رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شناسایی ۷ شبه شبکه اخذ رشوه در شهرداری تهران/ ۱۰۱ فقره ملک شهرداری بازپس‌گیری شد

11:29 - 29 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۲۰۲۶
رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: پرونده‌هایی که رأِی آن به نفع ما در ۱۵ ماه گذشته صادر شده، هزار و ۱۹۷ پرونده بوده که منجر به بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان سود به نفع شهرداری شده است.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه خبری شهر، داود گودرزی در یکصد و شانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: با اشاره به رویکرد نظام مند مبارزه با فساد، یادآور شد: ما از این پس را درست خواهیم کرد اما به معنای بی توجهی و رها کردن گذشته نیست؛ باید هوشمندانه عمل کنیم که از این پس فسادی شکل نگیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما تجربیات سالیان گذشته کشورهای مختلف را بررسی کردیم که ببینیم چگونه توانستند بر فساد فائق شوند. مساله مدیریت و انتخاب مدیران به عنوان یک نکته اصلی در مبارزه با فساد مدنظر است.

گودرزی با بیان اینکه بخش عمده ای از سالم سازی محیط انتخاب مدیران است، تصریح کرد: مساله تعارض منافع در حال پیاده شدن در شهرداری است و فرآیند الکترونیکی شدن امور نیز تا جایی که ممکن است در حال پیگیری است و اپلیکیشنی در شهرداری در حال تهیه است تا تمام امور مرتبط با مدیریت شهری برای دسترسی شهروندان تعریف شود و به دنبال آن امکان تخلف از بین برود.

پیگیری ۱۹ محور برای اصلاح روندها

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با بیان اینکه شناسایی و اجرای مقررات دیربازده است، یادآور شد: این در حالی است که اگر اقدامات اجرایی شود، فساد بسیار محدود خواهد شد. ما در این راستا اسناد را مورد مطالعه قرار دادیم و جلسات نخبگانی در همین راستا برگزار کردیم. در نهایت ۱۱۳ چالش احصا شد و برای سالم سازی باید در این زمینه وارد شویم. مشخص شده که هریک از این چالش ها و گلوگاه ها در چه بخشی هایی متمرکز شده است. ما ۱۹ محور را برای اصلاح روندها دنبال می کنیم

وی ادامه داد: پیگیری خزانه داری واحد و تجمیع هزار و ۲۰۰ واحد در ۳۱ حساب، خرید مصالح مورد نیاز شهرداری از طریق بورس، تمرکز پرداخت حقوق ها توسط معاونت مالی و ۱۹۰ میلیارد تومان صرفه جویی در چهار ماهه انتهایی سال ۱۴۰۰، اصلاح مقررات دارای تزاحم در حوزه های تخصصی شهرداری تهران، اصلاح فرآیند مناقصه، مزایده و پیمانکاری، اجرای مصوبه تعارض منافع و پیاده سازی راهکارهای مقابله با تعارض منافع از جمله اقداماتی بود که مورد توجه قرار گرفت.

گودرزی تأکید کرد: ما به دنبال این هستیم که فرآیند صدور پروانه های ساختمانی را کاهش دهیم که در برخی مناطق به کمتر از ۲ ماه کاهش یافته است. اتصال به سامانه پنجره واحد دولت نیز پیگیری شده که اتفاق خوبی بوده و همچنان ادامه دارد. در ۲۰ مورد تلاش کردیم که به پنجره واحد متصل شویم. تمام این موارد به کاهش پرونده های تخلف کمک می کند.

شفاف سازی مطالبات و بدهی‌ها در شهرداری

گودرزی با تأکید بر اینکه در مجموعه بوستان ها، غرفه ها و مجموعه هایی که می توانستیم اجاره دهیم بیش از آن چیزی است که شهرداری از آن استفاده می کند، یادآور شد: شفاف سازی مطالبات و بدهی ها در شهرداری در حال انجام است. علاوه بر این مساله خرید را نیز باید کنترل کنیم.

نگاه حزبی و سیاسی به موضوع مبارزه با فساد نداریم

وی تأکید کرد: در مواجهه با گذشته رویکردها و سیاست های ما مشخص شده و در این زمینه آبروی افراد، آرامش روانی مجموعه، عدالت و قاطعیت برای ما مهم است. ما نگاه حزبی و سیاسی نداریم و این مهم نیست که در چه دوره ای و چه حزبی فساد صورت گرفته است. اگر به فساد برسیم آن را به خوب و بد تبدیل نخواهیم کرد و برخورد قاطع انجام می دهیم.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با بیان اینکه در برخی موارد ترک فعل صورت گرفته و یا اقدامات بر اساس قانون انجام نشده اما دست اندازی در بیت المال نبوده است، گفت: ماده ۱۲ به پنج نفر از شهرداران تفویض شده است. در این موارد با ماده ۱۲ در قالب تذکر و توبیخ حداقلی اقدام می کنیم که همین موضوع پرونده تخلفات را کاهش داده است.

جشنواره تجلیل از شهروندان مشارکت جو برگزار می‌شود

وی ادامه داد: شبکه ناظرین مردمی که رها شده بود، مجدداً راه اندازی شد و مردم موارد مختلف را در این قالب به ما اطلاع داده و می دهند. در همین راستا جشنواره تجلیل از شهروندان مشارکت جو برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان بازرسی گفت: در مجموعه مرکز حقوقی شهرداری، پرونده هایی که رأِی آن به نفع ما در ۱۵ ماه گذشته صادر شده، هزار و ۱۹۷ پرونده بوده که بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان به سود شهرداری بوده است. ۱۵۳ هزار متر مربع به املاک شهرداری بازگشته است.

مانع پنج هزار میلیارد تومان معاملات و پرداخت های غلط شدیم

وی افزود: جلوی پنج هزار میلیارد تومان معاملات و پرداخت های غلط گرفته شده است. ۴۸ پروژه مشارکتی بزرگ در شهر تهران که عمده آنها دارای مشکل هستند. هفت شبه شبکه اخذ رشوه و ۷۵۰ فقره پرونده تخلفات فردی عوامل شهرداری شناسایی و کشف شد و پرونده های آنها در هیات تخلفات روبه اتمام است. از این هفت نفر، پنج نفر بازداشت شدند.

گودرزی با اشاره به بازپس گیری ۱۰۱ فقره ملک تصرف شده توسط افراد گفت: بیشترین املاک در منطقه یک شهرداری تهران واقع شده بود.

وی با بیان اینکه ۶ بازار ثابت و ۴۷ شب بازار ساماندهی شدند، خاطرنشان کرد: بیش از ۷۴۰ مورد تخریب ساخت و ساز غیرمجاز به ویژه در منطقه ۱۸ و ۱۹ در این مدت صورت گرفت. بالغ بر ۳۹ هکتار اراضی تصرف شده نیز بازپس‌گیری شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *