هشدار سازمان هواشناسی در خصوص کاهش محسوس دما/ کشاورزان و باغداران مراقب محصولاتشان باشند

14:03 - 19 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۷۶۹۵
سازمان هواشناسی کشور نسبت به احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی براثر نفوذ هوای سرد و کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما هشدار داد.

خبرگزاری میزان - سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از نفوذ هوای سرد و کاهش محسوس دما به‌طور میانگین، کاهش ۸ تا ۱۰ درجه دما و ماندگاری هوای سرد تا روز جمعه (۲۳ دی‌ماه) خبر داد.

این وضعیت جوی از اوایل وقت چهارشنبه تا اواخر وقت جمعه (۲۱ تا ۲۳ دی‌ماه) در ایلام، خوزستان، بوشهر، جنوب فارس، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان مورد انتظار است.

براثر این مخاطرات احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی تسریع در برداشت گل نرگس و ذرت دانه‌ای در استان ایلام، تسریع در برداشت پرتقال و محافظت از مزارع سیب زمینی استان کرمان، تسریع در برداشت پرتقال استان سیستان و بلوچستان و گوجه فرنگی استان بوشهر، محافظت از صیفی‌جات شمال استان خوزستان در برابر کاهش دما را لازم می‌داند.

این سازمان تامین سوخت و سرویس و راه اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به‌ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، خودداری از انجام هرس درختان، عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد را توصیه می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *