فعالیت‌های ورزشی هنگام آلودگی هوا

15:02 - 22 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۲۹۵۰
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هنگام آلودگی هوا، انجام ورزش با ملاحظاتی همراه است؛ باید مدت زمان ورزش در فضای باز را کم و بیشتر در فضای بسته ورزش انجام شود.

خبرگزاری میزان - خبرگزاری صداو سیما نوشت: محمد حسین پور قریب با اشاره به اینکه ورزش جزئی از سبک زندگی سالم است و به هیچ بهانه‌ای نباید آن را قطع کرد، گفت: در زمان آلودگی هوا، هر فرد باید به بیماری‌های زمینه‌ای خود توجه کند، که اگر جزو گروه‌های حساس است، نیاز به رعایت ملاحظات بیشتری، خواهد بود؛ گروه‌های حساس شامل کودکان، سالمندان و افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افراد حساس، بهتر است در بیشتر روز‌های سال، در فضای باز ورزش نکنند و ورزش را به فضای سرپوشیده اختصاص دهند؛ اگر شاخص آلودگی هوا بالاتر از ۱۵۰ باشد، بهتر است همه افراد در فضای سرپوشیده ورزش کنند.

"محمد حسین پور قریب" تاکید کرد: اگر فردی در محیطی که گاز منواکسید کربن زیاد است، ورزش کند، معادل کسی است که ده عدد سیگار کشیده است، یکی از آلاینده‌های هوا گاز NO ۲ است، افرادی که قلیان می‌کشند، بیشتر در معرض این گاز قرار دارند، بدین ترتیب، یکی که از آلوده کننده‌های هوا خود شخص است.

هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر کاهش زمان و شدت ورزش در هنگام آلودگی هوا، تاکید کرد و گفت: اگر در هوای آلوده ورزش کنیم، تا ۱۵ دقیقه اول نفع می‌بریم، اما بیشتر از ۱۵ دقیقه نفعی در کار نخواهد بود.

این استاد پزشکی ورزشی در پاسخ به این سوال، که آیا مصرف مکمل‌های ورزشی، راهی برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر بدن است؟ گفت: به طور کلی در هوای آلوده، به مصرف بیشتر میوه ها، سبزیجات و آنتی اکسیدان‌ها توصیه می‌شود، به خصوص بر مصرف میوه‌های رنگی، مانند پرتقال که ویتامین C و آنتی اکسیدان بالایی دارد، تاکید شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین به نقش و اهمیت ساخت ویتامین D در بدن اشاره کرد و گفت: ورزش در روز‌های با آلودگی هوا، با ساخت کمتر ویتامین D در بدن همراه است، همچنین مصرف مکمل ویتامین E نیز، در روز‌های آلودگی هوا توصیه می‌شود.

کارشناس برنامه افزود: مصرف مایعات بیشتر و همچنین مصرف شیر و لبنیات، از ضروریات روز‌های آلودگی هوا است.

"محمد حسین پور قریب" در پاسخ به این سوال که افراد مبتلا به آسم در روز‌های آلودگی هوا چگونه ورزش کنند؟ گفت: این افراد جزو گروه‌های حساس هستند و اگر میزان آلودگی هوا بیش از ۱۰۰ باشد، باید در فضای بسته ورزش کنند، در هوای باز هم، باید با شدت و زمان کمتری ورزش کنند و حتماً اسپری سالبوتامول و کپسول‌های اکسیژن یک لیتری همراه داشته باشند تا در صورت افزایش زیاد ضربان قلب و تحریک ریه، از آن‌ها استفاده کنند.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که بهترین زمان ورزش چه موقع است؟گفت: در دوران آلودگی هوا، صبح زود بهترین زمان ورزش است، زیرا شب تا صبح، کارخانه‌ها کار نمی‌کنند و تردد نیز کمتر است.

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *