نقش تسلیحات آمریکا و انگلیس در مرگ غیرنظامیان در یمن

9:18 - 21 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۰۵۹۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آکسفام دولت انگلیس را به نادیده گرفتن نقض حقوق بشری در جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن با تسلیحات این کشور متهم کرد.

خبرگزاری میزان – بررسی‌های آکسفام نشان می‌دهد که دستکم 87 غیرنظامی بر اثر حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن با استفاده از تسلیحات آمریکایی و انگلیسی جان باختند.

به گزارش «گاردین»، تجزیه و تحلیل جدید آکسفام اعلام می‌کند بین ژانویه 2021 تا فوریه 2022 دستکم 87 غیرنظامی یمنی با استفاده از تسلیحات آمریکایی و انگلیسی جان خود را از دست دادند.

آکسفام، دولت انگلیس را به نادیده گرفتن الگوی آسیب قابل شناسایی ناشی از بمباران بی رویه متهم و استدلال کرد که این امر، دلیل کافی برای پایان دادن به تجارت تسلیحاتی سودآور با ریاض را به لندن ارائه می‌دهد.

مشاور سیاستگذاری در آکسفام، گفت: 431 حمله هوایی در دوره مورد بررسی، انجام شد که تقریبا معادل یک حمله در روز است؛ شدت این حملات بدون تسلیحات آمریکایی و انگلیسی امکان پذیر نبود.

وی افزود: تعداد انبوه حملات، جان باختن 87 غیرنظامی و زخمی شدن 136 نفر دیگر، الگوی خشونت علیه غیرنظامیان را نشان داده و تایید می‌کند که تامین کنندگان تسلیحات، نتوانسته اند از آن جلوگیری کنند.

براساس تحقیقات آکسفام، 13 حمله هوایی نیز توسط جت‌های ساخت انگلیس یا آمریکا در مدت یک سال گذشته علیه بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها انجام شد و مزارع و خانه‌ها به طور معمول مورد هدف قرار گرفتند؛ غیرنظامیان پس از مجموع 293 حمله هوایی مجبور به ترک خانه‌ها یا مکان‌های سرپناه خود شدند؛ نیروی هوایی عربستان، عضو اصلی ائتلاف سعودی در جنگ یمن، از هواپیماهای تایفون و تورنادو که توسط انگلیس فروخته و نگهداری می‌شوند و نیز F-15  ساخت آمریکا استفاده می‌کند؛ برخی از بمب‌های مورد استفاده، مانند  Paveway IV، ساخت انگلیس هستند.

کارزار علیه تجارت اسلحه (CAAT) تخمین می‌زند که ارزش کل فروش تسلیحات انگلیس به عربستان از زمان شروع مداخله در جنگ یمن در سال 2015 تا 23  میلیارد پوند باشد.

اخیرا دادگاه عالی انگلیس به درخواست تجدیدنظر CAAT علیه تصمیم انگلیس برای از سرگیری فروش تسلیحات به عربستان که می‌تواند در سال 2020 در جنایات علیه یمن استفاده شود، رسیدگی خواهد کرد.

در ادامه دستور شروع مجدد صادرات تسلیحات از انگلیس به عربستان به دلیل این که، دادگاه به این نتیجه رسید که فقط حوادث معدودی در جریان حملات هوایی به یمن وجود داشته که قوانین بشردوستانه را نقض می‌کند، صادر شد.

براساس پروژه مستقل داده یمن، از زمان آغاز جنگ در یمن در سال 2014، در مجموع 8 هزار و 983 غیرنظامی کشته شده اند، اما آکسفام به دنبال تمرکز بر حوادث بین سال‌های 2021-2022 است تا نشان دهد که غیرنظامیان اخیرا در حملات هوایی کشته شده اند.

جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن یک درگیری پیچیده است که چندین قدرت منطقه ای در آن درگیر شده اند و به عنوان آغاز کننده یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان توصیف شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عنوان یکی از حامیان ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن مدت کوتاهی پس از ریاست جمهوری، در فوریه 2021 ادعا کرد که فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان را به دلیل وضعیت یمن متوقف خواهد کرد، اما از آن زمان مجوز فروش بیش از 4 میلیارد دلار سیستم‌های دفاعی را داده است.

 انگلیس تاکنون هیچ اقدامی برای محدود کردن فروش تسلیحات به عربستان انجام نداده است و وزرای و مقامات انگلیسی مدعی هستند که این کشور مسئولیت‌های صادراتی خود را جدی می‌گیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *