اروپا و شکاف جنسیتی در دستمزدها/وضعیت خشونت علیه زنان چگونه است؟

12:42 - 17 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۴۵۴۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت علیه زنان در کشورهای غربی ابعادی بسیار گسترده داشته و اقدام کافی برای مقابله با آن صورت نگرفته است.

خبرگزاری میزان - یک گزارش می‎گوید در اتحادیه اروپا، شکاف جنسیتی دستمزد در دهه گذشته تنها اندکی کاهش یافته است، به طوری که زنان به طور متوسط 14.1 درصد کمتر درآمد دارند.

به گزارش «europeangreens»، نابرابری در خانه نیز وجود دارد؛ جایی که زنان اغلب در مورد کار خانگی و اقدامات مراقبتی بار بیشتری از مسئولیت را بر عهده می‌گیرند.

سازمان ملل، می‎گوید در اتحادیه اروپا برابری جنسیتی در پرداختن به فقر، بیماری و درگیری‌های مسلحانه حیاتی است اما به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در سال‌های اخیر، دستاوردهای دهه‌های گذشته در زمینه برابری جنسیتی در خطر عقب افتادن است.

یک فعال حقوق بشری اروپایی می‌گوید: در اروپا حقوق زنان همیشه در معرض تهدید است؛ این حقوق هرگز اعطا نمی‌شوند و زنان بیشتر از مردان آسیب می‌بینند.

خشونت خانوادگی و جنسیتی در اروپا  به شدت رایج است، به ویژه علیه زنان و دختران؛ در حالی که اتحادیه اروپا در حال اتخاذ تدابیری برای پایان دادن به آن است اما تدابیر اتخاذ شده نتیجه‌ای نداشته‌اند.

اکثر کشورهای اتحادیه اروپا قوانینی برای مقابله با خشونت علیه افراد به دلیل جنسیت دارند، اما فقدان یک تعریف مشترک از خشونت مبتنی بر جنسیت و قوانین مشترک برای رسیدگی به این موضوع به تداوم این مشکل کمک می‌کند. به همین دلیل است که پارلمان اروپا بارها خواستار تصویب قوانین جدید اتحادیه اروپا در این مورد شده است.

زنان و دختران قربانیان اصلی خشونت‌های جنسیتی هستند، اما این بحران می‌تواند مردان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

از هر 3 زن یک نفر قربانی خشونت جنسیتی در اتحادیه اروپا شده است؛ از هر 10 زن، یک نفر قربانی خشونت جنسی بوده و از هر 20 زن، یک نفر مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.

 این تنها بخشی از داده‌هایی است که وضعیت چشمگیر خشونت علیه زنان را در اروپا نشان می‌دهد.

 در 8 مارس 2022، کمیسیون اروپا با ارائه پیشنهاد طولانی مدت خود برای دستورالعمل اتحادیه اروپا در مورد مبارزه با خشونت علیه زنان و خشونت خانگی، گامی برای تقویت ابزار اروپایی برای مبارزه با اشکال مختلف خشونت مبتنی بر جنسیت برداشت.

 آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا (FRA) در اوایل ماه مارس گذشته گزارشی جامع درباره خشونت علیه زنان در 28 کشور عضو این اتحادیه منتشر کرد.

به گفته «مورتن کیاروم»، مدیر FRA، این مطالعه نشان می‌دهد که «خشونت علیه زنان، و به‌ویژه خشونت مبتنی بر جنسیت که به طور نامتناسبی بر زنان تأثیر می‌گذارد، نقض گسترده حقوق بشر است که اتحادیه اروپا نمی‌تواند از آن چشم پوشی کند».

FRA، مستقر در وین، در سال 2007 برای ارائه مشاوره مبتنی بر شواهد به مؤسسات اتحادیه اروپا تأسیس شد.

مدت زیادی است که نهادهای اروپایی و سازمان‌های اجتماعی به طور یکسان منتظر یک نظرسنجی بزرگ هستند که آنچه را قبلا از آن می‌ترسیدند، تأیید کند: خشونت علیه زنان در همه جای اروپا بسیار زیاد است.

 گاهی اوقات، این موضوع توجه جهانی را به خود جلب می‌کند، مانند سال 2004، زمانی که سازمان بهداشت جهانی مطالعه‌ای را بر اساس 24 هزار مصاحبه در 10 کشور منتشر کرد که نشان می‌داد خشونت علیه زنان پاسخ بهداشت عمومی را می‌طلبد.

نتایج بر اساس مصاحبه با 42 هزار زن است که به سوالاتی در مورد تجربیات خشونت جسمی، جنسی و روانی خود پاسخ دادند؛ به طور کلی 62 میلیون زن در اتحادیه اروپا خشونت را تجربه کرده‌اند.

با توجه به اینکه معمولا این نوع جرایم به صورت خصوصی اتفاق می‌افتد و توسط مقامات گزارش نشده و کشف نمی‌شود، وضعیت نگران کننده‌تر است.

آزاری که زنان اروپایی متحمل می‌‎شوند در تمام جنبه‌های زندگی گسترش می‌یابد: در خانه، محل کار، در ملاء عام و در اینترنت. پاسخ دهندگان متعلق به گروه‌های قومی اقلیت (از جمله مهاجران)، زنان دارای معلولیت، و زنان جوان حتی بیشتر در معرض خشونت هستند.

 در حالی که خشونت علیه زنان در سراسر اتحادیه اروپا گسترش می یابد، به طور شگفت انگیزی، کشورهایی که ادعای برای برابری جنسیتی دارند، در زمینه خشونت علیه زنان رتبه بسیار بالایی دارند: 52 درصد در دانمارک، 47 درصد در فنلاند و 46 درصد در سوئد.

هلند، فرانسه و انگلیس نیز بسیار بالاتر از میانگین 33 درصد قرار دارند اما این بدان معنا نیست که کشورهایی مانند لهستان یا کرواسی که در رتبه‌های پایین‌تر از میانگین قرار دارند، خشونت کمتری دارند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *