پرونده «شکاری» مصداق محاربه است

13:11 - 19 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۹۳۸۳
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره شبهه‌افکنی‌های انجام‌شده پیرامون اجرای حکم اعدام محسن شکاری، از لیدرهای اصلی اغتشاشات، گفت: صدور حکم «محاربه» برای این متهم با دقت و براساس شواهد و مدارک متقنی بوده‌ است و هیچ شبهه‌ای به آن وارد نیست.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره شبهه‌افکنی‌های انجام‌شده پیرامون اجرای حکم اعدام محسن شکاری، از لیدرهای اصلی اغتشاشات، گفت: صدور حکم «محاربه» برای این متهم با دقت و براساس شواهد و مدارک متقنی بوده‌ است و هیچ شبهه‌ای به آن وارد نیست.

محمدتقی نقدعلی با اشاره به بررسی‌های دقیق انجام‌شده از سوی وی و همچنین کمیسیون قضایی مجلس در این زمینه، افزود: موضوع محارب‌بودن متهم در این پرونده کاملا بحث روشنی است، چرا که براساس تعاریف موجود در متون فقهی، «محاربه» تعریف مشخص و شفافی دارد. در متن روایات و قرآن‌کریم نسبت به حکم محاربه تصریح شده‌ است.

وی با تأکید بر اینکه حکم صادر شده از سوی دادگاه برای محسن شکاری نوآورانه و جدید نبوده‌ است، ادامه ‌داد: در همه متون فقهی و روایی تأکید شده‌است که ترساندن مردم با سلاح، حتی در حد آشکار‌کردن، مشمول حکم محاربه است. این حکم حتی به ضربه‌زدن هم منوط نشده‌است. کما اینکه متهم نسبت به ضرب و جرح مأموران حافظ امنیت با قمه نیز اقدام کرده‌است.

نقدعلی با بیان اینکه دوربین‌ها همه ماوقع را ضبط کرده‌اند و قرائن متقنی در این زمینه در پرونده متهم وجود دارد، عنوان‌کرد: در این زمینه اعتراف‌های صریح متهم وجود دارد که با قصد قبلی در صحنه حضور داشته و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌است. در واقع همه جرائم رخ‌داده در صحنه سوم مهرماه، با نقشه‌قبلی بوده‌ است. آنها برنامه‌ریزی کرده بودند که راه را بر مردم و خودروهای عبوری ببندند، با استفاده از سلاح مردم را بترسانند و مأموران را نیز مورد ضرب و جرح قرار دهند.

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه اقدام‌های انجام‌شده از سوی متهم مصداق «محاربه» بوده‌ است، افزود: بحث محاربه منوط به وقوع جنایت نیست و متهم همین‌که سلاح خود را آشکار کند و مردم را بترساند، حکمش محاربه است. اعتراف‌های صریح متهم و شهادت شهود نیز وجود دارد و هیچ شبهه‌ای در حکم اجرا شده وجود ندارد.

نقدعلی با اشاره به مطالبه مردمی در ماه‌های اخیر برای مقابله قاطع با افرادی که امنیت مردم و جامعه را بازیچه خود قرار داده‌اند، عنوان‌کرد: حتی مردم گاهی انتقاد می‌کنند که چرا با اغتشاشگران مماشات می‌شود و نباید در مقابل افرادی که با قصد قبلی برای برهم‌زدن امنیت جامعه اقدام می‌کنند، مماشات کرد.

وی ادامه‌ داد: دلیل اصلی طولانی‌شدن رسیدگی به پرونده اغتشاشگران، دقت در رعایت روند دادرسی بوده‌ است تا مر قانون اجرا شود. مجلس از طریق ارتباط‌گرفتن با دادستان‌کل کشور و همچنین پیگیری از مبادی میان‌دستی و پایین‌دستی قضایی، کیفیت عملکردها در رسیدگی به پرونده‌های این حوزه را بررسی کرده‌است. بنابراین تأکید می‌کنم که تاکنون چیزی جز اجرای قانون نبوده‌ است.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *