افزایش سهم پناهجویان از جمعیت زندان‌های یونان

13:25 - 19 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۸۹۵۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قوانین مهاجرتی سختگیرانه یونان در میانه سکوت نهادهای حقوق بشری بیش از پیش پناهجویان بیگناه را گرفتار خود می‌کند.

خبرگزاری میزان – وضعیت پناهجویان زندانی در یونان با وجود انتقادهای گسترده حقوق بشری همچنان بحرانی است.

به گزارش «گاردین»، اخیرا اخباری مبنی بر آزادی یک پناهجوی افغانستانی پس از دو سال حبس غیرقانونی در یونان در پی محکوم شدن به حبس 50 ساله منتشر شد؛ خبری که می‌تواند نخستین پیروزی برای پایان دادن به جرم انگاری مهاجرت در این کشور مدیترانه ای باشد.

تاکنون نگرانی‌های متعددی درباره دادرسی ناعادلانه مهاجران در یونان و محکوم کردن آن‌ها به اتهام ادعایی قاچاق انسان مطرح شده است.

منتقدان می‌گویند که اگرچه یونان مدعی است قوانینش را برای مقابله با «قاچاق انسان» تهیه و تدوین کرده است، اما غالبا توسط مجریان قانون برای مقابله با مهاجرانی که توسط قاچاقچیان انسان در دریا رها شده اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قوانین سختگیرانه مذکور در سال 2014 توسط یونان تصویب شد.

بر اساس آماری که اخیرا توسط روزنامه حامی دولت « Kathimerini » منتشر شده است، بیش از 20 درصد از جمعیت زندانی یونان به قاچاق انسان محکوم یا متهم شده اند.

یک فعال حقوق بشری می‌گوید که براساس قوانین سختگیرانه یونان، حتی دست زدن به سکان قایقی که توسط قاچاقچیان در دریا رها شده، جرم محسوب می‌شود و حکمی سنگین می‌گیرد.

شمار پناهجویان و مهاجرانی که در سال‌های اخیر به قاچاق انسان محکوم شده اند، به طور محسوسی افزایش یافته است؛ عمده این افراد پناهجویانی هستند که در پی رها شدن در دریا توسط قاچاقچیان اقدام به نجات سرنشینان کشتی کردند.

یک وکیل در این باره گفت: جرم انگاری مهاجران در این موارد، گسترش همان سیاست‌های خشونت آمیز مرزی است که در اقدام برای عقب راندن پناهجویان شاهد بودیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *