امین زاده: شارلی ابدو بر اساس حقوق بین‎الملل باید مجازات شود/لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن نقض حقوق زنان ایرانی است

10:39 - 20 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۷۶۲۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
امین زاده: شارلی ابدو بر اساس حقوق بین‎الملل باید مجازات شود/لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن نقض حقوق زنان ایرانی است
یک حقوقدان می‎گوید که نشریه هتاک شارلی ابدو بر اساس حقوق بین‎الملل باید مجازات شود.

الهام امین زاده، حقوقدان و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با خبرگزاری میزان ضمن اشاره به اقدام موهن نشریه فرانسوی شارلی ابدو، گفت: فرانسه یک اعلامیه حقوق بشری دارد که در این اعلامیه تاکید می‎کند حق آزادی بیان در حدی است که به افراد، گروه‌ها، به مواردی که امور داخلی هستند، به نظم عمومی‌، اخلاق حسنه و ... به هیچکدام از اینها نباید ‌آسیب وارد شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ما می‌بینیم که مقامات فرانسه حتی اعلامیه‌ها و قوانین مبنایی خود را هم رعایت نمی‎‌کنند و به آنها احترام نمی‌گذارند.

امین زاده با اشاره به اقدامات نشریه هتاک شارلی ابدو، بیان کرد: این نشریه اکنون باید بر اساس حقوق بین الملل، از طرف دولت فرانسه توقیف شود و باید جلوی فعالیت آن گرفته شود؛ همچنین این روزنامه باید مجازات شود و جبران خسارت کند.

این استاد حقوق تاکید کرد: نشریه شارلی ابدو باید راجع به ملت‌های مسلمانی که به آنها آسیب زده، جبران خسارت کند؛ اما فرانسه هیچگاه چنین اقدامی نمی‌‎کند در حالی که مسئولیت بین‌المللی دارد؛ ما می‌توانیم به خاطر این نادیده گرفتن، قصور و تقصیری که این کشور مرتکب شده به دیوان بین‌الملل دادگستری شکایت کنیم.

امین زاده، در بخشی دیگر درباره لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، گفت: اقدام آمریکا که با پیشنهاد قطعنامه‌ آغاز و در نهایت این قطعنامه تصویب شد دقیقا نقض حقوق زن به شمار می‌‎رود؛ یعنی این اقدام به معنای دقیق کلمه گرفتن حق رای از زنان ایرانی در یک عرصه بین‌المللی و نقض حقوق زنان است.

استاد حقوق دانشگاه تهران، افزود: با این اقدام، اکنون زنان ایرانی نمی‌توانند تا سال آینده در این نهاد بین‌المللی حق رای داشته باشند، البته ما سال آینده بار دیگر برای عضویت در این سازمان نامزد می‌شویم برای اینکه بتوانیم حق رای داشته باشیم.

این نماینده پیشین مجلس، تاکید کرد که ایران با عضویت در کمیسیون زنان سازمان ملل حق رای کسب کرده و قرار بود به زودی این کمیسون آغاز به کار کند اما متأسفانه آمریکا نسبت به زنان ایرانی این ظلم را کرد و این جایگاه را از زنان ایران گرفت.

امین زاده، اظهار کرد: قطعا میثاق حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل، همه اینها راجع به حقوق زنان است و این حق را اکنون آمریکایی‌ها از ما گرفتند.

این استاد دانشگاه، تاکید کرد که آمریکا و متحدانش با این اقدام خود در اصل به ادعای دفاع از حقوق زنان ایرانی، حقوق آنها را نقض کرده و نادیده گرفتند.

این حقوقدان و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص تدابیر لازم برای پاسخگویی به این اقدام آمریکا، گفت: فعالیت‌هایی که به صورت دیپلماسی‌های عمومی و دیپلماسی رسمی صورت می‌گیرد باید به صورت جدی‌تر دنبال شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *