۱۲ نشانه ولایت مداری حضرت«فاطمه زهرا(س)»

12:01 - 17 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۶۹۷۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
کارشناس علوم قرآنی گفت: حضرت زهرا(س) حاضر به خواندن نماز بر پیکرشان نشدند به نحوی که در نماز بر پیکر ایشان تنها چند نفر حضور داشتند. همچنین پنهان بودن مزار حضرت زهرا(س) به توصیه ایشان که هنوز نیز مشخص نشده است یازدهمین و دوازدهمین نشانه دفاع از ولایت از سوی حضرت است.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله رمضانی در گفت و گو با میزان درباره شخصیت حضرت فاطمه(س) گفت: سیره عملی حضرت فاطمه(س) نسبت به روندی که برخی مسلمانان صدر اسلام داشته اند نشان می دهد که ایشان اولین حامی و قویترین مدافع ولایت امیرالمومنین علی (ع) بودند.

 حضرت فاطمه(س)

وی افزود: دفاع از حضرت علی (ع) توسط حضرت زهرا(س) در گفت و گوها و مذاکراتی که ایشان با سایر مسلمانان داشتند اولین  نشانه دفاع از ولایت در این شخصیت بود. همچنین بیان فضائل حضرت علی(ع) توسط حضرت فاطمه(س) به واسطه شنیدن فرمایشات پیامبر اسلام(ص) در وصف فضل، کمال و ولایت آقا امیرالمومنین علی(ع) که بانوی بزرگوار اسلام از پدر نقل قول می کردند دومین نشانه دفاع از ولایت در ایشان بود.

این کارشناس علوم قرآنی درباره دیگر موارد عملی حضرت زهرا(ع) در دفاع از ولایت بیان کرد: گریه حضرت فاطمه(س) بر مظلومیت پدر بزرگوارشان حضرت محمد(ص) بعد از رحلت بیانگر مخالفت های شدید بانوی بزرگوار اسلام با شیوه رفتاری مسلمانان بود که سومین نشانه دفاع از ولایت توسط ایشان و همچنین گریه بر مظلومیت حضرت علی(ع) بعد از رحلت پیامبر چهارمین نشانه دفاع از ولایت در ایشان بود.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی ادامه داد: مخالفت شدید حضرت زهرا (س) برای بردن امام علی(ع) به مسجد برای بیعت با خلیفه اول نشانه پنجم و دفاع شدید حضرت  با وجود جراحت ها و ضربات وارده شده بر بدن از خلافت امیرالمومنین در مسجد پیامبر تا جایی که قصد نفرین داشتند ششمین نشانه دفاع از ولایت بود.

وی به همراهی حضرت زهرا(س) در لحظات مختلف زندگی امیرالمومنی علی (ع) و اعتراضات ایشان به مخالفان در باب ولایت اظهار کرد: حضرت زهرا(س) در ملاقات با زنان مومنه ای که اهل مدینه بودند و به ملاقاتشان می آمدند با وجود کسالت و جراحت ها در بدن از اوضاع و احوال مسلمانان آگاهی داده و ولایت امیرالمومنین علی (ع) را یادآوری می کردند. همچنین به همراه حضرت علی به خانه انصار برای بیعت رفت و آمد می کردند، غدیر خم را یادآور می شدند و تقاضا داشتند که انصار باید از ولایت حضرت علی(ع) دفاع کنند. این اقدامات هفتمین و هشتمین نشانه دفاع از ولایت در حضرت زهرا(س) بود.

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: نشانه نهم دفاع از ولایت در بانوی بزرگوار اسلام این بود که در زمان بیماری و جراحتی که در بدن داشتند راضی به دیدار و پذیرش عیادت برخی سران مسلمان و بزرگان صدر اسلام نشدند که به نوعی اعتراض به آنان بود. همچنین در صدر اسلام تشییع پیکر شخصیت های مذهبی و سیاسی مرسوم بوده است و وصیت آن حضرت بر عدم تشییع پیکرشان یعنی اعتراض به افرادی که منکر ولایت امیرالمومنین علی(ع) بودند و با حضور خود قصد ظاهرسازی داشتند. این دهمین نشانه دفاع از ولایت حضرت علی (ع) از سوی حضرت زهرا(س) بود.  

حضرت فاطمه(س)

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی خاطرنشان کرد: فریضه واجب مسلمانان است که وقتی کسی از دنیا می رود بر پیکرش نماز می خوانند اما حضرت زهرا(س) حاضر به خواندن نماز بر پیکرشان نشدند به نحوی که در نماز بر پیکر ایشان تنها چند نفر حضور داشتند. همچنین پنهان بودن مزار حضرت زهرا(س) به توصیه ایشان که هنوز نیز مشخص نشده است یازدهمین و دوازدهمین نشانه دفاع از ولایت از سوی حضرت است. این ۱۲ اقدام و سیره عملی حضرت زهرا(س) در دل تاریخ نشان می دهد که ایشان مدافع اصلی ولایت حضرت علی(ع) بوده اند.

انتهای پیام/


برچسب ها: حضرت فاطمه(س)

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *