برگزاری نخستین رویداد ملی مدارس آینده/ جشن احداث 2000 مدرسه برکت در دهه فجر امسال

15:38 - 20 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۹۸۲۹
نخستین رویداد ملی "مدارس آینده" با محوریت نقش فناوری‌های نوین درفضاهای آموزشی ، پرورشی و ورزشی کشور به همت بنیاد برکت برگزار شد.

خبرگزاری میزان - صبح امروز (سه‌شنبه 20 دی 1401) با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام، معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس ، مدیرعامل بنیاد برکت و جمعی از ایده‌پردازان و فعالان حوزه دانش‌بنیان در محل سالن اجتماعات ستاد اجرایی فرمان امام ، نخستین رویداد ملی مدارس آینده برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در این رویداد ضمن قدردانی از ستاد اجرایی فرمان امام جهت مشارکت در برگزاری این رویداد گفت: ستاد اجرایی فرمان امام علاوه بر کمک به آموزش و پرورش در حوزه‌های زیرساختی و کالبدی که تعداد زیادی از ساخت و احداث مدارس به ویژه در مناطق محروم توسط این نهاد وزین انجام می‌شود، در حوزه‌های نرم و فرهنگی، تربیتی و آموزشی هم همکاری‌های خوبی داشته است.

یوسف نوری با بیان اینکه یکی از اهداف مدرسه در افق چشم‌انداز، برخورداری از فناوری آموزشی در سطح معیار است، گفت: ما باید برای آینده دانش‌آموز طراحی داشته باشیم و این مهم نیاز به به کارگیری فناوری‌های نوین دارد، باید آینده را پیش‌بینی کنیم تا بدانیم مدارس آینده چگونه باید باشد و چه نیازهایی دارد.

وی افزود: ساختار فیزیکی به انسان‌ها هویت می‌دهد و این ساختارها باید برگرفته از تمدن باشد و درحال حاضر تعداد مدارس متناسب با داشته‌های معماری و تمدن ما و متناسب با فناوری‌های روز ، کم است.

نوری با اشاره به این رویداد گفت: این اقدام علاوه بر شعار سال در راستای اسناد اصلی ماست. یکی از اسناد ما سند تحول بنیادین است که در هدف عملیاتی ۱۴ این سند و راهکارهای ذیل آن ایجاد متناسب‌سازی فضاهای تربیتی با ویژگی‌ها و نیازهای دانش‌آموزان و اقتضائات فرهنگ ایرانی اسلامی و شرایط اقلیمی و جغرافیایی ترسیم شده است.

وی ادامه داد: سرانه فضای آموزشی در ایران پس از انقلاب ۱.۵ متر بود اما اکنون به ۵.۲ متر رسیده است. این همه زحمت کشیده شده اما مدارسی که بگوییم این مدارس متناسب با فرهنگ و تمدن ما یا داشته‌های معماری ما ساخته شده، زیاد نیستند. این یکی از نقیصه‌هایی است که وجود دارد، لذا در سند تحول بنیادین راهکارهای ذیل هدف عملیاتی ۱۴ ، به این موارد پرداخته شده است.

معاون اجتماعی و امور استان‌های ستاد اجرایی فرمان امام نیز دراین مراسم با بیان اینکه در همه کشورهای مدعی پیشرفت، کانون اصلی پیشرفت تعلیم و تربیت مدارس هستند، اظهار داشت: در اسناد بالادستی موضوع تعلیم و تربیت به عنوان محور توسعه و پیشرفت در نظر گرفته شده است و ما بیش از سایر حوزه‌ها منبع در حوزه تعلیم و تربیت داریم و اساسا یک مکتب تربیتی داریم.

علی عسگری افزود: ما از مواجهه با فناوری ناگزیریم ، در آموزش و پرورش نیز باید با چشم باز به سوی فناوری برویم و محتوای خودمان را در این فناوری جاری کنیم.

مدیرعامل بنیاد برکت هم در این رویداد، ضمن اشاره به اهمیت و نقش تکنولوژی روز در ساخت و اداره مدارس، گفت: در دنیا پیشرفت‌هایی در این زمینه انجام شده و در کشور ما هم خصوصا برخی مدارس غیرانتفاعی به این سمت رفته‌اند و نیاز بود که این اقدام خوب به تمام مدارس کشور تسری یابد و از ایده‌های خوب استفاده کنند تا بتوانیم اقدامات لازم را برای آینده فرزندان این سرزمین انجام دهیم.

محمد ترکمانه افزود: بنیاد برکت با توجه به این خلأ ، با سازمان نوسازی مدارس تفاهمی را انجام داد و براساس آن رویداد ملی "مدارس آینده" را برنامه‌ریزی کردیم و فراخوانی از دانشمندان و نخبگان در خصوص ارائه طرح و پیشنهاد دراین زمینه انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: حدود 111 طرح به این رویداد ارسال شد که مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا 10طرح به عنوان طرح ویژه برگزیده شدند.

ترکمانه تاکید کرد: بنیاد برکت از این 10 طرح برگزیده و خلاقانه که محوریت آنها به کارگیری فناوری‌های نوین درفضاهای آموزشی ، پرورشی و ورزشی است حمایت و آنها را در چند مدرسه پیاده خواهد کرد که در صورت موفقیت این 10 نمونه ، با مشارکت وزارت آموزش و پرورش آن را در مدارس کل کشور تسری خواهیم داد.

مدیرعامل بنیاد برکت ادامه داد: این طرح‌ها شامل حوزه‌های کالبدی مانند بحث‌های الکترونیکی و آزمایشگاه مجازی و همچنین حوزه‌های آموزشی و محتوایی مدارس میشود.

ترکمانه با بیان اینکه مدارس یکی از اولویت‌های ویژه ستاد اجرایی فرمان امام است، گفت: بنیاد برکت تاکنون برای ساخت و احداث 2700 مدرسه با سازمان نوسازی مدارس تفاهم کرده و ان‌شالله جشن افتتاح 2 هزارمین مدرسه برکت را در دهه فجر امسال برگزار خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: حذف مدارس کانکسی وتبدیل آنها به مدارس ساختمانی نیز از تفاهمنامه‌های ما با وزارت آموزش و پرورش است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس نیز در اولین رویداد مدارس آینده با بیان اینکه در کنار هم قرار گرفتن ستاد اجرایی فرمان امام و سازمان نوسازی مدارس نشان از عزم ملی برای حل فضای کالبدی است، گفت: بنیاد برکت مخلصانه و جهادی برای کودکان این سرزمین ساخت مدارس را افزایش دادند ، دلیل این همه تمرکز و اهمیت دادن به بحث ساخت مدارس این است که پیشران عدالت آموزشی فضای فیزیکی است و اگر مدرسه نباشد آموزش به سختی اتفاق می‌افتد اما با اختصاص فضای استاندارد برای بچه‌ها باورپذیری‌شان به آنچه می‌آموزیم را افزایش می‌دهیم و هم دانش‌آموز و هم معلم در کلاس استاندارد به شکل مطلوب تری به اهداف خود دست پیدا میکنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بنیاد برکت الان به نقطه‌ای رسیده که میخواهد ساخت 2000 مدرسه درمناطق محروم کشور را جشن بگیرد که این یک اتفاق مبارک و یک سرمایه‌گذاری واقعی برای کشور است.

حمیدرضا خانمحمدی تاکید کرد: ما نباید صرفا برای حال مدرسه بسازیم و باید نیازها و فناوری‌های مورد نیاز برای آینده را لحاظ کنیم و با به کارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان این نکات را احصا کنیم.

در ادامه این مراسم ، تعدادی از پژوهشگران و صاحبان ایده‌های برتر و منتخب ، به ارائه طرح‌های خلاقانه و فناوری‌های نوین استفاده شده در پروژه های خود از جمله "استفاده از روش ساخت ماژولار برای ساخت سریع مدارس" ، "شبیه‌سازی کامپیوتری فرآیند تخلیه دانش‌آموزان در مدارس" ، "کاربست الگوریتم هوش مصنوعی در فرآیند طراحی معماری مدارس آینده" ، "سیر تحول و آینده‌نگری در معماری مدارس آینده" و … پرداختند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *