«نیستان دی» رونمایی شد

9:51 - 16 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۲۶۰۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
آیین رونمایی از کتاب «نیستان دی» به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی برگزار شد.

خبرگزاری کیزان - انتشارات کتاب جمکران همزمان با سومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس مراسم رونمایی از کتاب «نیستان دی» اولین رمان با موضوع حاج قاسم سلیمانی را با حضور نویسنده کتاب آقای «حسین زحمتکش زنجانی» و جمعی از اهالی فرهنگ و  قلم برگزار کرد.

در ابتدای جلسه «حسین زحمتکش زنجانی» نویسنده کتاب «نیستان دی» در معرفی این اثر گفت: کتاب نیستان دی با یک دغدغه شروع می شود. و با داستان ، سراغ سردار سلیمانی رفته است. چون داستان و رمان در موضوعات این چنینی باعث تحول و کنش می‌شود. این اثر بیشتر معطوف به بعد اخلاقی شهید بود و از این نظر فکر می‌کنم موضوع تازه ای باشد.

سیدمحسن امامیان نویسنده کتاب اربعین طوبی اولین رمان اربعینی و کارشناس برنامه درباره کتاب بیان کرد: داستان، داستان تحول است. در مواجهه با مخاطب امروزی نویسنده کار مشکلی دارد و آن ارائه یک مفهوم ارزشی است. باید آن قدر لطایف الحیل به کار ببرد و ماجرا خلق کند برای اینکه در بزنگاهی بتواند دست مخاطب را بگیرد. و آن ماجرای این کتاب، عرفان است. و این از ویژگی های کتاب است که به وجه عرفانی شهید پرداخته است.

زحمتکش در پاسخ به اینکه چه مصالحی برای این کارش استفاده شده و هدف از نوشتن کتاب چه بوده گفت: برای من تحول خیلی اهمیت داشت و اینکه انسان‌ها از بدو تولد سیری را طی می کنند. اتفاقات زندگی است که شخصیت فرد را رقم می زند. تمام شخصیت ها و اسم های داستان من با برنامه ریزی قبلی بوده است. حتی اسم کتاب که نیستان دی هست نیز با غرض انتخاب شده دی نمایانگر شهادت سردار و نیستان نمایانگر عرفان است.

امامیان درخصوص نظرش درباره وجه تغزلی و کلیت اثر و چهارچوب گفت: کتاب غیرمستقیم‌گویی کرده و می‌توانست از فصل شش که فضل جذابی است شروع بشود کتاب سه سطح نگارشی دارد. برایم سوال شد سطح  خلسه و توهم آسیبی به بقیه سطوح نزند.

زحمتکش در پاسخ بیان کرد: من با سه روایت مواجه بودم. روایتی مذهبی، عامیانه در فصول ابتدایی و عرفانی در فصل پایانی. که معتقدم دنیای مولانا ساحت بالایی داشت و فصول قبل آماده سازی برای این فصل است. و لازم دانستم برای اینکه روایت ها به دنیای شخصیت ها نزدیک بشود زبان خاص خودش را انتخاب کنم. و تغییر زبان را لازم دیدم.

در طی این مراسم کلیپ‌هایی با موضوع سردار نیز برای حضار پخش شد و پایان برنامه نیز با امضای یادبود کتاب نیستان دی و اهدای هدایایی به نویسنده اثر همراه بود.

انتهای پیام/


برچسب ها: نیستان دی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *