نگاهی به جهاد عظیم /کتاب «آدم شدن چه مشکل» بیانگر راه‌های تهذیب نفس است

10:40 - 19 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۴۹۲۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
هوشی سادات تاکید دارد تلاش کرده تا در کتاب «آدم شدن چه مشکل» راه‌های تهذیب نفس را با زبانی بسیار ساده، فصیح، روان و قابل درک برای تمام اقشار و رده‌های سنی بنویسد.

سید حسین هوشی سادات در گفت‌وگو با میزان در مورد مضمون کتاب «آدم شدن چه مشکل» اظهار کرد: کتاب «آدم شدن چه مشکل» برگرفته از مجموعه سخنان امام خمینی (ره) بوده است. ایشان در حوزه جهاد و تهذیب نفس سخنان بسیار ارزشمندی دارند و من تلاش کردم تا این سخنان را از لابه‌لای گفته‌های ایشان استخراج کرده و آن را به صورت فصل‌های مجزا و دسته‌بندی شده در کتاب «آدم شدن چه مشکل» به مخاطب ارائه کنم.

وی ادامه داد: کتاب «آدم شدن چه مشکل» محتوای جذاب، ارزشمند و قابل توجه بسیاری دارد و صحبت‌های مهم امام خمینی (ره) فصل‌های متعددی از این کتاب را تشکیل داده است. کتاب «آدم شدن چه مشکل» در چهار فصل نوشته و دسته‌بندی شده است. این کتاب تاکنون توانسته به چاپ‌های متمادی دست پیدا کند و این موضوع بیانگر این است که کتاب «آدم شدن چه مشکل» از دید مخاطب موردپسند واقع شده است.

آدم شدن چه مشکل

جهاد با نفس

نویسنده کتاب «آدم شدن چه مشکل» به شیوه نگارش این کتاب اشاره و تاکید کرد: تلاش کردم تا در کتاب «آدم شدن چه مشکل» راه‌های تهذیب نفس را با زبانی بسیار ساده، فصیح، روان و قابل درک برای تمام اقشار و رده‌های سنی بنویسم. محتوای کتاب نیز کاملا مستند و قابل دستیابی است. هر بخش با فصل‌بندی‌های مجزا مخاطب را آهسته آهسته به سوی جهاد با نفس هدایت می‌کند و سرانجام شیوه تذهیب نفس را می‌آموزد.

وی افزود: جهاد با نفس و تحصیل به نفس یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که همواره در دین اسلام بر آن تاکید شده است. این رویکردی است که توسط ائمه معصومین (ع) نیز دنبال شده و در مورد آن به مومنان تاکید فراوانی شده است. خداوند نیز در قرآن کریم بارها بر این مهم تاکید و شیوه و راه‌های مبارزه با نفس را برای بندگان مطرح کرده است، از این رو و با توجه به تاکید سخنان امام خمینی (ره) پیرامون این مسئله مهم، یعنی جهاد و تذهیب نفس موضوعی مهم و قابل توجه در زندگی هر انسان است.

هوشی سادات نقش تهذیب نفس در رویکرد جامعه را مهم دانست و افزود: تهذیب نفس موضوعی است که از سوی تمام کارشناسان اجتماعی همواره مورد توجه قرار گرفته و شیوه‌های مبارزه با نفس را مورد مطالعه قرار داده‌اند. این موضوعی است که در اسلام نیز همواره مورد تاکید قرار داشته و پایه و اساس شکل‌گیری یک جامعه مدنی سالم و در عین حال پویا و سعادتمند را تشکیل می‌دهد. چنانچه افراد به این مهم توجه کنند جامعه به گلستان تبدیل خواهد شد و این امر با هدایت و راهنمایی امام خمینی (ره) قطعاً اجرایی و اثرگذار خواهد بود.

یک بیت اثر گذار

این نویسنده درباره دلیل انتخاب نام «آدم شدن چه مشکل» برای این اثر گفت: نام کتاب را از بخشی از نامه امام خمینی (ره) به عروسش فاطمه طباطبایی برداشتم. در این نامه امام به عروسشان این جمله را در قالب یک شعر فرموده‌اند و اشاره داشته‌اند که ایشان نیز این جمله را از اساتید خود شنیده‌اند. این جمله در یک بیت از شعر امام خمینی (ره) به نظرم بسیار جالب و گویای محتوا و مضمون این کتاب بود، به همین دلیل نام کتاب را «آدم شدن چه مشکل» گذاشتم.

وی ادامه داد: در عین حال طرح جلدی که برای این کتاب انتخاب شده بسیار جالب و گویای مضمون و محتوای این کتاب است. خوشبختانه تاکنون حدود ۷هزار جلد از این کتاب چاپ شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

هوشی سادات در پایان با اشاره و تاکید به پیام کتاب «آدم شدن چه مشکل» خاطرنشان کرد: مبارزه با نفس کاری بسیار سخت و دشوار است. قطعا جهاد با نفس نیاز به راه و روش‌های خاص دارد که این راه و روش توسط امام خمینی (ره) به خوبی در اختیار علاقه‌مندان سیر و سلوک در این مسیر قرار داده شده است.

انتهای پیام/

خبرنگار انسیه بغدادی


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *