کارشناسان سازمان ملل: تحریم‌های آمریکا مانع برخورداری شهروندان ایرانی از حقوق بنیادین در زمینه سلامت حیات می‌شود

17:23 - 20 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۱۱۴۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کارشناسان سازمان ملل می‎گویند تحریم‎های آمریکا حق سلامت و حق حیات مردم ایران را سلب کرده است.

خبرگزاری میزان - «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه بررسی آثار منفی اقدامات قهری یک‌جانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر، «ایان فری»، گزارشگر ارتقاء و حمایت از حقوق بشر در زمینه تغییرات اقلیمی، «لیوینگستون سوانیانا»، کارشناس مستقل درخصوص ارتقاء نظم بین‌المللی دموکراتیک و عادلانه، «اوبیورا اوکافر»، کارشناس مستقل درخصوص حقوق بشر و همبستگی بین‌المللی، «ریچارد بِنِت»، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در افغانستان، با انتشار گزارشی هشدار دادند تحریم‌های آمریکا علیه ایران مانع برخورداری کامل شهروندان ایرانی از حقوق بنیادین خود در زمینه سلامت حیات می‌شود و عوامل منفی در آسیب رساندن به سلامت مردم ایران را از جمله آلودگی هوا تشدید می‌کنند.

این کارشناسان تصریح کردند: ایران نیز مانند بسیاری از کشورها با مسائل زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کند و اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران نه تنها مانع دولت ایران برای رسیدگی موثر به این مسائل می‌شود، بلکه چالش‌ها را پیچیده‌تر نیز می‌کند.

بنا به گفته آنها، آلودگی هوا یکی از نگرانی‌های ویژه در ایران است که با ایجاد میزان بالای بیماری‌های تنفسی و سایر بیماری‌ها، سالانه به 4 هزار مورد مرگ زودرس در تهران و 40 هزار مورد در سراسر ایران منجر می‌شود.

کارشناسان سازمان ملل افزودند: تحریم‌های آمریکا دسترسی به تجهیزات و فناوری برای کاهش آلاینده‌های خودرو را برای دولت ایران غیرممکن می‌کنند. تلاش‌های آمریکا برای اجرای تحریم‌ها از طریق تهدید به مجازات (تحریم) شرکت‌های خارجی در ایران، باعث شده است تولیدکنندگان خودروهای خارجی ایران را ترک کنند. بنابراین، ایران مجبور است از موتورها و سایر قطعات که با استفاده از فناوری روز تولید نشده‌اند، استفاده نماید.

کارشناسان سازمان ملل در مکاتبه‌ای با کشورهای تحریم کننده، اعلام کردند تحریم‌ها باعث شده‌اند شرکت‌های خارجی تولید انرژی، پروژه‌های نیروگاه‌های عظیم خورشیدی در ایران برای تولید برق را نیمه‌کاره رها کنند، که این نیز یکی از نتایج تحریم‌ها در اثر جلوگیری از سرمایه‌گذاری خارجی است.

به گفته این کارشناسان، تحریم‌ها مانع شرکت دانشمندان ایرانی در پروژه‌های مشترک تحقیقات محیط زیستی خارجی شده و حتی مانع دسترسی مردم ایران به پایگاه‌های داده و کلاس‌های آنلاین با موضوع مسائل زیست محیطی و توسعه می‌شوند. تحریم‌ها همچنین بر حق تحصیل و آموزش و حق برخورداری از توسعه علمی نیز تاثیر گذاشته و مانع پیشرفت در ارتقاء محیط زیست ایران می‌شوند. این در حالیست که مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه مصوب جولای ۲۰۲۲ خود که آمریکا نیز به آن رأی مثبت داد، حق بشری برخورداری از محیط زیست پاک، سالم و پایدار را شناسایی کرده و به رسمیت شمرده است.

گزارشگران ویژه سازمان ملل در بخش دیگری تاکید کردند: تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، با موضع‌گیری صریح آمریکا در مسئله محیط زیست در تضاد است. زمان آن رسیده تحریم‌هایی که مانع پیشرفت زیست محیطی ایران و کاهش آثار منفی آن بر سلامت و حیات می‌شوند، کم و یا به طور کامل لغو شوند تا مردم ایران از حق داشتن محیط زیست سالم، حق سلامت، حق حیات و سایر حقوق مرتبط با محیط زیست سالم برخوردار شوند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا تحریم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *