رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی: ۹۷ درصد جمعیت۱۰تا ۴۹ سال کشور باسواد هستند

12:00 - 30 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۳۹۹۱
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی: ۹۷درصد جمعیت۱۰تا ۴۹سال کشور باسواد هستند.

خبرگزاری میزان- علیرضا عبدی در نشست خبری با حضور خبرنگاران با تبریک هفته نهضت سواد آموزی گفت: اگر بخواهیم انقلاب را به جریان اصلی برسانیم باید علم در نقطه اوج خود باشد و برای این اتفاق همه باید حضور داشته و ارزش آفرینی آن باید از جنس تکلیف باشد و این الگوی جدید حکمرانی و جریان مردمی است.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی ادامه داد: نهضت سواد آموزی تا به امروز جریان بالنده ای بوده است و از موفق ترین نهادهای تاسیسی حضرت امام (ره) بوده است.

وی گفت: در سال ۵۵جمعیت باسواد کشور ۴۸.۸درصد بوده است که این عدد امسال به ۹۷درصد رسیده است با توجه به اینکه از جمعیت ۳۶میلیون نفر در آن سال به ۸۵میلیون رسیده و با در نظر گرفتن این افزایش نرخ سواد هم افزایش یافته است.

عبدی افزود: یکی از نکات طلایی رشد سواد، رشد سواد زنان نسبت به مردان است که در آن سال ها ۲۳.۴ بوده که این فاصله اکنون به ۶درصد رسیده و بیش از ۱۷درصد رشد داشته است.

وی در مورد فاصله سواد روستایی و شهری گفت: این فاصله از ۳۴.۵درصد به ۱۱رسیده است که این رشد وابسته به جریان و تلاش مردمی بوده است که نیازمند قدردانی است.

عبدی گفت: درخواست اصلی ما از افراد بی سواد وکم سواد است، علاوه بر اینکه با فرمان امام(ره) باسوادی تکلیف است و علاوه بر آن برای گام برداشتن در مسیر اعتلا باید در این مسیر قدم برداشت.

وی گفت: هیچ راه مسدودی در راه باسوادی وجود ندارد هرجایی که باشید نهضت مشتاق به باسوادی افراد است. برنامه های نهضت از منزل یک نفر می تواند آغاز شود تا مدرسه و مسجد ادامه پیدا کند.

وی افزود: اثرگذاران جریان های خدماتی و صنعتی و نهادها می توانند مثل جهاد کشاورزی و زندان ها و ستاد کل نیروهای مسلح در این مسیر در رشد امر سواد در کشور یاری رسان باشند.

عبدی گفت: اگرچه که هیچ بی سوادی نیست که وارد نظام وظیفه و سازمان زندان ها شود و باسواد بیرون نیاید.
وی تصریح کرد: سه پایه سواد تحصیلی شامل سواد ،انتقال و دوره تحکیم نهضت وجود دارد که در حال حاضر به سمت سوادهای تابعی رفته و در مرحله انتقال و تحکیم قرار دارد در واقع در این مرحله افراد چیزی می آموزند که با زندگی روزمره آنها گره خورده است.

وی در این راستا به دوازده جلد کتاب منتشر شده در حوزه زنان و دختران عشایر اشاره کرد و گفت: هر بانوی عشایری که میخواهد باسواد شود و رشد یابد می تواند این کتابها را به عنوان کتاب های تقویتی و تحکیمی خود بیاموزد.
وی گفت: نهضت سواد آموزی به عنوان نهاد مردمی کارویژه مهمی را انجام داده است و به لحاظ دینی و تکلیفی مسیر فوق العاده ای را پیش رفته و از نگاه بین المللی از نهادهای پیش رو محسوب می شود و شش جایزه بین المللی نیز دریافت کرده است ‌، جریان آموزشی غیر رسمی بالنده و از نقاط عطف جمهوری اسلامی است از این رو نخبگان باید نگاه ویژه ای به آن داشته باشند.

وی افزود: نهضت در سال های آینده ماموریت اول خود را که بی سوادی مطلق است به سرانجام خواهد رساند و از این پس در راستای گام دوم بر مبنای تعریف دوم سواد باید حرکت کند از این رو دانشگاهیان باید این را در گام دوم انقلاب در نظر داشته باشند چرا که تاکید به تعمیق علم شده است از این رو اینکه تکلیف این جریان مردمی چه خواهد بود را دانشگاهیان و نخبگان با فعالیت در این زمینه باید مشخص کنند.

وی گفت: رسانه ها نیز می توانند با پرداختن به موضوع سرانجام بخشی سواد با تاکید بر گام دوم انقلاب به این موضوع ضریب دهند و مطالبات را در این حوزه اثر بخش کنند.

عبدی با بیان اینکه بیشترین بی سوادی را در استان های سیستان و بلوچستان ،خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان و هرمزگان داریم گفت: در حال حاضر در گروه سنی ۱۰تا ۴۹سال یک میلیون و ۷۰۹هزار بی سواد و در حوزه نو سوداها ۲میلیون و ۵۰نوسواد داریم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *