واکنش 2 حقوقدان به رای دادگاه افرادی که به چرای غیرمجاز متهم شده بودند؛ رای به نفع «پیروز»

9:41 - 04 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۷۴۴۳
روز گذشته با رای دادگاه ۱۰۱ کیفری ۲ اشنویه استان آذربایجان غربی ۳ نفر از دامداران منطقه به جرم چرای غیرمجاز به تهیه غذا برای ۳ ماه «پیروز»، توله یوزپلنگ ایرانی به ارزش ۲۲۰ میلیون ریال محکوم شدند.،اما حقوقدانان در رابطه با این موضوع چه نظری دارند؟

خبرگزاری میزان _ روزنامه آفتاب یزد نوشت: در یک اقدام قابل توجه و تقدیر با رای دادگاه ۱۰۱ کیفری۲ اشنویه استان آذربایجان غربی، ۳ نفر از دامداران منطقه به جرم چرای غیرمجاز به تهیه غذا برای۳ ماه «پیروز»، توله یوزپلنگ ایرانی به ارزش ۲۲۰ میلیون ریال محکوم شدند.

گفتنی است اعمال مجازات‌های جایگزین با محوریت خدمات اجتماعی و عام المنفعه، در دستگاه قضا مورد توجه قرار گرفته و به قضات تعیین این نوع مجازات‌ها توصیه شده است؛ زیرا استفاده از مجازات‌های جایگزین، ضمن کاهش آثار تخریبی و جلوگیری از تعمیم مجازات به خانواده محکومان، زمینه باز اجتماعی شدن آنان را نیز فراهم می‌کند.

بر همین اساس در پی شکایت اداره منابع طبیعی اشنویه علیه۳ نفر از دامداران دایر بر چرای غیرمجاز در منطقه، با اثبات اتهام انتسابی به آنان رئیس شعبه ۱۰۱ کیفری۲ اشنویه استان آذربایجان غربی در راستای حمایت از حیات وحش و محیط زیست در حکمی متهمان را محکوم به تهیه غذای۳ ماه پیروز، توله یوزپلنگ ایرانی به ارزش ۲۲۰ میلیون ریال محکوم کرد.

پیروز، تنها توله زنده مانده از سه توله «ایران» یوز پلنگ آسیایی است که در اسارت متولد شده است. این یوز ایرانی که در منطقه محافظت شده‌ی پردیسان نگهداری می‌شود، در حال حاضر در وضعیت خوبی به سر می‌برد و تا چند روز آینده۶ ماهه می‌شود.

اکنون صدور این حکم جایگزین در دادگستری آذربایجان‌غربی واکنش مثبت افکار عمومی را در پی داشته است. آن‌ها بر این باورند که همیشه مجازات سنگین چاره کار نیست. از همین رو کاربران شبکه‌های اجتماعی از این حکم به عنوان حکمی جالب و خوب یاد کردند. اما در خصوص چنین حکم‌هایی از سوی قضات، نظر دو تن از حقوقدان‌ها را پرسیده ایم.

مجازات‌های جایگزین اقدامی بسیار خوب

منصور مظفری، وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان در این باره گفت: «نمی‌دانیم این چرای غیر مجازی که صورت گرفته در عرصه منابع طبیعی و ملی بوده یا درعرصه‌های بخش خصوصی. ولی اگر در بخش خصوصی، چرای غیر مجاز (یعنی در زمین‌های اشخاص) صورت گرفته باشد باید حکم به جبران خسارت به صاحب ملک داده شود و اگر در عرصه منابع طبیعی و ملی چرای غیرمجاز دام صورت گرفته باشد دو حالت وجود دارد؛ اول آنکه اگر دولت از عرصه‌های منابع طبیعی و ملی به عنوان طرح آبخیزداری یا محدوده‌ای برای چرای دام، پروانه‌ای برای اشخاص صادر کرده باشد، باید ضرر و زیان صاحب پروانه که مالک منافع عرصه‌های منابع طبیعی است جبران شود.

البته کنار آن هم سازمان منابع طبیعی و آبخیز داری می‌تواند به عنوان شاکی طرح شکایت کند و باید برای آن‌ها هم جبران خسارت شود.

دوم آنکه اگر عرصه‌های منابع طبیعی و ملی به شخصی واگذار نشده باشد در این حالت باید حکم به جبران ضرر و زیان به دولت داده شود. با توجه به اینکه در اینجا مشخص نیست که حکم به چه نحوی است ظاهرا عرصه‌های منابع طبیعی و منافع آن متعلق به دولت بوده و اشخاص حقیقی صاحب منافع و یا عرصه نبوده اند.»

وی در خصوص حکم‌های جایگزین گفت: «خوشبختانه قضات در چند سال اخیر رو به مجازات‌های جایگزین آورده اند. می‌بینیم که برای بسیاری از این احکام به جای مجازات حبس، مجازات جایگزین در نظر می‌گیرند مانند ساخت یا تجهیز کتابخانه‌های روستایی به ویژه در مناطق محروم. فی‌نفسه درنظر گرفتن مجازات‌های جایگزین اقدام بسیار خوبی است.».

این وکیل دادگستری ادامه داد: «با توجه به اینکه عنوان شده برای جبران ضرر و زیان به علت تعلیف و چرای دام به صورت غیرمجاز در عرصه‌های منابع طبیعی حکم به تهیه غذا به مدت سه ماه برای پیروز (توله یوزپلنگ ایرانی) داده اند، می توان گفت که چنین حکمی می‌تواند در کاهش هزینه‌های نگهداری این جاندار موثر باشد. از سوی دیگر نشان‌دهنده این مسئله است که دستگاه قضا توجه ویژه‌ای به گونه‌های نادر داشته است حتی نشان می‌دهد که تمام بخشهای جامعه در برابر حفظ جانوران نادر حساس هستند.»

مجازات جایگزین موثرترین حکم

نعمت احمدی، دیگر حقوقدان با بیان اینکه مجازات جایگزین از موثرترین حکم هاست می‌گوید: «چرای غیر مجاز یا ملی بوده یا مرتع که مرتع‌هایی هستند که یا برای دولت است یا به دیگران واگذار می‌شود که در اینجا ظاهرا مرتع برای دولت بوده است. به هر حال دامدارانی آمده‌اند در مرتع دولتی چرای غیر مجاز انجام داده اند؛ خب چه مجازاتی باید برای آن‌ها در نظر گرفت آنهم در شرایطی که وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست. اساسا دامپروری ایران یک دامپروری ورشکسته است. حالا فکر کنید در چنین شرایطی قاضی بیاید برای دامداری که به ناچار چرای غیر مجاز انجام داده مجازات نقدی یا حبس در نظر بگیرد! به هر حال دولت یا منابع طبیعی یا نهادی که مسئول چنین مسائلی است، نباید زمین را متوقف کند بلکه باید در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد.»

وی بیان کرد: «خوشبختانه قاضی برای این دامداران متخلف چنین حکمی را صادر کرده که به زعم من بهترین حکم را به آن‌ها داده است. در واقع از این رای قشنگ‌تر نمی‌شود که به مدت سه ماه فرد متخلف را به تهیه غذا برای پیروز وادار کند. به خصوص آنکه مسئولان حیات وحش و محیط زیست مدام می‌گویند که پول کافی برای نگهداری چنین جانوران نادری نداریم. من به چنین رایی می‌گویم رای مقدس البته نه قداسات از منظر مذهبی بلکه از نظر نفع عامه. به هر حال، آن‌ها هم دامدار هستند و قاضی به جای آنکه آن‌ها را به جزای نقدی به نفع دولت محکوم کند چنین رای قشنگی را صادر کرده است. در واقع انگیزه‌ای شده برای مردم که در این روزهای سرد به فکر حیوانات باشند».

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *