رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سفیر ایران در ژنو: جنایت ترور سردار سلیمانی نباید بی کیفر بماند

19:39 - 13 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۰۳۹۲
سفیر و نماینده دایم ایران در ژنو در نامه ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار پیگیری ترور سردار سلیمانی شد و تاکید کرد: جنایت ترور سردار سلیمانی نباید بی کیفر بماند.

خبرگزاری میزان - سفیر و نماینده دایم ایران در ژنو طی نامه ای به  کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار پیگیری ترور سردار سلیمانی شد.

علی بحرینی در این نامه ترور بزدلانه سردار سلیمانی را که در سفر رسمی به کشور ثالث به سر می برد نه تنها نقض حقوق بین الملل و منشور  ملل متحد، بلکه نقض فاحش حقوق بشر دانست، که توسط دولت آمریکا با همدستی تعدادی دیگر از کشورها در 3 ژانویه 2020 صورت گرفت.

بحرینی در سومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی طی نامه ای به فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو خواستار پیگیری ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی و همراهانش به دست آمریکا و همدستان آن کشور از جمله آلمان شد که با در اختیار قرار دادن پایگاه نظامی برای حمله پهبادی به خودروی حامل سردار سلیمانی و همراهانش، در این اقدام جنایتکارانه، نقش داشته اند.

بحرینی در این نامه ضمن ارجاع به گزارش اَگنس کالامارد، گزارشگر پیشین سازمان ملل در خصوص  ترورهای فراقضایی و خودسرانه، که در گزارش خود به نشست چهل و چهارم شورای حقوق بشر اقدام آمریکا به شهادت رساندن سردار سلیمانی را خودسرانه، خلاف قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد دانسته بود، از کمیسر عالی حقوق بشر درخواست نمود تا از هر ابزاری که در اختیار دارد برای جلوگیری از بی کیفرمانی این جنایت استفاده نماید.

در این نامه، سفیر ایران ضمن اشاره به گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی در ایران و کشورهای منطقه غرب آسیا، تاکید نمود که  ترور ژنرال سلیمانی، بعنوان یک مدافع واقعی حقوق بشر و مخالف اشغال‌گری و تروریسم داعش، اقدامی وحشیانه، خودسرانه، ناعادلانه و غیر قانونی بود. این اقدام یک جنایت و عمل متخلفانه بین‌المللی بود که صلح و امنیت بین‌المللی را نیز تهدید کرد، و وظیفه سازوکارهای بین المللی به ویژه مکانیسم‎های حقوق بشری است که بدان رسیدگی نمایند.

در این نامه همچنین تصریح شده است که قصور دولت آمریکا و مسئولیت شخصی این جنایت از سوی آن‌هایی که در این ترور دخیل بودند به وضوح روشن است.

سفیر کشورمان در این نامه تاکید کرده است که مردم ایران و بسیاری از کشورهای منطقه غرب آسیا سردار سلیمانی را یک سرباز نمادین می‎دانند که آزادی منطقه از شر داعش را مرهون ایثارگری‌های او می‌دانند و هرگز از پیگیری اجرای عدالت در خصوص مرتکبین به این جنایت، دست نمی‌کشند.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران مصمم است که عدالت را در این زمینه اعمال نماید و نظام قضایی ایران اقدامات لازم در بررسی و تعقیب این جنایت بزرگ را پیگیری می نماید.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود که سازوکارهای حقوق بشری و نهادهای بین المللی ذیربط نیز به مسئولیت خود در این زمینه عمل نمایند.

بحرینی در این نامه سکوت و بی تفاوتی نهادهای بین المللی درقبال این عمل متخلفانه بین المللی را موجب عادی شدن و جسارت بیشتر متخلفان در تکرار چنین جنایاتی در سطح بین المللی دانست که باید جلوی آن گرفته شود.

لازم به ذکر است که اگنس کالامارد، گزارشگر سازمان ملل در خصوص قتل‎های خودسرانه و فراقانونی با بیان اینکه آمریکا نتوانسته اسناد و شواهدی محکم درباره ضرورت حمله به کاروان حامل سردار سلیمانی ارائه کند در سخنانی که در نشست 44 شورای حقوق بشر در تیرماه 1399 ارایه داد اظهار کرد که ترور فرمانده سپاه قدس اقدامی خودسرانه، غیرقانونی و نقض حقوق بشر بوده است وی این ارزیابی را طی گزارشی مکتوب به شورای حقوق بشر نیز ارایه داده است.

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابو مهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق به همراه همراهانشان بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور وقت آمریکا و با شلیک موشک‌های پهپادهای ارتش این کشور به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/


برچسب ها: سفیر ایران

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *