اسلامی: مسیر ساخت نیروگاه‌های اتمی تمام ایرانی در کشور باز شد

15:13 - 14 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۳۶۵۲
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که مسیر ساخت نیروگاه‌های اتمی تمام ایرانی در کشور باز شده است.

خبرگزاری میزان - «محمد اسلامی»، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در برنامه گفت‎وگوی ویژه‌ی خبری درباره آغاز عملیات احداث نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی «کارون»، گفت: نیروگاه اتمی «کارون» از نوع آب سبک تحت فشار(PWR)  است که در آن از سوخت نزدیک به 4 درصد استفاده خواهد شد و با توجه به اینکه استان خوزستان قبلا برای این پروژه طراحی و اطلاعات آن در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ثبت شده و جزو پروژه‌های مصوب گذشته است و عملیات فیزیکی احداث واحد اول و تجهیز کارگاه و آمادگی سایت را آغاز کردیم.

نیروگاه «کارون» کاملا بومی خواهد بود

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این پروژه دارای شریک خارجی هستیم یا خیر؛ اظهار کرد: خیر در این پروژه شریک خارجی نداریم و به طور کامل وابسته به توانمندی‌های داخلی است. توانمندی‌ ما برای احداث نیروگاه‌های بزرگتر نیازمند تجهیزات گسترده‌تر است اما در شرایط کنونی و با توسعه‌ای که سازمان انرژی اتمی در صنعت کشور ایجاد خواهد کرد؛ انشاالله شرایط را به‌گونه‌ای مدیریت می‌کنیم و صنعت را به بلوغی می‌رسانیم که احداث نیروگاه‌ها در مقیاس بزرگ‌تر از نیروگاه «کارون» را در برنامه و دستور کار قرار دهیم؛ اما در تراز فعلی ساخت نیروگاه با ظرفیت 300 مگاوات قابل ساخت بوده و با توجه به توانمندی صنعتی و فناوری، مقدمات آن در کشور فراهم شده است.  

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به این پرسش که در نیروگاه بوشهر آیا انتقال فناوری جزو شرایط تعیین شده بود یا خیر؛ اظهار کرد: خیر؛ قرارداد کلید تحویل بوده و دو هزار مگاوات دیگر که در دست ساخت است نیز بر پایه قرارداد کلید تحویل است.

وی تاکید کرد:‌ برای نخستین بار قرار است از 100درصد توانمندی‌های داخلی برای ساخت نیروگاه استفاده کنیم.

مدت زمان احداث نیروگاه اتمی «کارون»

معاون رئیس جمهور درباره مراحل ساخت و تکمیل نیروگاه «کارون» در دارخوین، افزود: زمان‌بندی این واحد 7 ساله بوده و برنامه‌ریزی شده تا انشاالله بتوانیم این پروژه را از صفر تا 100 و ظرف مدت زمان 7 سال به اتمام برسانیم؛ عمر اجرایی تمام نیروگاه‌های اتمی در دنیا نیز همین مدت است و حتی در کشورهای پیشرفته نیز ساخت نیروگاه‌ها به دلیل شرایط خاص و مراحلی که باید طی شود تا به‌ بهره‌برداری برسد، 7 سال در نظر گرفته شده است. اراده ما این است که با توکل به خدای متعال در بازه زمانی استاندارد تعیین شده؛ این پروژه را انجام داده و به اتمام برسانیم.

وی درباره مهمترین کارکرد و هدف نیروگاه «کارون» توضیح داد: مهمترین کارکرد آن تولید انرژی پاک و پایدار است زیرا میزان تولید برق اتمی همیشه ثابت بوده و فرکانس آن برای شبکه برق کشور مطلوب و جذاب محسوب شده و سبب پایداری آن می‌شود؛ همچنین این برق هیچ‌گونه آلایندگی ندارد که با توسعه این نوع انرژی به موضوع تولید کربن صفر که برای مبارزه با تغییرات اقلیم هدف‌گذاری شده؛ دست خواهیم یافت و نیروگاه‌های اتمی از جنس کربن صفر محسوب می‌شوند.

چرایی انتخاب خوزستان و جنوب کشور برای ساخت نیروگاه اتمی

«اسلامی» درباره چرایی انتخاب خوزستان برای ساخت این نیروگاه گفت: اولا آن سایت برای احداث نیروگاه بسیار مستعد محسوب می‌شود و نیز سایت‌یابی ما در جنوب کشور است زیرا در شمال ایران اراضی مورد نیاز احداث نیروگاه به آسانی فراهم نمی‌شود. برای ساخت نیروگاه «کارون» 2 زمین به مساحت 390 هکتار و نیز 190 هکتار در اختیار داریم که از ابتدا برای همین منظور انتخاب و تملک شده است و هم برای صادرات برق مستعد است، همچنین باید توجه داشت استان خوزستان دارای صنایع بزرگی است و این نیروگاه می‌تواند پشتیبانی لازم را در زمان اوج مصرف برق داشته باشد.

وی تصریح کرد:‌ همچنین دو سایت دیگر را برای طرح 10 هزار مگاوات برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در سواحل جنوب و در منطقه مکران و در استان هرمزگان در نظر گرفته شده است و تمرکز ما عمدتا در سواحل جنوب خواهد بود که نزدیک آب دریا باشد.

چگونگی تامین سرمایه مورد نیاز ساخت نیروگاه اتمی «کارون»

وی درباره چگونگی تامین منابع مالی اجرای این پروژه، بیان کرد:‌ نکته مهم، بحث تامین مالی است و باید توجه داشت پروژه‌ نیروگاه‌های اتمی اقتصادی بوده و دارای بازدهی است؛ کمترین مزیت آن از محل صرفه‌جویی سوخت فسیلی است که طبق قانون احکام دایمی و ماده 12 قانون رفع موانع تولید؛‌میزان سوختی که صرفه‌جویی می‌‌کند، جایگزین خواهد شد. ما تامین مالی را از طریق بازار سرمایه و منابعی که بر اساس قانون بودجه در کشور پیش‌بینی شده به عنوان یک طرح انتفاعی در اختیار خواهیم گرفت و از محل صرفه‌جویی؛ آنها را بازپرداخت خواهیم کرد. اکنون نیروگاه شماره یک ما که حدود 7 سال کار پیوسته داشته، به‌طور متوسط سبب صرفه‌جویی در 85 میلیون بشکه نفت شده است که به نرخ ثابت تقریبا سه برابر پولی است که برای آن سرمایه‌گذاری شده بود و به نرخ جاری هم تقریبا 2 برابر سرمایه‌گذاری از این طریق برمی‌گردد بنابراین توجیه اقتصادی دارد. برآورد مالی این پروژه بین 1.5 تا  2 میلیارد دلار است.

صنعت هسته‌ای در کشور به بلوغ رسیده است

«اسلامی» در پاسخ به این سوال که چرا در مقطع زمانی فعلی نسبت به احداث این پروژه اقدام شده‌است؛ گفت: نظام استکباری به خاطر اینکه جمهوری اسلامی ایران به فناوری هسته‌ای دست پیدا نکند، تحریم‌های سخت و سنگینی را علیه کشور وضع و اعمال کرده است؛ هم قبل و هم پس از انقلاب هرشیوه‌ای را که ایران به‌کار گرفته برای اینکه بتواند فناوری هسته‌ای را در اختیار بگیرد، مزاحمت ایجاد کرده‌اند و به طور طبیعی نمی‌توانستیم دست روی دست بگذاریم زیرا کشور با تکیه بر ظرفیت داخلی خود توانسته اکنون به ظرفیت غنی‌سازی برسد؛ چرخه سوخت هسته‌ای خودکفا را ایجاد کند، سایر بخش‌های صنعت هسته‌ای نیز به صورت درون‌زا به بلوغ رسیده و امکانات فراوانی در این مسیر بدست آمده اما دشمنان این موفقیت‌ها را برنمی‌تابند و نمی‌توانند تحمل کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد:‌ نکته مهم برای ما این است که باور به توانستن و ساخت داخل و استفاده از ظرفیت ملی خود را در اولویت قرار دهیم و کشور را بیش از این معطل نگه نداریم؛ همچنین از سوی دیگر دنیا باید بفهمد و متوجه باشد که ما برای رسیدن به ظرفیت‌هایی که پیشرفت کشور را تسهیل می‌کند، از آنها اجازه نمی‌گیریم و همچنین بر اساس موازین و مقررات نیز کار می‌کنیم و با توجه به امکانی که در اختیار داریم و نیاز کشور به توسعه انرژی و رفع کمبودهای کشور در حوزه انرژی بتوانیم سهم خود را همان‌گونه که در قانون پیش‌بینی شده، افزایش می‌دهیم در نظر داریم تا سهم برق اتمی در افق 20 ساله را در سبد انرژی کشور به 20 درصد برسانیم .

نحوه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ساخت نیروگاه‌ها

وی درباره این موضوع که آیا در ساخت این نیروگاه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگویی شده است یا خیر؛ اظهار کرد: بله؛ هربرنامه‌ای از زمان قصد و نیت باید به اطلاع آژانس برسد، برای انتخاب هر سایت ملاحظاتی در نظر گرفته می‌شود در مورد نیروگاه «کارون» این مراحل قبلا طی شده و به اطلاع آژانس می‌رسد؛ همه اقدامات ما با اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد.

زمان سفر مدیرکل آژانس به ایران

«اسلامی» درباره سفر کارشناسان و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران توضیح داد:‌ اعلام آمادگی رئیس آژانس برای سفر به ایران، پیش از صدور قطعنامه بود و تیم کارشناسی ما به وین اعزام شد و مذاکراتی را انجام دادند و قرار شد تیم کارشناسی به ایران سفر کند اما پس از صدور قطعنامه عملا این گزینه از درجه اهمیت خارج شد البته از جانب ما گفت‌وگوها ادامه دارد و همچنان این روند در حال انجام است و هر زمانی که ضرورت ایجاب کند و با هدف مشخص و روشنی تنظیم شود، سفر در سطح کارشناسان  و هم در سطح مدیر کل آژانس به ایران قابل انجام است.

برنامه‌های آتی سازمان انرژی اتمی

وی در ادامه این گفت‌وگوی ویژه خبری درباره برنامه‌های آتی سازمان انرژی اتمی به‌منظور توسعه بهره‌مندی صلح‌آمیز از انرژی اتمی توضیح داد:‌ بر اساس سند جامع راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران؛ تمام سرفصل‌هایی را که در حوزه فناوری هسته‌ای برای کشور می‌تواند تاثیرگذار باشد را هدف قرارداده‌ایم. امروز یکی از مواردی که در سند راهبردی نسبت به آن تاکید شده؛ ‌رسیدن به ظرفیت و قابلیت پایدار و قابل اتکایی است که بتواند طراح، سازنده و بهره‌بردار نیروگاه اتمی شود. همچنین در بحث چرخه سوخت باید اشاره کنم که از نقطه آغاز در معدن که اورانیوم را استخراج کرده، فرآوری انجام می‌دهیم و به صورت میله‌ها و مجتمع‌های سوخت در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود و بخش مهم‌تر استفاده از چرخه سوخت هسته‌ای برای تولید رادیوایزوتوپ‌ها و رادیوداروهاست که در بخش پزشکی و صنعتی دارای کارایی‌های فراوانی است بنابراین این بخش اکنون تبدیل به محور دوم فعالیت‌های ما شده است که در حال گسترش آنها هستیم. همچنین توسعه کاربرد پرتوها را مورد توجه قرار داده‌ایم  که فوق‌العاده مهم است که در پرتودهی می‌توانیم حجم زیادی از باقیمانده سموم و آفت‌هایی که در محصولات کشاورزی و غذایی وجود دارد را از طریق پرتودهی زدوده و عمر و دوام و نیز انبارمانی این محصولات را افزایش دهیم که از نظر اقتصادی نیز فوق‌العاده کارساز و مهم محسوب می‌شود.


معاون رئیس جمهور بیان کرد: در دنیا ده‌ها سال است که از این فناوری‌ها استفاده می‌شود و ما نسبت به این کار اقدامات اساسی و جدی نداشته‌ایم که در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار داده‌ایم و به‌صورت یکپارچه طراحی و ساخت تمام ماشین‌آلات، تجهیزات و سیستم آنها را به صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در اولویت قرار داده‌ایم.
وی تصریح کرد: محور سوم، موضوع آب سنگین است، باید توجه داشت که طرف‌ مقابل با آب سنگین مخالف بودند زیرا بر این باورند که آب سنگین کاربرد نظامی دارد در صورتی‌که این موضوع دروغ بزرگی است البته از آب سنگین برای مقاصد نظامی استفاده می‌شده و خود آن کشورها از آن استفاده می‌کنند اما اکنون ما در حوزه پزشکی در حال استفاده از آب سنگین هستیم و اگر آب سنگین در اختیار نداشتیم با مشکلاتی مواجه می‌شدیم زیرا امروز همه محصولات و تنها شرکتی که رادیوداروها را تولید می‌کند؛ تحت تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد. ما از آب سنگین، اکسیژن 18 می‌گیریم که کاربرد فراوانی در پزشکی و تولید رادیودارو دارد؛ همچنین کیت غربالگری که تولید شده از همین محصول است و گام بزرگی در بخش سلامت جامعه محسوب می‌شود. در آینده  داروهای نسل جدید برپایه دوتره یا مشتقات آب سنگین تولید خواهند شد و در دنیا کشورهای محدودی به این حوزه وارد شده‌اند و تولید داروها بر پایه دوتره، تحول اساسی در دنیا محسوب می‌شود و مردم را از داروهای شیمیایی نجات می‌دهد و گامی است که ما در این راه برداشته‌ایم و در حال حرکت به سمت تولید چنین داروهایی هستیم که انشاالله از ماه‌های آینده دستاوردهای آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

ایران صادقانه در اجرای تعهدات خود پیشگام بوده است

«اسلامی» درباره صدور قطعنامه از سوی شورای حکام به دلیل ادعای همکاری نکردن ایران و نقض تعهدات برجامی و تلاش‌های ایران برای صیانت از برنامه‌ هسته‌ای و خنثی کردن اثرات این قطعنامه گفت: موضوع مهم این است که طرف‌های مقابل واقعا دروغ می‌گویند و خودشان نیز می‌دانند که دروغ می‌گویند؛ اگر شما سند استراتژی امنیت ملی آمریکا را که آبان امسال منتشر شد نگاه کنید، نشان می‌دهد چقدر علیه امور داخلی ایران تلاش می‌کنند و برنامه دارند و در همان سند یک جمله به صراحت نوشته شده است که ایران برنامه‌ای برای بمب اتم ندارد اما نباید ایران هسته‌ای شود.

وی ادامه داد: فناوری هسته‌ای مسیر علوم و فنون دیگر را باز کرده و راه را برای رسیدن به قله‌های دانش و فناوری جدید فراهم می‌سازد اما چون غرب نمی‌تواند این مسائل را توجیه کند، این اتهامات را علیه ایران مطرح می‌کند.

اسلامی تصریح کرد: ۲۰ سال است که اسم این مکان‌ها و موارد اتهامی را مطرح می‌کنند. اصلاً مذاکراتی که کشور انجام داد و به سند برجام رسید برای رفع همین اتهامات بود. حاصل 20 سال مذاکره، توافق برجام است و در سند برجام این موارد اتهامی در قالب PMD بسته و قرار شد تمام تحریم‌های هسته‌ای لغو شود و ایران هم فعالیت‌ هسته‌ای خود را برای مدت معین، محدود کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: غربی‌ها نه تنها تحریم‌ها را لغو نکردند بلکه مانع همکاری دیگران نیز شدند. حالا نیز که می‌خواهند به برجام برگردند مجددا این اتهامات را مطرح می‌کنند.

«اسلامی» گفت: رنگ و بوی متنی که علیه ایران در شورای حکام به تصویب رساندند، ساخته و پرداخته رژیم صهیونیستی بود که ابتدا تبدیل به بیانیه سه کشور اروپایی شد و در نهایت تبدیل به بیانیه آژانس شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان گفت: نکته حائز اهمیت این است که برجام به عنوان یک سند با هر شرح و بسطی که دارد؛ یک معامله است. طرفین معامله نیز تعهداتی دارند؛ ایران صادقانه در اجرای تعهدات خود پیشگام بوده است؛ اما آن‌ها تعهداتشان را انجام نداده‌اند و مزاحمت ایجاد کردند. الان که قصد بازگشت دارند و باید در همان چارچوب عمل کنند. PMD بسته شده بود و نباید مجدد اتهامات را نوسازی کنند و آ‌ن را عامل بهانه تحریم و فشار قرار دهند و اگر حسن نیت دارند باید تحریم‌ها را هم کاملا لغو کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *