سیاسی کاری آمریکا و غرب در کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل

11:14 - 04 دی 1401
کد خبر: ۴۵۵۷۵۶۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل با ایرادات و تناقضات بسیاری همراه است.

خبرگزاری میزان – کمیسیون مقام زن سازمان ملل اخیرا نشستی را برای بررسی پیشنهاد آمریکا مبنی بر لغو عضویت ایران از این کمیسیون برگزار کرد.

در پایان این نشست قطعنامه پیشنهادی از سوی آمریکا با 29 رای مثبت، 8 رای مخالف و 16 رای ممتنع به تصویب رسید.

کشورهای بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه به قطعنامه پیشنهادی برای لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رأی مخالف دادند؛ نمایندگان این کشورها همگی انگیزه واشنگتن از ارائه چنین پیشنهادی را زیر سوال بردند.

نمایندگان تعدادی از این کشورها در سخنان خود استدلال‌هایی را در محکومیت اقدام آمریکا و متحدانش مطرح کردند.

تناقض در اقدام برای لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل

طی روزهای اخیر موضوعی که بر روی آن تاکید فراوانی شده، این است که اقدام برای کنار گذاشتن ایران از کمیسیون  مقام زن سازمان ملل بر خلاف منشور ملل متحد و بر خلاف اساسنامه کمیسیون مقام زن به شمار می‌رود.

لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل نقض اساسنامه این کمیسیون به شمار می‌رود چرا که در این اساسنامه اشاره‌ای به لغو عضویت یکی از اعضا اشاره نشده است.

علاوه بر این، اقدام آمریکا برای پیشبرد قطعنامه کنار گذاشتن ایران از کمیسیون مقام زن نقض منشور ملل متحد نیز به شمار می‌رود و چندجانبه‌گرایی را تضعیف می‎کند.

اقدامات آمریکا در کمیسیون مقام زن و اعمال فشار بر کشورها با انگیزه‌های سیاسی

«گنادی کوزمین»، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پیشنهاد کرد که یک مشاور حقوقی انتخاب شود تا بررسی کند که آیا پیش‌نویس قطعنامه آمریکا با قطعنامه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل مطابقت دارد یا خیر اما این درخواست به دلیل فشارهای وارد شده از سوی آمریکا و متحدانش رد شد.

«کوزمین» بر این موضوع تاکید کرد که هیچ مکانیسمی برای لغو یک کشور عضو از کمیسیون مقام زن وجود ندارد؛ این استدلال زمینه‌‎های قانونی را برای بررسی تصمیم رای گیری در «اکوسوک» فراهم کرد.

استرالیا، کانادا، انگلیس و نیوزلند قبلا حمایت خود را از تلاش واشنگتن برای لغو عضویت ایران از کمیسیون 45 عضوی اعلام کرده‌ بودند و این در حالی است که نگاهی به وضعیت زنان در این کشورها واقعیت‌های بسیاری را آشکار می‌کند.

بیشتر بخوانید:

پشت پرده فشارهای حقوق بشری آمریکا با کلید واژه دفاع از زنان ایرانی

هدف از برگزاری نشست‌های کمیسیون مقام زن

کمیسیون 45 عضوی وضعیت زنان هر ساله در ماه مارس تشکیل جلسه می‎دهد و هدف آن ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان است.

ایران و 17 کشور در نامه‌ای به «اکوسوک» استدلال کردند که این رای بی‌تردید سابقه‌ای ناخوشایند ایجاد می‌کند که در نهایت از مشارکت سایر کشورهای عضو با فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و سنت‌های مختلف در فعالیت‌ها جلوگیری می‌کند.

کمپین اطلاعات نادرست درباره ایران

طی هفته‌های اخیر کمپینی برای ایجاد و ارائه اطلاعات نادرست درباره ایران و تحولات داخلی آن از سوی کشورهای غربی و رسانه‌های آنها به راه افتاده است.

رسانه‌های غربی در این مسیر با انتشار هرگونه اطلاعات جعلی و بدون ارائه دادن شواهد و مدارک سعی در  پیشبرد اقدامات قود با ادعای دفاع از «حقوق بشر» هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *