خودداری مکرون از عذرخواهی از الجزایر به دلیل استعمار فرانسه

10:54 - 22 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۲۵۷۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رئیس جمهور فرانسه گفت که عذرخواهی از الجزایر را لازم ندانسته و از آنها برای گذشته استعماری فرانسه عذرخواهی نخواهد کرد.

خبرگزاری میزان - «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای با هفته نامه فرانسوی Le Point، گفت که به درخواست‌های الجزایر برای عذرخواهی وی از این کشور پاسخ منفی داده است.

رئیس‌جمهور فرانسه، می‎گوید که لازم نیست عذرخواهی کنم. من از الجزایر عذرخواهی نمی‌کنم.

به گفته وی، بدترین اتفاق ممکن این است که بگوییم عذرخواهی می‌کنیم و هر کدام راه خود را ادامه دهیم.

موضوع عذرخواهی فرانسه برای گذشته استعماری خود در الجزایر، بین سال‌های 1830 تا 1962 در مرکز روابط دوجانبه و تنش‌های مکرر بین دو کشور قرار دارد.

در سال 2020، الجزایر گزارشی را دریافت کرد که توسط مورخ فرانسوی به نام «بنجامین استورا» به سفارش مکرون تهیه شده بود و در آن او خواستار یک سری ابتکارات برای دستیابی به آشتی بین دو کشور شد.

این گزارش فاقد هرگونه توصیه‌ای برای عذرخواهی یا ابراز پشیمانی بود، چیزی که الجزایر دائماً خواستار آن است.

مکرون پیش از این و در جریان سفر به الجزایر، اظهاراتی جنجالی در مورد گذشته فرانسه داشته است؛ وی اذعان کرده بود که فرانسه باید رسما به خاطر جنایات استعماری که در الجزایر مرتکب شده، عذرخواهی کند.

رئیس جمهور فرانسه اذعان کرد که استعمار فرانسه خود «جنایت علیه بشریت» است؛ یک اصطلاح حقوقی بین‌المللی برای توصیف اعمال خشونت‌آمیز علیه جمعیتی خاص و قابل شناسایی به عنوان بخشی از یک حمله گسترده و نظام‌مند.

در طول جنگ استقلال الجزایر (۱۹۵۴-۱۹۶۲)، جنایات متعددی از جمله اعمال شکنجه توسط سربازان فرانسوی انجام شد. برآورد می‌شود که ۳۰۰ هزار الجزایری در مقابل حدود ۲۵ هزار سرباز فرانسوی کشته شدند.

این موضوع به تازگی و در سال‌های اخیر وارد بحث عمومی در فرانسه شده است؛ طی دهه گذشته، بیانیه‌های متعددی به وحشیگری‌های فرانسوی‌ها در این جنگ پی برده‌اند.

این ژست‌ها کمک چندانی به خاموش کردن خشم پیرامون جنگ فرانسه و الجزایر و دیگر «جزئیات» شرم‌آور تاریخ فرانسه نکرده است.

 به عنوان یک دولت و یک ملت، فرانسه تاکنون هرگونه مسئولیتی را در قبال جنایات علیه بشریت انکار کرده و به درستی افراد مجرم را مجازات نکرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *