هزار و 200 پرونده در حوزه فضای مجازی در دادگستری سیستان و بلوچستان تشکیل شده است

12:09 - 20 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۹۳۲۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
سرپرست مدیریت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان‌ و بلوچستان از شکل گیری هزار و 200 پرونده قضایی در حوزه فضای مجازی محاکم استان خبر داد.

خبرگزاری میزان- غلامرضا باغ شیرین در نشست ساماندهی و پیشگیری از آسیب‌ها و جرایم فضای مجازی که صبح امروز در سالن جلسات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان سیستان‌ و بلوچستان برگزار شد، از شکل گیری هزار و 200 پرونده قضایی در حوزه فضای مجازی محاکم استان خبر داد.

سرپرست مدیریت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان سیستان‌ و بلوچستان اظهار کرد: فناوری‌های ارتباطی منجر به ایجاد بسیاری از تحولات جدی در سبک زندگی و اجتماعی افراد شده و پیوندهای ارتباطی را فارغ از فواصل جغرافیایی آسان و محقق ساخته است.

وی افزود: وابستگی مضاعف کاربران به فضای مجازی، نوعی از اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی را به وجود آورده که این امر موجب پیامدهایی همچون افسردگی، تمایل به انزوا، کاهش اعتمادبه‌نفس، فردیت گرایی افراطی، تنوع‌طلبی و مصرف‌گرایی مضاعف و کاذب شده است.

سرپرست مدیریت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان سیستان‌ و بلوچستان خاطرنشان کرد: شکل‌گیری بیش‌از هزار و 200 پرونده در محاکم قضایی استان در حوزه ی فضای مجازی تنها در 9 ماهه اخیر سال جاری، بیانگر این امر است که با توجه به جوانی جمعیت، انفعال دستگاه‌های متولی در غنی‌سازی اوقات فراغت، افزایش سرمایه‌های فرهنگی آحاد جامعه و توسعه زیرساخت‌های مخابراتی در سال‌های اخیر به واسطه افزایش کاربران اینترنتی، جرایم این حوزه نیز به شکل کاملاً معناداری افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در سال جاری بیش‌ از 700 پرونده قضایی به پلیس فتا ارجاع شده که عناوین مجرمانه آن بسیار متنوع بوده، به‌نحوی که از مصادیق هتک حیثیت، مزاحمت‌های اینترنتی، دسترسی غیرمجاز به داده‌های اطلاعاتی سایرین، کلاهبرداری‌های اینترنتی به‌ویژه در خصوص خریدهای آنلاین و برخی از سرفصل های امنیتی همچون توهین به مقامات و دعوت به شکل‌گیری اجتماعات غیرقانونی را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی مجازی همچون شبکه‌های اجتماعی در جهان واقعی، اهداف منحصربه‌فرد و بی‌بدیلی را دنبال می‌کنند، باید نسبت‌ به ارتقای سواد رسانه‌ای کاربران تدابیر جدی و لازم اتخاذ شود.

باغ شیرین خاطرنشان کرد: در حوزه جرایم و آسیب‌های اجتماعی، ظرفیت های قانونی خوب و منحصربه‌فردی موجود می‌باشد که قانون جرایم رایانه‌ای، اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی کشور و کارگروه‌های تابعه آن برخی از این ظرفیت‌ها تلقی می‌شود.

باغ شیرین ادامه داد: در حوزه ی تشریح پیامدهای ارتکاب جرایم رایانه‌ای ضرورت دارد تا عموم اهالی سیستان‌ و بلوچستان به تبعات ارتکاب جرایمی همچون نشر اکاذیب رایانه‌ای، هتک حرمت افراد در فضای مجازی، نقض حقوق مالکیت فکری در فضای مجازی، جاسوسی رایانه‌ای، سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه و جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی و انتشار محتویات نامناسب بیشتر آشنا شوند.

سرپرست مدیریت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اظهار کرد: آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی در جهت بالا بردن سواد اینترنتی با هم‌افزایی بین کلیه دستگاه‌ها و نیروهای مردمی در عالی‌ترین سطح از هماهنگی و انسجام و به حداقل رساندن اتکای کشور به کشورهای دیگر در استفاده از پلتفرم های فضای مجازی بخشی از اهداف مرکز ملی فضای مجازی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *