تکذیب ساخت مسکن ۲۵متری در پایتخت/ مجوز و پروانه ساخت برای واحدهای زیر ۳۵ متر صادر نمی‌شود

12:56 - 21 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۱۲۷۹
سخنگوی شهرداری تهران با تکذیب موضوع ساخت مسکن ۲۵متری در پایتخت، گفت: براساس قانون مجوز و پروانه ساخت برای واحدهای مسکونی زیر ۳۵ مترمربع داده نشده و نمی‌شود.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه خبری شهر، عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران درباره نکات مطرح‌شده در اظهارنظر یک بانوی خانه‌دار که اخیرا منتشر شده است و در آن از طرح شهرداری برای «ساخت مسکن ۲۵متری» انتقاد شده، گفت: اساساً چنین طرحی در دستور کار نیست. چنین ایده‌ای نیز توسط هیچ‌کدام از مدیران ارشد شهرداری یا شورای محترم مطرح نشده است. اساساً چیزی به نام «مسکن ۲۵متری» در تهران وجود ندارد.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری پایتخت تاکید کرد: در دوره گذشته مدیریت شهری ایده ساخت واحدهایی با متراژ پایین مطرح شد، با این هدف که افرادی که برای کار به شهر تهران مراجعه می کنند به جای اینکه شب داخل خودرو خود بخوابند، در این واحدها به سر ببرند. حتی این طرح در کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و معماری هم مطرح شد؛ اما هیچگاه اجرایی نشد. ایرادی که در آن زمان درخصوص بیان این طرح مطرح شد، این بود که ساخت چنین واحدهایی توزیع جمعیتی را در شهر تهران به هم می ریزد.

سخنگوی شهردار تهران ادامه داد: به عبارتی ایده ساخت خانه‌های ۲۵متری در سنوات گذشته توسط مدیران سابق شهرداری مطرح شده بود که همان زمان با مخالفت دولتِ وقت هیچ‌گاه به منصه اجرا نرسید. آنچه این بانوی بزرگوار مطرح کردند احتمالاً ناشی از جست‌وجوی ناقص ایشان و مطالعه مطالب مطروحه در دوره پنجم مدیریت شهری بوده است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر برابر قوانین بالادستی به ازای هر نفر ۱۷.۵ مترمربع مساحت برای یک خانه مسکونی در نظر گرفته شده است که برای دو نفر حدود ۳۵ متر مربع است و بر اساس این قانون مجوز و پروانه ساخت برای واحدهای مسکونی زیر ۳۵ مترمربع از سوی شهرداری تهران داده نمی شود.

محمدخانی یادآور شد: حتی در جنوب شهر نیز چنین اتفاقی روی نداده است نه تنها مردم بلکه سازندگان نیز نسبت به ساخت واحدهای مسکونی با متراژ زیر ۳۵ مترمربع اقبالی نشان نمی دهند.

وی در ادامه با تأکید مجدد بر اینکه ساخت مسکن ۲۵متری به‌هیچ‌عنوان در دستور کار مدیریت شهری نبوده و هیچ‌کدام از مدیران شهری مطلقاً چنین چیزی را مطرح نکرده‌اند، اضافه کرد: شایان ذکر است براساس آخرین ویرایش «طرح تفصیلی» پایتخت مصوب شورای‌عالی شهرسازی، حداقل متراژ قابل ساخت ۳۵متر مربع است. به این ترتیب از نگاه قانونی نیز اساساً امکان صدور پروانه برای کوچک‌تر این متراژ وجود ندارد.

سخنگوی شهردار تهران تاکید کرد: از ابتدای امسال تنها ۱۵ پرونده آن هم در محدوده بافت فرسوده به دلیل اینکه سال ها به دلیل ریزدانگی و نفوذناپذیری امکان نوسازی نداشتند و همچنین حاضر به تجمیع با املاک پیرامونی نیز نشده بودند؛ مجوز ساخت دریافت کرده اند که مساحت این املاک ۳۵ مترمربع بوده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار این املاک در منطقه ۷ و ۱۰ قرار دارند، گفت: در میان این پرونده ها کوچکترین ملکی که مجوز ساخت از ابتدای امسال دریافت کرده که تاکید می کنم در محدوه بافت فرسوده و ناپایدار بوده است، در منطقه ۷ واقع شده که مساحت این ملک نیز ۳۵ مترمربع است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *