نه توصیه و سلیقه بلکه یک وظیفه قانونی است.

آیت الله رئیسی متذکر شد: نمی‌توان پذیرفت که در کنار یک معدن بزرگ و کارخانه عظیم، روستایی فقیر و جاده‌ای خراب باشد یا امکانات خاص وجود نداشته باشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بار دیگر تاکید می‌کنم کارخانجات بزرگ برابر قانون به میزان درآمد باید مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کنند و استاندار هم در این زمینه پیگیری لازم را داشته باشند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در هر استان یک صندوق پیشرفت و عدالت پیش‌بینی شده، گفت ‌که یک میزان تنخواه هم از سوی دولت به این صندوق‌ها کمک می‌شود‌ اما بقیه درآمد آن از خود استان تأمین و در استان هم هزینه خواهد شد‌. حق مالکانه معادن، فروش اموال مازاد دولت، دریافت مالیات مازاد به این حساب ریخته می‌شود تا هم استان کسب درآمد کند و هم این درآمدها برای پروژه‌های نیمه‌تمام همان استان هزینه شود.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه‌ بلندمدت دولت برای انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان‌ به مرکز کشور و نیز کاهش تورم در کشور گفت: دولت ۶ مرکز برای شیرین‌سازی آب برای همه بخش‌های کشور و استان‌های مرزی و بندری پیش‌بینی کرده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

رئیس‌جمهور‌ با تأکید بر اینکه برنامه‌ دولت کاهش تورم است، افزود: تورم در شهریور ۱۴۰۰ و زمان تحویل دولت، ۵۹,۳ یعنی نزدیک به ۶۰ درصد بود که در اسفند ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرد. اما همزمان با اجرای اصلاحات اقتصادی ۱۴۰۱ و مکلف شدن قانونی دولت به این اصلاح، تورم منطقه‌‌ای و جهانی هم افزایش یافت؛ با این همه تمام تلاش دولت کاهش این تورم است که در ۶ ماهه اول کار خود، براساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار موفق شد نرخ تورم را به شکل جدی کاهش دهد.

به گفته رئیس‌جمهور، در ماه‌های خرداد و تیر، تورم ناشی از اصلاح اقتصادی اتفاق افتاد که ظرف دو الی سه ماه تخلیه شد و اکنون نسبت به شهریور ۱۴۰۰ شاهد‌ کاهش ۱۹ درصدی تورم هستیم که در گزارش به مجلس در روز تحویل بودجه نیز اعلام شد.

آیت‌الله رئیسی با تصریح بر اینکه دولت تلاش می‌کند از اقدامات تورمی پرهیز کند، خاطر نشان‌ کرد: مهمترین کار دولت این است که انضباط مالی را رعایت و منابع و مصارف را کنترل کند و از ابتدای دولت این هدف دنبال شده و اثربخش بوده است.

رئیس‌جمهور، اقدامات بعدی دولت را کنترل اضافه برداشت از بانک مرکزی و بانک‌ها، خلق پول و نقدینگی عنوان و تأکید کرد که اقدامات نظارتی و کنترلی در این زمینه افزایش خواهد یافت‌.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه تورم کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: دولت خود را از یک‌سو به انضباط مالی و کنترل درآمدها و هزینه‌ها موظف می‌داند و از سوی دیگر نظارت بر بانک‌ها را در دستور کار قرار داده است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌ دولت برای کاهش بیکاران تحصیل‌کرده به ویژه در استان یزد، گفت: استان یزد در حوزه دانش‌بنیان و پارک‌های دانش‌بنیان فعال است و برنامه دولت هم حمایت از این حوزه است تا این شرکت‌ها بتوانند تولید و صادرات داشته باشند.

آیت الله رئیسی افزود: در مسأله‌ گزینش نیروی کار و در شرایط مساوی، بومی‌گزینی در همه عرصه‌ها اولویت دارد و حتماً باید از نیروهای بومی که دارای تحصیلات، توانمندی و مهارت هستند، استفاده شود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه استان یزد ظرفیت بالایی به‌ویژه در حوزه دانش‌بنیان دارد، افزود: این استان می‌تواند با شرط اولویت دادن به استفاده از نیروهای بومی و ماهر خود، از دیگر شهرها هم نیروهای متخصص جذب کند که این مهم مستلزم توسعه شرکت‌ها، صنایع و پارک‌های علم و فناوری است.

آیت‌الله رئیسی درباره برنامه‌ دولت برای جبران تورم برای اقشار کم درآمد هم گفت: دولت در بودجه سال آینده نسبت به کارمندان و کارگران توجه ویژه داشته است. امسال نیز برای کارمندان در ابتدای سال افزایش ۱۰ درصدی و در میانه سال هم به دلیل شرایط تورمی ۱۰ درصد افزایش حقوق‌ پیش‌بینی شد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: برنامه دولت برای کارگران هم بسیار متفاوت از سنوات قبل بود اما این به‌معنای نبود مشکل برای کارگر و کارمند نیست و دولت در بخش‌های مختلف برنامه‌هایی را برای بهبود شرایط دنبال می‌کند.

آیت الله رئیسی موضوع آب و مسکن را در استان یزد هم مانند دیگر استان‌ها جزو اولویت‌ها دانست و گفت: در سراسر کشور درباره موضوع مسکن نهضتی ایجاد شده و هم در حوزه واگذاری زمین و هم در زمینه ساخت مسکن یا پرداخت تسهیلات کار بزرگی آغاز شده است و بنای دولت دیدن واقعی مشکل و حل واقع‌بینانه‌ آنهاست.

رئیس‌جمهور در پایان پیگیری و اجرای مصوبات در منظر مردم را از اهداف مهم دولت در سفرهای استانی دانست و خاطر نشان ‌کرد: رسانه‌ها از جزئیات مصوبات سفر دوم و اقدامات سفر اول آگاه شدند و از آن‌ها می‌خواهم این موضوعات را پیگیری کرده و نتیجه را به اطلاع مردم که بهترین ناظران و داوران اجرای این مصوبات هستند، برسانند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آیت الله رئیسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *