جایزه جلال یکی از گران‌سنگ‌ترین و مهم‌ترین جوایز ادبی در ادبیات فارسی محسوب می‌شود

14:44 - 18 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۶۱۸۲
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نشست خبری پانزدهمین جشنواره جایزه ادبی جلال آل احمد در خانه کتاب و ادبیات ایران صبح امروز یکشنبه 18 دی ماه با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

خبرگزاری میزان - در نشست خبری پانزدهمین جشنواره جایزه ادبی جلال آل احمد که با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و وجیه سامانی دبیر پانزدهمین جشنواره جایزه ادبی جلال آل احمد در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، علی رمضانی ضمن اشاره به ویژگی‌های این جشنواره گفت: جایزه جلال آل احمد از جمله گران‌ترین جایزه‌های ادبی در کشور محسوب می‌شود. این جایزه در سال گذشته و طی یک بررسی و تجدیدنظر در میزان مبلغ آن افزایش پیدا کرد و بدین ترتیب جایزه آن به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است. این مبلغ برابر است با ۱۱۰ سکه‌ای که در شورای انقلاب فرهنگی برای برنده جایزه جلال آل احمد مصوب شده بود.

وی در ادامه و ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای نشر کشور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تلاش کردیم تا با برگزاری این نمایشگاه به معرفی دستاوردها و توانمندی‌های حوزه نشر پرداخته و زمینه را برای دریافت بودجه بیشتر به منظور بهسازی، ارائه امکانات و تسهیلات بیشتر در حوزه نشر فراهم کنیم.

رمضانی پیرامون جایزه ادبی جلال آل احمد بیان کرد: تاکنون ۲۶۰۰ اثر در پانزدهمین دوره جشنواره ادبی جلال آل احمد شرکت کرده‌اند که از این تعداد حدود ۲۵۰ اثر برگزیده و ۵۰ اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.

وی در ادامه با اعلام تاریخ اختتامیه پانزدهمین جشنواره جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: اختتامیه پانزدهمین جشنواره ادبی جلال آل احمد در آستانه ولادت با سعادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» و روز مادر، بزرگداشت مقام زن در تاریخ ۲۴ دی ماه سال جاری در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

اقبال نویسندگان برای شرکت در جشنواره

در ادامه این نشست خبری وجیهه سامانی دبیر پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد ضمن اعلام آمار دقیق آثار راه یافته به این دوره از جایزه ادبی جلال آل احمد اظهار کرد: پانزدهمین جشنواره ادبی جلال آل احمد در این دوره با ۲۶۰۰ اثر برگزار شد. این آثار در چهار بخش داستان بلند یا رمان با ۱۵۰۸ اثر، داستان کوتاه با ۴۰۱ اثر، مستندنگاری با ۶۹۰ اثر و نقد ادبی با ۷۷ اثر در حضور ۱۹ داور به رقابت پرداختند. داوران این دوره از جشنواره در یک فضای دوستانه و بدون هرگونه حب و بغض، نظر شخصی و بر اساس شاخص‌های در نظر گرفته شده به فعالیت پرداختند و نظرات خود را اعلام کردند.

وی تاکید کرد: پانزدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد نیز با انتخاب ۱۵ نامزد و تقدیر از ۸۵۸ ناشر که سهم بسزایی در معرفی و حضور آثار فرهنگی داشتند، برگزار شد. در این دوره سه بخش جنبی در نظر گرفته شده که از جمله آن‌ها مستندنگاری با موضوع سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و حضور ۶۳۹ اثر در بازه زمانی سه ساله است. بخش مدافعان سلامت نیز در یک بازه سه‌ ساله با ۴۲۰ اثر و بهترین ویرایش کتاب ارائه شده است. پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد به لحاظ کمی نیز شاهد رشد ۷۴درصدی بود که نسبت به سال‌های گذشته حدود دو برابر اثر به این جشنواره ارسال شده است.

دبیر پانزدهمین جشنواره جایزه ادبی جلال آل احمد ارزش و اهمیت برگزاری این دوره را مورد بررسی قرار داد و افزود: تعدد و تکثر آثار ادبی نشان از حضور ادبیات در زندگی دارد و هر اثر نیز همانند یک شمع می‌تواند در حوزه فرهنگ نقش اساسی را در افزایش اطلاعات بازی کند. در عین حال تاثیر آن بر چرخه نشر قابل توجه محسوب می‌شود و تحرک را در بین نویسندگان به دنبال خواهد داشت. بدین‌ترتیب رشد و تعالی ادبیات شکل خواهد گرفت.

سامانی بر جایگاه جایزه جلال آل احمد اشاره و اظهار کرد: جایزه جلال یکی از گران‌سنگ‌ترین و مهم‌ترین جوایز ادبی در ادبیات فارسی محسوب می‌شود و همه نویسندگان علاقه‌مند هستند که آثارشان در این جشنواره دیده شود. این جایزه برگرفته از نام جلال آل احمد اندیشمند دوره سردرگمی‌های ادبی است که توانسته آثار ادبی ارزشمندی را به جامعه معرفی کند.

اهدای جوایز
در بخش داستانی بلند کتاب «سیاگالش» به قلم ابراهیم اکبری نشر صاد، «صور سکوت» به قلم محمد قائمی خانی انتشارات شهرستان ادب، «صور» به قلم حسینعلی جعفری انتشارات سروش، «عزرائیل» به قلم نیما اکبرخانی از انتشارات کتابستان معرفت انتخاب شدند.

در بخش داستانی کوتاه کتاب «راننده رئیس جمهور» به قلم سلمان کدیور انتشارات شهرستان ادب، «گور گم» به قلم عماد عبادی انتشارات نظام الملک و «ویروس» عاشق به قلم مجید رحمانی انتشارات صاد.

در بخش مستندنگاری نیز پنج اثر که به لحاظ کیفی پربار بود و تنوع و گستردگی موضوع داشت، کتاب «اینجا سوریه است» به قلم زهره یزدان پناه انتشارات راه یار، «پاییز آمد» به قلم گلستان جعفریان انتشارات سوره مهر، کتاب «سازمان سیاسی بهائیت» به قلم حمیدرضا اسماعیلی انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، کتاب «عقیله» به قلم الهام امین انتشار انتشارات به نشر و همچنین کتاب «نبرد تنگه‌ها» به قلم مصطفی رحیمی انتشارات حسن باقری در نظر گرفته شدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *