ریاکاری فرانسه در موضوع آزادی بیان/وقتی مکرون از یک روزنامه نگار به دلیل انتشار کاریکاتورهایش شکایت می‎‎کند

12:08 - 21 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۱۰۷۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دیدگاه‌‎های ریاکارانه فرانسه در قبال موضوع آزادی بیان بیش از پیش آشکار شده است.

خبرگزاری میزان – اقدامات ضد اسلامی فرانسه در سال‌های اخیر و به‌خصوص در پی ریاست جمهوری «امانوئل مکرون»، به شدت افزایش یافته است.

در این بین رسانه‌های فرانسوی نیز همگام با دولت این کشور به شدت بر دامنه اقدامات ضد اسلامی خود افزوده‌اند؛ نشریه هتاک «شارلی ابدو» در سال‌های اخیر در چندین مورد اقدام به هتاکی و توهین نسبت به ارزش‎های اسلامی و مسلمانان کرده است.

اقدام موهن این روزنامه و اهانت به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) با واکنش‎های گسترده‌ای در سطح جهان مواجه شد اما هیچ برخورد قانونی از سوی مقامات فرانسه در این زمینه صورت نگرفت.

دولت فرانسه با ادعای «آزادی بیان»، این اهانت‌ها و توهین به مقدسات را نیز توجیه می‎کند و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که اینگونه اقدامات نقض قرانین بین‌المللی محسوب می‌شود.

ریاکاری مکرون در قبال آزادی بیان

به گزارش «wsws»، اینگونه ادعاهای آزادی بیان در حالی مطرح می‌شود که با اقدامات مقامات فرانسوی در مواجهه با موارد دیگر همخوانی ندارد.

پیش از این دو تصویر از امانوئل مکرون مشابه با «آدولف هیتلر» و «مارشال پتن» منتشر شد.

اما انتشار این دو کاریکاتور از «مکرون»، ریاکاری وی را در قبال آزادی بیان بیش از پیش آشکار کرد: این تصاویر از سوی «میشل آنژ فیوری»، منتشر شده بود.

«مکرون» بلافاصله از طریق وکیل خود اقدام به شکایت از این روزنامه‌نگار کرد؛ مکرون خواسته بود تا این روزنامه‌نگار به بهانه «توهین به یک مقام رسمی یا دولتی» تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

فرانسه مدافع آزادی بیان نیست

«ساموئل پتی»، معلم فرانسوی که اقدام به هتاکی نسبت به پیامبر اسلام (ص) کرده بود، به قتل رسید و در پی قتل وی مقامات فرانسوی از او با ادعای «آزادی بیان» به شدت حمایت کردند.

«امانوئل مکرون» و دولتش با اعلام حمایت از آزادی بیان به این قتل پاسخ دادند؛ اما آنها همچنین کمپین بدنام کردن دائمی خود علیه مسلمانان فرانسوی را دوچندان و حمله خود را به آزادی بیان آغاز کرده‌اند.

دولت فرانسه آنطور که فکر می‌کند، «قهرمان آزادی بیان» نیست؛ در سال 2019، دادگاهی در فرانسه دو نفر را پس از سوزاندن پیکره‌ای که مکرون را در جریان یک تظاهرات مسالمت‌آمیز به تصویر می‌کشید، به جرم «اهانت» محکوم کرد.

پارلمان فرانسه نیز قانونی را بررسی کرد که استفاده از تصاویر مقامات مجری قانون در شبکه‌های اجتماعی را جرم‌انگاری می‌کند؛ به سختی می‌توان این اقدامات را با دفاع شدید مقامات فرانسوی از توهین رسانه‌های این کشور به اسلام و مسلمانان تطبیق داد.

در حالی که از حق ابراز عقیده یا دیدگاه‌هایی که ممکن است به عنوان اعتقادات مذهبی توهین‌آمیز تلقی شوند، به شدت دفاع می‌شود، آزادی بیان و مذهب مسلمانان معمولاً در فرانسه تحت پوشش این امر مورد توجه اندکی قرار می‌گیرد؛ مسلمانان در فرانسه نمی‌توانند نمادهای مذهبی بپوشند یا در مدارس یا مشاغل بخش دولتی حجاب داشته باشند.

لفاظی‌های دولت فرانسه در مورد آزادی بیان برای پنهان کردن ریاکاری بی‌شرمانه آن کافی نیست.

کارنامه فرانسه در زمینه آزادی بیان در سایر زمینه‌ها نیز به همان اندازه تیره و تار است. هزاران نفر هر ساله به دلیل «اهانت به مقامات دولتی» محکوم می‌شوند، قانونی که مجریان قانون و مقامات قضایی فرانسه از آن برای خاموش کردن مخالفان مسالمت‌آمیز اعمال کرده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *