رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کتاب طنز ابواسحاق حلاج شیرازی منتشر شد

10:37 - 21 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۰۶۷۶
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
کتاب گزیده طنز ابواسحاق حلاج شیرازی نوشته نسیم عرب امیری با مقدمه زنده‌یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد روانه بازار نشر شد.

خبرگزاری میزان -این مجموعه گزیده کوشیده با دقیق شدن بر ظرایف و نکات نغز و طنز آمیز شاعران و نویسندگان کهن ایران زمین، ضمن انجام پژوهشی تازه در آثار آنها، نگاهی تخصصی و خاص بر یکی از گونه‌های روایت زبانی آنان داشته باشد.

این مجموعه در مجلد پیش رو سراغ بررسی زندگی و ارائه خلاصه‌ای از آثار طنز جمال الدین ابواسحاق حلاج شیرازی رفته است؛ شاعری زیسته در قرن نهم و صاحب آثاری، چون سفره کنز الشتهاء، غزلیات، رباعیات، اسرار چنگال، مثنوی مزعفر و بغر، مقطعات، خواب نامه و…

ابواسحاق ذوق و توان ادبیاش را صرف ستایش غذا و شرح دلنگیزی‌ها و جذابیت‌های انواع خوردنی و نوشیدنی‌های عصر خود کرده است که در نوع خود بسیار بدیع و بی‌همتاست. او در این سیر و سلوک عاشقانه و طنازانه، بر سینه هیچ غذایی دست رد نگذاشته و اشکنه و آش را همان اندازه عاشقانه ستوده و توصیف کرده است که انواع کباب و بریانی و شیرینی‌جات و ترشیجات را. ابواسحاق هدف خود از نگارش این کتاب را تحریک اشتهای ابنای بشر عنوان کرده و از همین رهگذر است که توانسته نقشی بی‌بدیل در ثبت سنن و آداب و رسوم و آشپزی در بخش وسیعی از زمانه خود داشته باشد که بی شک بدون این تلاش در محاق فراموشی سپرده می‌شد.

این کتاب در یازده بخش به بازخوانی موضوعی کتاب‌های برجای مانده از ابواسحاق پرداخته و سعی کرده گزیده‌ای جامع و کامل از آن پیش روی مخاطب قرار دهد. در بخش پایانی نیز عبارات و واژه‌های نامانوس متن را نیز در قالب یک لغت نامه شرح داده است.

انتشارات کتاب نیستان این کتاب را چاپ و منتشر کرده است تا قدمت و سیره و شیوه طنزپردازی در ادبیات ایران را از دریچه نگاه خود بازخوانی و ثبت کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *