۸ برگزیده اولین رویداد ایده‌پردازی هیأت (راه) معرفی و تجلیل شدند

11:45 - 17 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۴۵۰۷
مراسم اختتامیه اولین رویداد ایده‌پردازی هیأت (راه) شامگاه جمعه 16 دی ماه برگزار شد و هشت ایده برتر مورد تجلیل و حمایت قرار گرفتند.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، اوایل آذرماه بود که سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، اولین رویداد ایده‌پردازی هیأت (راه) را با هدف ایجاد فرصتی برای نقش‌آفرینی مؤثر هیأت‌ها، تشکل‌های دینی و ظرفیت‌های مردمی در حل مسائل اجتماعی کشور برگزار کرد و از تمامی علاقه‌مندان خواست تا پایان آذرماه ایده‌های خود را با توسعه معنایی کلیدواژه «خانه مادری» در قالب سه محور موضوعی تقویت انسجام اجتماعی، تقویت محافل خانگی با محوریت بانوان و میان‌داری اجتماعی بانوان به دبیرخانه رویداد ارسال کنند.

پس از آن 150 ایده در سایت دبیرخانه رویداد ثبت و مورد بررسی و ارزیابی داوران قرار گرفت. از این میان 110 ایده در پیش رویداد که در خانه خلاق و ونوآوری تبیان برگزار شد، مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت 28 ایده مجوز ورود به مرحله نهایی را کسب کرد.

رویداد حضوری به مدت 3 روز در تکیه نیاوران تهران برگزار شد که در روزهای نخست با حضور منتورها (راهنمایان) ایده‌ها چکش‌کاری شد.

از عصر روز جمعه 16 دی ماه ارائه ایده‌ها در حضور داوران حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، حجت‌الاسلام محمدجواد زهرایی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران، زهره جعفری سرپرست دفتر امور زنان و خانواده استانداری تهران و سید رضا کاظمی مدیرعامل تبیان آغاز شد.

در هیأت‌ها دچار کالاایسم و کمیت شده‌ایم

مراسم اختتامیه این رویداد شامگاه جمعه 16 دی ماه برگزار شد. حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در مراسم اختتامیه اولین رویداد ایده‌پردازی هیأت (راه) اظهار کرد: هیأت رأس المال ما در عصر حاضر است. انقلاب اسلامی علت محدثه اش مسجد و هیأت بوده است و قطعاً علت مبقیه اش هم خواهد بود. متاسفانه حضور مردم در مسجد کم شده است، اما واقعیت این است که هنوز کمیت قابل توجهی از مردم، حدود ٨٠ درصد، هیأت می‌روند.

وی با طرح اینکه قطعاً دشمن برای ضربه زدن به هیأت برنامه‌ریزی کرده است، گفت: هیأت محدود به مراسم شده است و این در اول انقلاب هم نبود. امروز هیأت‌ها در محله خود هم اثرگذار نیستند و صرفاً مناسک شده است و تعداد محدودی شرکت می‌کنند و هیأت‌ها هم سراغ حل مسائل نمی‌رود.

باباخانی با بیان اینکه سنت به معنای مفهوم و دارای فرامتن است، تصریح کرد: هیأت ‌ها ما را با گذشته درگیر نمی‌کنند و نیازمند بازتعریفی سنت‌ها هستند‌. از سوی دیگر رویکرد مدرن ما را دچار نوآوری ‌های بدون محتوا کرده است. سنت‌ها از محتوا خالی می‌شود و بدون معنا و خاصیت ارائه می‌شود.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی گفت: افراد به هیأت می‌روند و سینه می‌زنند اما تغییری در رفتار او ایجاد نمی‌شود. هیأت هیچ اثری در محله ندارد و دچار کالاایسم و کمیت در هیأت شده‌ایم.

وی افزود: در سازمان هیأت و تشکل‌های دینی وظیفه تسهیل‌گری داریم تا افراد که فکر و ایده دارند دور هم جمع کنیم و این سنت‌ها را احیا کنیم و نگاهی به شرایط روز داشته باشیم. در این سازمان چند هدف داریم که یکی رویداد ایده‌پردازی است که باید در کشور تکثیر شود تا هیأت برای ٨٠ میلیون ایرانی برنامه داشته باشد و از سوی دیگر نگاه مردم به هیأت تغییر کند.

وی با بیان اینکه بیانات رهبری نشان می‌دهد که انتظار دارند از قالب هیأت، مسجد و رسانه احیا شود گفت: به برکت معرفت و رویکرد هیأت می‌توان این ظرفیت را احیا کرد.

در مراسم اختتامیه هشت ایده به عنوان برتر انتخاب شدند که بناست حمایت‌های ویژه‌ای از آن‌ها صورت گیرد.

اسامی برگزیدگان و هدایای آنان به شرح زیر است:
1- سدره - 80 میلیون جایزه نقدی
2- بنت الهدی - 80 میلیون جایزه نقدی
3- طرح تشرف رویش - 80 میلیون جایزه نقدی
4- هوما - 80 میلیون جایزه نقدی
5- عرش - 80 میلیون جایزه نقدی
6- ایرانیوم – 10 میلیون تومان جایزه نقدی
7- سفیران زینب – 10 میلیون تومان جایزه نقدی
8- رویش امید – 10 میلیون تومان جایزه نقدی

به تمام 23 ایده برتر وام 100 میلیون تومانی اهدا می‌شود و خانه خلاق و نوآوری تبیان نیز به تمامی این ایده‌ها سه ماه فضای کار اشتراکی اختصاص می‌دهد.

آموزش و راهنمایی اجرای ایده‌ها نیز به صورت رایگان برای آنان انجام می‌شود.

اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی نیز به گروه‌های برتر خانم در میان هشت ایده برتر مبلغ 5میلیون تومان هدیه نقدی داد.

اقبال شاکری نماینده مجلس شورای اسلامی در این مراسم اعلام کرد که گروه های حاضر را در این رویداد را با گروه‌های دانش بنیان و صندوق‌های کارآفرینی و حمایتی مرتبط خواهد کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *