رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

روایتی از مهم‌ترین طرح‌ ضد‌ایرانی بنیاد امریکایی؛ سردرگمی سهم دشمنان در «پروژه ایران»

9:40 - 20 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۹۰۳۹
معاون ارشد رئیس جمهور امریکا و کارشناس FDD می‌گوید ایران در حال آزمایش ما است و ما تا اینجای کار شکست خورده ایم.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی از سخنان دیروز خود در جمع مردم قم، به تحلیل هدف طراحان اغتشاشات اخیر پرداختند و گفتند: «دست دشمن خارجی در این حوادث کاملاً عیان بود و اینکه تا گفته می‌شود دخالت دشمن خارجی، عده‌ای آن را انکار می‌کنند و می‌گویند این حوادث تقصیر شما است، صحیح نیست»

یکی از نمونه‌های روشن این سخنان، اقدامات بنیاد امریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها» است که از گذشته تاکنون علیه جمهوری اسلامی ایران در جریان بوده است؛ طرح‌های ضد ایرانی این بنیاد در دستور کار «میز ایران» این بنیاد قرار دارد که به طور اختصاصی به مسائل مرتبط با ایران می‌پردازد.

توبی درشوویتز، معاون ارشد رئیس جمهور امریکا و کارشناس بنیاد دفاع از دموکراسی ها در یادداشتی که در سال گذشته برای نیوزویک نوشت، به شکست سیاست های امریکا در قبال ایران اذعان می کند؛ او در یادداشتی با عنوان «ایران در حال آزمایش ماست و تا اینجای کار ما شکست خورده ایم» اذعان می کند که ایالات متحده نتوانسته در برابر نفوذ ایران در عرصه بین الملل، سیاست های مقابله ای مؤثری داشته باشد. در این مطلب بخش‌هایی از مسائل، روندها و اقدامات تجویزی این بنیاد برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران را می‌خوانید.

​​​​​​​بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (Foundation for Defense of Democracies) یکی از اتاق‌های فکر در طراحی های آشوب و اغتشاشات در ایران و ارائه کننده برنامه‌هایی برای ایجاد فشار داخلی و خارجی به جمهوری اسلامی برای سیاستگذاران امریکایی است.

آنچنان که از مقالات ارائه شده مشخص است این بنیاد تلاش همه جانبه و تمرکز ویژه‌ای بر تحولات اخیر ایران داشته و تلاش می‌کند تا از تمام قوای موجود ایالات متحده برای مقابله با ایران استفاده کند. از این‌رو بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در آشوب‌های اخیر راهبردهایی را همچون گذشته به دولت بایدن جهت تحت فشار گذاشتن ایران ارائه می‌دهد.

این بنیاد اخیراً در مطلبی با عنوان «حمایت حداکثری از مردم ایران؛ یک استراتژی جدید» به بیان راهبرد اصلی برای مقابله با ایران در شرایط اغتشاشات پرداخت. در این مطلب به کاخ سفید پیشنهاد می‌دهد که برای حمایت کامل از جنبش اعتراضی ایران، باید همه پیشنهاداتی که در مورد کاهش تحریم‌هاست از دستور کار خارج کند.

همچنین حمایت‌های ارتباطی و حمایت‌های سیاسی و مالی و افزایش تحریم‌های مقامات ایران و تلاش برای انزوای سیاسی ایران در سازمان‌های بین‌المللی را افزایش دهد. در ادامه نیز همانند همه طرح‌های گذشته خود که با محوریت تحریم‌ها ارائه می‌دهد فعال‌سازی فرایند مکانیسم ماشه را پیشنهاد می‌دهد.

از جمله فشارهای بین‌المللی که بعد از وقایع اخیر و ایجاد آشوب و تشنج در کشور ایجاد شد، اقدامات تحریمی غرب علیه ایران است که هر روزه به بهانه‌های مختلف اعمال می‌شود.

تحریم‌هایی که در این بنیاد پیشنهاد شده است تاکنون توسط امریکا، اروپا و اتحادیه اروپا اعمال شده، مانند تحریم حسین رحیمی، سرتیپ علی آزادی، فرمانده نیروی انتظامی در استان کردستان، تحریم فرماندهان نیروی انتظامی در دیواندره، سقز، بابل و بوکان که به ترتیب سرهنگ عباس عبدی، سرهنگ سیدعلی صفاری و سرهنگ محمد زمان شالیکار و سرهنگ سلمان حیدری هستند.

همچنین تحریم عیسی زارع‌پور، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین تحریم پیمان جبلی و شبکه برون مرزی پرس تی وی وتحریم‌های پهپادی و تحریم زنجیره‌های تأمین مالی که آن را تغذیه می‌کنند از جمله آنهاست.

در بیانیه 6 آبان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه به این اندیشکده اشاره شده و آمده است که این اندیشکده ها به مثابه مغز متفکر جریان تحریف، با بزرگ نمایی یا کوچک نمایی هدفدار وقایع در قالب توصیه نامه هایی که به دستور کار فرمایان خود ارائه می دهند، بر حجم توهمات مقامات رسمی امریکا نسبت به ماهیت وقایع می افزایند.

همچنین تشکیلاتی با وابستگی به دولت‌های صهیونیستی و ایالات متحده که دارای ارتباط گسترده با افسران سازمان اطلاعات مرکزی امریکا و سرویس های رژیم غاصب است. این تشکیلات کاملاً اطلاعاتی عمل می‌کند و تمرکز ویژه ای بر جمهوری اسلامی تحت عنوان «پروژه ایران» دارد.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها با نامی فریبنده و متقلبانه، به طور آگاهانه و عامدانه از طریق اقداماتی از قبیل تولید و انتشار دروغ، تشویق، مشورت، لابیگری و کارزار تبلیغاتی منفی به نحوی مؤثر در طراحی، اعمال و تشدید اثرات تروریسم اقتصادی و سیاسی علیه کشورمان مشارکت داشته و دارند و به شکلی جدی و فعال در جهت آسیب وارد کردن به امنیت و منافع حیاتی مردم ایران تلاش کرده و می‌کنند.

اندیشکده های امریکایی جایگاه مهمی در نظام تصمیم‌گیری دولتمردان امریکایی دارند. این اندیشکده‌ها با ارائه گزارش‌های راهبردی و ارائه نقطه‌نظراتشان در موضوعات مختلف در روند تصمیم‌گیری مسئولان ایالت متحده نقشی اساسی بازی می‌کنند. 

درباره بنیاد

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها یک مؤسسه و اندیشکده سیاسی مستقر در واشنگتن دی سی است که تمرکز فعالیت‌های آن بر امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده است. این بنیاد در سال 2001 و پس از حملات ۱۱ سپتامبر و برای افزایش رویکرد تهاجمی سیاست خارجی ایالات متحده امریکا پدید آمد.

این بنیاد نقش مهمی در شکل‌گیری سیاست خارجی واشنگتن و طراحی اقدامات خصمانه در قبال ایران دارد. بنیاد تشکیلاتی با وابستگی به دولت‌های صهیونیستی و ایالات متحده که دارای ارتباط گسترده با افسران سازمان اطلاعات مرکزی امریکا و سرویس‌‌های رژیم صهیونیستی است.

این تشکیلات کاملاً اطلاعاتی عمل می‌‌کند و تمرکز ویژه‌‌ای بر جمهوری اسلامی تحت عنوان «پروژه ایران» دارد. از طرفی، با توجه به اینکه بنیاد دیدگاه‌های مشابهی با حزب لیکود اسرائیل دارد یکی دیگر از محورهای تمرکز آن را می‌توان اسرائیل دانست. بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها خود را به عنوان یک مؤسسه فراحزبی تعریف و سعی می‌کند در تیم رهبری‌اش از اعضای هر دو حزب استفاده کند. با وجود این اعضای جمهوری‌خواه آن اکثر سمت‌های کلیدی را به خود اختصاص داده‌اند.

بنیاد برای بیان مشی خود در وبسایت این بنیاد آورده است: یک جنگ جهانی علیه جوامع دموکراتیک درحال وقوع است در حالی که نظامیان با اسلحه می‌جنگند، این بنیاد با استفاده از ایده‌ها می‌جنگد.

بنیاد همچنین ادعا می‌کند که بر ۳ پایه توسعه پلورالیسم، دفاع از ارزش‌های دموکراتیک و مبارزه با ایدئولوژی‌های تهدیدکننده دموکراسی بنا شده است. بودجه بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها‌ از منابع کمک‌های مردمی، کمک‌های افراد و بنیادهای خاص، کمک کشورهای لابی‌کننده در امریکا مانند اسرائیل و امارات و حمایت مالی و پروژه‌محور کنگره و کاخ سفید تأمین می‌گردد.

«پروژه ایران» به چه سرفصل‌هایی می‌پردازد؟

یکی از بخش‌های مهم بنیاد دفاع از دموکراسی هم «برنامه ایران» است که در آن برای مقابله همه‌جانبه با ایران متناسب با تحولات داخلی و خارجی کشور، به ارائه نقطه‌نظرات و پیشنهاداتی در همین راستا می‌پردازد.

در سایت بنیاد برای معرفی این برنامه چنین آمده که: بنیاد برای پرداختن به تهدیدی که جمهوری اسلامی در ایران برای امریکا و متحدانش ایجاد می‌کند، تحقیقات مفصلی انجام می‌دهد. برای تعیین سیاست عملی و جامع ایالات متحده توصیه‌هایی را بیان می‌کند و در همین راستا فعالیت‌های مستمر رسانه‌ای دارد.

فعالیت‌های آن، بخشی از استراتژی کامل برای تحت فشار قرار دادن دولت ایران برای متوقف کردن ساخت سلاح هسته‌ای، حمایت از تروریسم و برخورد ظالمانه با مردمش، توسعه می‌دهد. اهداف آن عبارتند از: افزایش مذاکرات سیاسی برای اعمال تحریم‌ها علیه دولت ایران و تشویق سیاستگذاران برای اعمال سیاست‌های تنبیهی قوی‌تر در صورت شکست خوردن تحریم‌ها.

برنامه ایران همه زوایای مجموعه ایران را پوشش می‌دهد و شامل برخی از کارشناسان ارشد واشنگتن در زمینه تحریم، تأمین مالی غیرقانونی، عدم اشاعه، تروریسم، حقوق بشر و دستگاه قدرت داخلی ایران می‌شود.

بنیاد، طیف وسیعی از مسائل که شامل مسیرهای بالقوه دستیابی به سلاح هسته‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم و نیروهای ​​نیابتی تروریستی، فعالیت‌های مالی غیرقانونی، عملیات رسانه‌ای در سراسر جهان و سرکوب داخلی است را بررسی می‌کند.

مدیریت بنیاد

مارک دوبوویتز مدیرعامل یهودی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ است. او متخصص برنامه هسته‌ای ایران و شبکه تهدید جهانی است و به عنوان یکی از تأثیرگذاران کلیدی در شکل دادن به سیاست‌ها برای مقابله با تهدیدات ایران شناخته می‌شود.

او همچنین با توجه به سابقه کاری که در هند و اقیانوس آرام داشته و نیز سوابق دانشگاهی‌اش در برنامه چین نیز مشارکت می‌کند. او از مهمترین فرماندهان جنگ اقتصادی علیه ایران است.

در زمان دولت ترامپ بسیاری از ایده‌های او در راستای فشار حداکثری اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران توسط دونالد ترامپ به اجرا در آمد. او و همکارانش در سال 2015 بیش از 20 سفر به کشورهای اروپایی، خاورمیانه و خلیج فارس داشتند تا با مقامات دولتی، بانک‌ها، فعالان اقتصادی و تجار درباره خطرات راه‌اندازی مجدد تجارت با ایران صحبت کنند.

در سال 2019، دولت ایران او و بنیاد دفاع از دموکراسی را تحریم کرده و آنها را «بازوی طراح و مجری دولت امریکا» در مورد سیاست ایران خواند.

مهم‌ترین اقدامات بنیاد علیه ایران

همان‌طور که اشاره شد فعالیت‌های بنیاد دفاع از دموکراسی در بخش ایران تمرکز ویژه‌ای دارد که تحت عنوان «برنامه ایران» یا «پروژه ایران» فعالیت می‌کند. بنیاد دفاع از دموکراسی در ابتدای «برنامه ایران» می‌گوید که این کار را آغاز کرده تا انجمن‌های سیاسی و عمومی مردم در خارج از کشور را درباره فعالیت‌های شاخه‌های ایرانی آموزش دهد.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ یکی از اندیشکده‌های مهمی است که در دوران ریاست جمهوری ترامپ نقشی کلیدی در عرصه سیاست بین‌الملل داشت. می‌توان گفت بخشی از تشدید تحریم‌های اقتصادی و اعمال تحریم‌های به اصطلاح فلج کننده اقتصادی در دوران ترامپ حاصل تصمیم‌سازی این اندیشکده بوده است.

دولت ترامپ برای اجرای کمپین فشار حداکثری علیه مقامات، دسترسی همه بانک‌های ایرانی را با سیستم بانکی جهان که شامل دسترسی به سوئیفت است و بویژه معاملات یورو را با پیاده‌سازی طرح این بنیاد قطع کرد. بنیاد دفاع از دموکراسی‌ به رهبری دوبوویتز، از معماران تحریم‌ها و خروج امریکا از برجام در دوران ترامپ اعلام شده‌است.

آنها سال ۲۰۱۱ تحریم بانک مرکزی و بخش نفتی ایران را طراحی کردند، سال ۲۰۱۲ سراغ مشکل‌سازی برای جابه‌جایی پول در ایران رفتند. در سال‌های اخیر نیز پژوهش‌ها و اقدامات ضد ایرانی نسبت به نقض برجام و عواقب اتصال ایران به سوئیفت به ایران داشته‌اند.

فارغ از نقش مدیر این بنیاد، مارک دوبوویتز، «ریچارد گلدبرگ» مشاور ارشد با همکاری وزارت امورخارجه امریکا نقش اثرگذاری را در روند تحریم نفتی ایران ایفا کرده است. بر اساس این عملکرد وزارت امور خارجه ایران طی اطلاعیه‌ای بنیاد امریکایی دفاع از دموکراسی‌ها را در لیست تحریم خود قرار داد.

اعضای مهم این بنیاد از مهم‌ترین مشاورین ارشد سیاست‌های اوباما و ترامپ و همچنین در دوران ریاست جمهوری بایدن نسبت به ایران بودند. یکی از نکات جالبی که در توصیه راهکارهای این بنیاد به ایالات متحده دیده می‌شود، تحت فشار قرار دادن اتحادیه اروپا توسط امریکا برای اجرایی کردن بسته پیشنهادی این بنیاد است و این اهرم فشار صهیونیسم را در سیاست‌های اروپا نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *