اکونومیست: بومیان کانادا همچنان نادیده گرفته می‌شوند

9:24 - 17 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۴۰۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مردم بومی کانادا هنوز نادیده گرفته می‎شوند و اصلاح یک اشتباه تاریخی مستلزم تلاش مستمر است.

خبرگزاری میزان – دولت کانادا در سال‌های اخیر وعده‌های بسیاری را درباره نحوه رسیدگی به مشکلات بومیان در این کشور داده اما تاکنون در عمل به این وعده‌ها موفق نبوده است.

به گزارش «اکونومیست»، کار ناتمام اصلی این کشور وضعیت 1.4 میلیون شهروند بومی است: «اینوئیت، ملل اول و متیس»؛ «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا، در سال‌های اخیر بارها مدعی شده است: هیچ رابطه‌ای برای دولت کانادا مهم‌تر از رابطه با مردم بومی نیست.

اما پس از مجموعه‌ای از وعده‌های شکست خورده، نخست وزیر کانادا تلاش می‌کند تا آنها را متقاعد کند که او این کار را انجام خواهد داد.

قرن‌ها پیش فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها با مردم محلی کانادا، که تعدادشان بیشتر بود، پیمان صلح امضا کردند و آنها را در نبرد با یکدیگر و با دیگر کشورها به خدمت گرفتند؛ هنگامی که جمعیت اروپا افزایش یافت، توازن قوا تغییر کرد. انگلیس حقوق زمین و معاهدات تضمین شده در سال 1763 را نادیده گرفت.

تنها زمانی که بومیان کانادا شروع به استفاده از دادگاه برای دفاع از حقوق قانونی خود کردند، سرانجام وضعیت آنها شروع به بهبود کرد.

در سال 2008 «استفان هارپر»، نخست وزیر وقت کانادا، به دلیل مدارس شبانه‌روزی بومیان عذرخواهی کرد و یک کمیسیون حقیقت و آشتی راه اندازی کرد.

در سال 2015 اعلام شد که مدارس شبانه‌روزی بومیان بخشی از یک تلاش سازمان یافته برای از بین بردن فرهنگ بومی است؛ در سال 2016 «ترودو» تحقیقاتی را درباره هزار و 17 زن و دختر بومی که به قتل رسیدند و همچنین 168 نفری که از سال 1980 ناپدید شده‌اند، آغاز کرد.

اما با این وجود اقدامات چندانی برای تغییر وضعیت بومیان در کانادا صورت نگرفته و این وعده‌ها و تحقیقات نیز تاکنون نتیجه‌ای نداشته و به تغییر در وضعیت بومیان در این کشور منجر نشده است. علاوه بر این بسیاری از پرونده‌های قتل و ناپدید شدن بومیان نیز به محکمومیت نرسیده است.

از زمان ورود اروپایی‎ها، وضعیت بومیان کانادا رو به وخامت گذاشته و اکنون پس از گذشت قرن‌ها، این گروه اقلیتی همچنان در این کشور نادیده گرفته می‌شوند.

تحقیقاتی درباره موضوع مدارس شبانه‎‌روزی سابق بومیان آغاز شده و با وجود کشف چندین گور دسته‌جمعی اما این تحقیقات به اقدام و یا نتیجه ملموسی منتهی نشده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *