وضعیت حقوق بشری عربستان 7 سال پس از شهادت شیخ النمر

12:18 - 11 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۶۲۷۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هفت سال پس از شهادت شیخ باقر النمر از سوی عربستان، وضعیت حقوق بشری در این کشور بسیار بحرانی‎تر شده است.

خبرگزاری میزان – عربستان در ژانویه سال 2016 «شیخ نمر باقر النمر»، روحانی برجسته عربستانی را به همراه 46 نفر دیگر اعدام کرد.

اکنون هفت سال از شهادت «شیح النمر» از سوی عربستان می‌گذرد.

همزمان با هفتمین سالروز شهادت این روحانی برجسته، گروه‌های مختلف در عربستان هفتمین سالگرد شهادت «شیخ نمر باقر النمر»، را گرامی داشتند.

شیخ نمر در سال 2012 در منطقه قطیف که صحنه تظاهرات مسالمت آمیز ضد رژیم سعودی بود، توسط نیروهای رژیم سعودی هدف گلوله قرار گرفت و دستگیر شد.

در سال 2014، یک دادگاه ویژه در ریاض او را به اتهامات واهی به اعدام محکوم کرده بود.

7 سال از شهادت شیخ النمر توسط خاندان آل سعود می‌گذرد و قتل وی نشان دهنده نقض فاحش حقوق بشری بود که رژیم ریاض مرتکب شد و در سال‌های بعد نیز از ارتکاب موارد متعدد نقض حقوق بشر ابایی نداشته است.

محاکمه شیخ النمر در شرایطی که به طور فاحش نقض حقوق و اصول بین‌المللی و حقوق بشری به شمار می‌رود، با انتقادات بسیاری مواجه بوده است.

اکنون با گذشت 7 سال از شهادت شیخ نمر و با وجود فشارها و انتقادات گسترده، وضعیت حقوق بشری در عربستان نه تنها بهبود نیافته بلکه بسیار بدتر شده است.

به گزارش «saudileaks »، دیده‌بان حقوق بشر، عربستان را در فهرست ناقضان اصلی حقوق بشر در جهان در سال 2022 قرار داده است.

با بزرگترین قتل‌عام در تاریخ عربستان و احکام رکورد دار در نزدیک به یک قرن، بن سلمان، ولیعهد سعودی در سال 2022 بیش از هر زمان دیگری کنترل خود را بر این کشور تشدید کرد.

به گفته سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان، سال 2022 ثابت کرد که بن سلمان مسئول واقعیت ظالمانه حقوق بشر در این کشور است.

به عنوان یک نتیجه اجتناب‌ناپذیر کنترل بن سلمان، شدت سرکوب در سال 2022 برای انجام بزرگترین قتل عام دسته جمعی افزایش یافت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *