رکوردشکنی قیمت جهانی مواد غذایی در سال 2022

13:56 - 17 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۴۷۶۴
بر اساس گزارش منتشر شده سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل، قیمت‌های جهانی کالاهای غذایی در سال گذشته میلادی در بالاترین سطح ثبت شده بود.

خبرگزاری میزان - سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل، اعلام کرد از آنجایی که جنگ اوکراین، خشکسالی و عوامل دیگر باعث افزایش تورم و تشدید گرسنگی در سراسر جهان شده، قیمت‌های جهانی کالاهای غذایی در سال گذشته میلادی مانند غلات و روغن‌های گیاهی حتی پس از 9 ماه کاهش متوالی، در بالاترین سطح ثبت شده بود.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، این سازمان مستقر در رم اعلام کرد که شاخص قیمت مواد غذایی فائو، که تغییرات ماهانه قیمت‌های بین‌المللی کالاهای غذایی رایج را دنبال می‌کند، در دسامبر در مقایسه با ماه قبل 1.9 درصد کاهش یافت.

برای کل سال، میانگین شاخص قیمت مواد غذایی 143.7 واحد افزایش داشته که بیش از 14 درصد بالاتر از میانگین سال 2021 بود که خود نیز افزایش زیادی به حساب می‌آید.

بر اساس داده‌های فائو، سال گذشته، شاخص قیمت مواد غذایی سازمان ملل به بالاترین سطح از زمان شروع ثبت این داده‌ها در سال 1961 رسید.

جنگ اوکراین در فوریه بحران غذایی را تشدید کرد، زیرا اوکراین و روسیه دو کشور پیشرو در تامین کنندگان جهانی گندم، جو، روغن آفتابگردان و سایر محصولات بودند، به ویژه برای کشورهایی در بخش‌هایی از آفریقا، خاورمیانه و آسیا که قبلاً با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کردند.

با مختل شدن صادرات منابع حیاتی از طریق دریای سیاه، قیمت مواد غذایی به بالاترین حد خود رسید و تورم، فقر و ناامنی غذایی را در کشورهای در حال توسعه که به واردات متکی هستند، افزایش داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *