محدودیت‌های شدید علیه اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

11:37 - 30 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۳۸۵۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی با محدودیت‌های بسیاری از جمله در زمینه پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی مواجه هستند.

خبرگزاری میزان - «ناصر ابوحمید»، اسیر ۵۰ ساله فلسطینی که به سرطان مبتلا بود و وضعیت وخیمی داشت، در بیمارستانی در اراضی اشغالی به شهادت رسید.

سازمان امور اسرای فلسطینی اعلام کرد که «ابوحمید» ساکن اردوگاه «امعری» در مجاورت رام الله در نتیجه سیاست کوتاهی عمدی پزشکی و بی‌توجهی زندان‌های صهیونیستی که به وخامت هرچه بیشتر وضعیت او منجر شد، به شهادت رسیده است.

با شهادت «ناصر ابوحمید»، تعداد اسرای فلسطینی به شهادت رسیده در زندان‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی به ۲۳۲ نفر رسیده است.

در عمده موارد کوتاهی در مراقبت‌های پزشکی عامل شهادت این اسرای فلسطینی بوده است.

به گزارش پایگاه «العربی الجدید»، فلسطینی‌ها در زندان‌های رژیم صهیونیستی در وضعیت وخیمی هستند؛ برخی از فلسطینی‌ها چندین بار بازداشت شده‌اند و به نظر می‌رسد این روند در حال تکرار است.

بازداشت اداری یا شکنجه نظام‌مند؟

بر اساس گزارش‌ها، از سال 1967 تاکنون 73 اسیر فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی به دلیل سهل‌انگاری پزشکی به شهادت رسیده‌اند؛  این رقم توسط باشگاه اسرای فلسطینی اعلام شده است.

مدت بازداشت اداری بین سه تا شش ماه متغیر است و برای مدت نامحدودی قابل تمدید است؛ این نوع بازداشت مرتباً مورد انتقاد سازمان‌های حقوق بشری قرار می‌گیرد و فعالان حقوقی بر این عقیده هستند که این نوع بازداشت تخلف از روند قانونی است، اما تاکنون رژیم صهیونیستی هیچ تصمیمی برای لغو این روند که به عنوان اقدامی غیرانسانی مورد انتقاد قرار می‌گیرد، نگرفته است.

در برخی موارد حتی مخالفت زندانیان با برگزاری دادگاه نظامی و درخواست آنها از دادگاه‌های عادی موجب تمدید بازداشت اداری می‌شود؛ گروه «بتسلم» در اراضی اشغالی نیز وضعیت نامطلوب قضایی در سرزمین‎‌های اشغالی را تایید کرده و می‌گوید که مقامات رژیم صهیونیستی بدون توجه به انتقادات بین‌المللی، به طور گسترده از بازداشت اداری علیه فلسطینی‌ها استفاده می‎‌‌کنند.

وضعیت فاجعه‌بار زندان‌های رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم اشغالگر به تعهدات خود در قبال قوانین بین‌المللی که خواستار خدمات پزشکی و درمان اسرا و زندانیان است، پایبند نیست؛ این امر از رفتار غیرانسانی با اسرای فلسطینی و ارائه خدمات محدود پزشکی به آنها در زمان شیوع ویروس کرونا آشکار شد.

ارقام حاکی از آن است که از زمان اشغال کرانه باختری و شرق قدس توسط رژیم صهیونیستی در سال 1967، بیش از 800 هزار فلسطینی توسط نیروهای نظامی صهیونیست بازداشت شده‌اند که حدود 20 درصد از کل جمعیت فلسطین را تشکیل می‌دهند.

از سال 2000، حدود 8 هزار کودک فلسطینی توسط نظامیان صهیونیست دستگیر شده‌اند؛ همچنین تا آگوست سال جاری، چهار هزار و 500 فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند که از این تعداد 340 زندانی اداری، 140 کودک و 41 نفر زنان هستند.

اسرای فلسطینی در شرایط سختی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند و با شکنجه، ازدحام بیش از حد زندان‌ها، انزوا، تهدید اقوام و ممنوعیت ملاقات با خانواده مواجه هستند.

اسرای فلسطینی سال‌هاست که با اعتصاب غذا به این شرایط اعتراض می‌کنند، اما این شرایط غیرانسانی همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *