کارگران مهاجر در امارات زیر شدیدترین نوع برده داری مدرن

13:01 - 13 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۱۹۱۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کارگران مهاجر به ویژه آفریقایی‌ها قربانیان اصلی برده داری مدرن در امارات هستند.

خبرگزاری میزان – استثمار و تبعیض نژادی مهم ترین عوامل شکل گرفتن برده داری مدرن در امارات هستند.

به گزارش « emiratesleaks»، کارگران مهاجر در امارات از شدیدترین نوع برده داری مدرن در پرتو استثمار و تبعیض نژادی رنج می‌برند.

 در پس ساختمان‌های سر به فلک کشیده امارات که نگاه‌ها را به خود جلب می‌کنند، دنیایی از نوع دیگر حاکم است؛ دنیای برده داری که کارگران مهاجر، به ویژه آفریقایی‌ها را گرفتار خود کرده است.

 کارگران مهاجر در امارات در معرض انواع مختلف استثمار و تبعیض نژادی قرار دارند؛ آن‌ها مجبور به پرداخت هزینه‌های غیرقانونی استخدام، کسر حقوق و موافقت با ضبط گذرنامه خود هستند.

اخیرا شبکه «المیادین»، مستندی در رابطه با برده داری مدرن در امارات منتشر کرد که مستندات چندین سازمان مبنی بر استثمار جنسی تجاری و قاچاق انسان در این کشور را در عقبه داشت؛ هرچند آمارهای موجود نیز نمی‌توانند نشان دهنده تمام واقعیت در این زمینه باشند.

 سوابق سیاه امارات در قاچاق انسان پیشتر توسط رسانه‌های غربی مطرح شده بود؛ البته رسانه‌های غربی، مانند «دیلی میل» انگلیس تنها زمانی به این ماجرا توجه بیشتری نشان دادند که صحبت از قاچاق پناهجویان اوکراینی به امارات برای استثمار کاری و جنسی مطرح شد.

اما آن چه که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، صدای کارگران آفریقایی به عنوان آسیب‌پذیرترین گروه در معرض نقض سیستماتیک حقوق بشر و برجسته‌ترین قربانیان در فهرست طولانی شیوه‌های برده‌داری مدرن در امارات است.

کارگران مهاجر آفریقایی در امارات به دلیل رنگ پوست خود با تبعیض مضاعفی مواجه هستند؛ تاکنون کارگران مهاجر آفریقایی در امارات بارها از اظهارات نژادپرستانه علیه خود شکایت کرده اند.

در این میان تکذیب‌های مکرر مستندات سازمان‌های حقوق بشری از سوی دولت امارات ادامه دارد.

پیشتر یک سازمان حقوق بشری اعلام کرده بود که مقامات امارات به طرز وحشیانه‌ای با صدها نفر بر اساس رنگ پوستشان برخورد و در بازداشتگاه‌ها با آن‌ها بدرفتاری و آن‌ها را از زندگی شخصی محروم کردند؛ امارات در نهایت این افراد را اخراج کرد.

شماری از کارگران زن مهاجر در امارات گزارش داد که توسط ماموران این کشور مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

یک سازمان حقوق بشری اعلام کرد که در تابستان 2021 یک مورد نقض شدید حقوق کارگران آفریقایی در امارات را از طریق اخراج دسته‌جمعی به دلایل نژادی در قالب یک عملیات سازمان‌یافته را ثبت کرد؛ البته دولت امارات پیش از اخراج این افراد همه وسایل و مدارک شخصی آن‌ها را ربود.

این در حالی است که شمار قابل توجهی از آنان اقامت قانونی امارات را داشتند.

اگرچه کارگران مهاجر در امارات حدود 90 درصد نیروی کار را تشکیل می‌دهند، اما اکثر این افراد به دلیل شرایط نامناسبی که در معرض آن قرار دارند، از سختی‌های زیادی رنج می‌برند.

براساس اعلام کنفدراسیون بین المللی اتحادیه‌های کارگری اکنون امارات به پناهگاه امنی برای شرکت‌هایی تلقی می‌شود که حقوق کارگران مهاجر را نقض کرده و آن‌ها را مجبور به اقامت در شرایط سخت می‌کنند.

مدیر مرکز حقوق بشر خلیج فارس بر این باور است که مقامات امارات در درجه اول مسئول تمام تخلفاتی هستند که کارگران آفریقایی در معرض آن قرار می‌گیرند و در مرحله دوم مسئولیت متوجه کارفرمایان است که باید در قبال تخلفاتی که علیه کارگرانشان رخ می‌دهد، پاسخگو باشند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *