کتاب «من خواب دیده ام» روایتی مستند از شکل گیری گروه واقفیه

9:50 - 01 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۴۲۶۱
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
یک نویسنده کتاب «من خواب دیده ام» در این کتاب مخاطب را عوت می کند تا زندگی «امام موسی کاظم(ع)» را با نگاهی فلسفی و روانشناسی مورد بررسی قرار دهد و ارتباطات بین شخصیت‌ها نگاه کند تا نکات ارزنده اخلاقی و درعین حال اجتماعی بسیاری را دریافت می‌کند.

فاطمه الیاسی در گفت‌وگو با میزان در مورد مضمون کتاب «من خواب دیده ام»اظهار کرد: کتاب «من خواب دیده‌ام» نگاهی داستانی به جریان انحراف گروهی از شیعیان در دوران «امام کاظم (ع)» دارد که به واقفیه معروف شدند و از بیعت با «امام رضا (ع)» سر باز زدند.

وی بیان کرد: از آنجا که «امام کاظم (ع)»بیشتر زمان امامت خود را در زندان بسر می‌برده اند لذا افرادی به عنوان وکیل از سوی ایشان انتخاب می‌شوند این افراد نمایندگان «امام کاظم (ع)» بودند که به سوی مناطق مخالف که شیعیان در آنجا حضور داشتند گسیل می‌شدند و به عبارتی این افراد پل ارتباطی این امام بزرگوار با مردم محسوب می‌شدند از این رو شیعیان حتی خمس و زکات اموال خود را به وکلا می‌دادند، با گذشت زمان بسیار و شهادت «امام کاظم (ع)» یکی از وکلا تصمیم می‌گیرد تا این اموال را برای خودش ضبط و ثبت کند.

الیاسی در مورد نوع نگارش کتاب «من خواب دیده ام» بیان کرد: وکیل و گمارده‌هایی که مورد تایید «امام کاظم (ع)»هستند نقش مهمی را بر عهده دارند و در عین حال سوال‌ها و حرف‌های شیعیان را به گوش امام می‌رسانند و برای مردم از امام، جواب می‌گیرند. خمس و زکات اموال مردم جهت انتقال به امام دریافت می‌کردند و در برخی موارد به امانت نگه می‌داشتند، تا روزی که «امام کاظم (ع)» رها شود لذا نگاه مردم به این افراد بسیار ویژه است و هرگونه خطا از آنان بسیار مورد توجه قرار دارد.

داستانی روان

وی به علل نگارش کتاب «من خواب دیده ام» اشاره و ابراز کرد: کتاب «من خواب دیده ام» به صورت داستانی نوشته شده و بر گرفته از رویداد‌هایی است که در زمان ولایت «امام کاظم (ع)» رخداده است داستانی روان و در عین حال بر اساس مستندات باقی مانده از آن زمان نوشته شده برای داستان پردازی برخی از شخصیت‌ها خیالی هستند، اما رویداد کاملا مستند است داستان کشش خوبی دارد و می‌تواند علاوه بر بیان بخشی از تاریخ اسلام تجربات ارزنده‌ای را به جامعه امروز انتقال دهد.

نویسنده کتاب «تونل سوم» علل نگارش کتاب «من خواب دیده ام» را مورد بررسی قرار دادو بیان کرد: کتاب «من خواب دیده ام» را با نگاه به جامعه امروز نوشتم، زیرا تاریخ مرور می‌شود و با مطالعه آن است که می‌توان از بسیاری از اشتباهات جلو گیری کرد اگر امروز اختلا س‌ها و فساد‌ها مالی رواج یافته باید بدانیم چگونه و از کجا شروع شده و در عین حال نسبت به آن هوشیار باشیم. من با نگاه به زمان شکل گیری فرقه واقفیه که به نگارش کتاب پرداختم.

الیاسی پیرامون کتاب «من خواب دیده ام» بیان کرد: عهدشکنی برخی وکلا که شبهت زیادی به اختلاس‌ها در جامعه امروز دارد همچنین جریان‌های که با عنوان واقفیه شکل می‌گیرد نکات مهمی هستند که در خلال داستان بیان شده است.

وی در مورد علت نامگذاری کتاب «من خواب دیده ام» ابراز کرد: افرادی که به واسطه عقل معاش خود راه درست را فراموش می‌کنند و زندگی خود را بر پایه برنامه ریزی‌های رویایی خود شکل می‌دهند و در این راه مسیر غلط را انتخاب می‌کنند این افراد در خواب و خیال خود به اشتباه مسیر درست را انتخاب کردهاند، اما حقیقت این است که عهدشکنی کرده و به امانت خیانت می‌کنند همین امر سبب شد تا نام کتاب را «من خواب دیده ام» بگذارم.

وکیل «امام کاظم (ع)»

این نویسنده کتاب به بخش‌های جذاب کتاب «من خواب دیده ام» اشاره و تصریح کرد: در قسمتی از کتاب «من خواب دیده ام» به شخصیتی پرداخته شده که نامش هیان است او توسط وکیل «امام کاظم (ع)» در مسیر درست زندگی قرار می‌گیرد، اما پس از چندی خود وکیل «امام کاظم (ع)» دچار هوای نفس شده و منحرف می‌شود هیان متوجه اشتباه وکیل شده و سئوالات متعددی در ذهن او شکل می‌گیرد.

الیاسی بیان کرد: چنانچه مخاطب از نگاه فلسفی و روانشناسی به ارتباطات بین شخصیت‌ها نگاه کند نکات ارزنده اخلاقی و درعین حال اجتماعی بسیاری را دریافت می‌کند نگاه روابط و نوع تامل افراد بسیار قابل تامل است همچنین توجه به رویداد‌های تاریخی سبب تجربه‌ها فراوانی خواهد شد که مخاطب را به تفکر و تامل باز می‌دارد.

وی اظهار کرد: خود من نیز بار‌ها خودم را به جای شخصیت‌ها داستان گذاشتم و با فکر کردم اگر به جای این فرد بودم و در چنین امکاناتی قرار داشتم آیا همانند همین فرد عمل می‌کردم؟ لذا معتقدم کتابی که زمینه تامل و تفکر را بر انگیزد قطعا سازنده بود و تاثیر مثبتی در توسعه و سلامت اجتماعی خواهد داشت.

آسیب شناسی در زمان

الیاسی در مورد پیام کتاب «من خواب دیده ام» خاطر نشان کرد: هنگامی که مخاطب به کتاب از نگاه فلسفی و روانشناسان نگاه کند عامل انحراف و نقطه لغزش افراد را به خوبی دیده می‌شود این مهم در شخصیت‌های داستان به خوبی جای گذاری شده است در عین حال کتاب «من خواب دیده ام» نشان می‌دهد که لغزش و در مسیر خطا قرار گرفتن ممکن است برای همه و در زمانی کوتاه رخ دهد لذا همه ما در معرض آسیب هستیم و باید همواره حساب اعمال خود را مورد بررسی قرار دهیم و بدانیم احتمال اینکه ما هم به راه خطا کشیده شویم بسیار زیاد است این کتاب برای مسئولان و سیاستمدران بسیار خوب است تا یاد آوری کند که مقام چگونه می‌تواند زمینه فساد افراد را فراهم کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *