356 زندانی استان قم با استفاده از پابندالکترونیک آزاد شدند

8:06 - 27 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۶۹۱۳
رئیس کل دادگستری استان قم، از آزادی 356 زندانی استان در 6 ماه نخست سال با استفاده از پابند الکترونیک خبر داد.

خبرگزاری میزان – در قانون مجازات اسلامی به منظور کاهش تعداد محکومان به حبس و متعاقباً کاهش جمعیت کیفری راهکارهای نوینی از جمله «تعلیق اجرای مجازات، آزادی مشروط ، آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی چون پابند الکترونیکی و …» پیش بینی شده است.

نظارت الکترونیکی در واقع یکی از نهادهای مخففه قضایی محسوب شده که قانونگذار با توجه به شرایطی برای محکومان به حبس در نظر گرفته است این نوع نظارت با سامانه‌های الکترونیکی، به منظور کاهش تعداد محکومان به حبس و خلوت شدن زندان ها بوجود آمده است و دادگاه مختار است که در صورت احراز تمامی شرایط لازم، فرد محکوم به حبس را با اعلام رضایت خودش، تحت مراقبت الکترونیکی قرار دهد.

دستگاه قضایی استان قم در استفاده از پابند الکترونیکی برای زندانیان اقدامات موثری داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین علی مظفری، در گفت‌و‌گو با میزان، در تشریح اقدامات دادگستری استان قم در خصوص میزان آزادی زندانیان با استفاده از پابند الکترونیکی، اظهارکرد: باید با صدور آرای متناسب تا در حد امکان و با مجوز قانون از صدور قرارها و احکام منتهی به بازداشت و حبس خودداری شود.

وی افزود: استفاده از فن آوری‌های نوین از جمله پابندهای الکترونیکی از مهم ترین راهکارها و ظرفیت‌ها برای کاهش جمعیت کیفری است که دستگاه قضایی استان قم با همکاری اداره کل زندان‌های استان از این ظرفیت به خوبی استفاده می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان قم اعلام کرد: بر همین اساس در نیمه نخست سال‌جاری 356 زندانی استان تحت مراقبت الکترونیک از نعمت آزادی برخوردار شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین علی مظفری همچنین بیان‌کرد: بمنظور صیانت از حقوق زندانیان و در نتیجه کاهش جمعیت کیفری کشور، با اهتمام و تلاش قضات استان قم، بهره‌مند زندانیان استان از ارفاقات قانونی و قضایی در حال توسعه است.

بیشتر بخوانید:

۲۳ پرونده کثیرالشاکی با همت دادگستری استان قم تعیین تکلیف شدند

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *