نقش تسلیحات شیمیایی غرب در مرگ میلیون‎ها نفر در جهان

14:56 - 09 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۷۰۳۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تسلیحات شیمیایی کشورهای غربی در طول سالیان انسان‌های بیگناه بسیاری را در سطح جهان به کام مرگ کشانده است.

خبرگزاری میزان – امروز 30 نوامبر مصادف با روز جهانی یادبود تمامی قربانیان تسلیحات شیمیایی است.

استفاده این تسلیحات به خصوص از سوی کشورهای غربی و آمریکا آثار فاجعه‌باری را بر روی افراد بیگناه در کشورهای مختلف داشته است.

آمریکا و مداخلات مرگبار در امور کشورها

به گزارش «گلوبال تایمز»، نقاب‌‎هایی که چهره واقعی آمریکا را می‌پوشانند، یکی پس از دیگری از طریق گزارش‌های افشاگرانه بسیار به تدریج برداشته می‌‎‌شود.

این نقاب‌ها با کلمات زیبایی مانند صلح، آزادی، امنیت، وحدت، علم، انسانیت و نظم جهانی حک شده و چهره واقعی این کشور را پنهان می‌کند.

آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین با شروع درگیری روسیه و اوکراین در معرض دید عموم قرار گرفتند اما آنها تنها یک نوک کوه یخ هستند؛ آمریکا 336 آزمایشگاه بیولوژیکی را در 30 کشور در سراسر جهان کنترل می‌کند.

در عین حال، آمریکا از سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی در تعدادی از جنگ‌ها استفاده کرده است.

به عنوان سنگ بنای کنترل تسلیحات بیولوژیکی بین‌المللی، معاهده کنترل تسیلحات بیولوژیکی در سال 1972 برای امضا باز شد و در سال 1975 با بیش از 180 کشور عضو به اجرا درآمد.

این نخستین کنوانسیون بین‌المللی جامعه جهانی است که یک دسته کامل از سلاح‌های کشتار جمعی را ممنوع می‌کند، و همراه با پروتکل ژنو و قطعنامه 1540 شورای امنیت سازمان ملل (2004)، ترتیب اساسی سیستم بین‌المللی کنترل سلاح‌‎های بیولوژیکی را تشکیل می‌دهد.

با این حال، در سال 2001، کشورهای عضو کنوانسیون ناگهان متوجه شدند که سال‌ها تلاش آنها بیهوده بوده است زیرا دولت آمریکا با مخالفت آشکار با معاهدات تسلیحاتی در تلاش برای جلوگیری از گام نهایی است که در این زمینه برداشته شده است.

ایران بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی

در طول جنگ تحمیلی، کشورهای غربی از هیچ تلاشی برای حمایت از رژیم بعث فروگذاری نکردند و در این مسیر حتی سلاح شیمیایی نیز در اختیار صدام، دیکتاتور مخلوع عراق قرار دادند.

آلمان و آمریکا از پیشگامان این امر بودند و با علم به اهداف رژیم بعث، این تسیلحات را در اختیار آن قرار دادند.

ایران بارها خواستار پاسخگویی آلمان و آمریکا به خاطر نقش تدارکاتی هر دو کشور شد که در طول جنگ تحمیلی تسلیحات شیمیایی در اختیار رژیم بعث عراق قرار دادند.

«رضا نجفی»، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه کشورمان به تازگی در بیست و هفتمین کنفرانس کشورهای عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) در لاهه این سخنان را بیان کرد.

«نجفی» گفت: ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر، عاملان و حامیان حملات شیمیایی عراق و این جنایات را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند.

این دیپلمات ایرانی همچنین خاطرنشان کرد: اسرائیل که دارای تسلیحات هسته‌ای نیز است، گویا هنوز هم چنین تسلیحاتی را در اختیار دارد که هیچ گزارشی در مورد آنها وجود ندارد.

رژیم صهیونیستی انواع سلاح های کشتار جمعی را در اختیار دارد و جدی‌ترین تهدید برای صلح و امنیت منطقه و جهان است و عامل شکست منطقه خاورمیانه در حرکت به سمت عاری شدن از سلاح‌های کشتار جمعی است.

در طول جنگ تحمیلی، ارتش رژیم حزب بعث از سلاح‌های شیمیایی در مقیاس وسیع استفاده کرد و نیروهای ایرانی، و ساکنان روستاهای مرزی در غرب ایران و ساکنان غیرنظامی شمال عراق را هدف قرار داد.

بر اساس اعلامیه‌های کمیسیون ویژه سازمان ملل (UNSCOM)، رژیم بعث بین سال‌های 1983 و 1988، از هزار و 800 تن گاز خردل، 140 تن گاز اعصاب تابون و 600 تن گاز اعصاب سارین استفاده کرده است که از طریق 19 هزار و 500 بمب هوایی، 54 هزار گلوله توپ و 27 هزار راکت کوتاه برد شلیک شده است.

بر اساس گزارش مفصلی که در نیویورک تایمز منتشر شد، پنتاگون از سال 2004 تا 2011، جراحات سربازان آمریکایی در عراق را از تسلیحات شیمیایی که در دهه 1980 توسط واشنگتن و سایر کشورها به رژیم بعث تحویل داده بودند، پنهان کرد.

آلمان تامین کننده اصلی تسیلحات شیمیایی رژیم بعث

گزارش‌های متعدد آلمان را به عنوان کشوری معرفی می‎کنند که شرکت‌هایش بیشترین کمک را به رژیم بعث برای دستیابی به سلاح‎های کشتار جمعی انجام دادند.

گزارش‌هایی که سال‌ها پیش از سوی رسانه‌ها منتشر شده، 80 شرکت آلمانی را فهرست کرده‌‎اند که در دستیابی رژیم بعث به سلاح شیمیایی دست داشته‌اند.

در این فهرست نام 24 شرکت آمریکایی و چند شکرت انگلیسی نیز به چشم می‌خورد.

رژیم بعث خریدهای مربوط به برنامه‌های تسلیحاتی خود را در سفارشات بزرگتر و به ظاهر بی ضرر از تامین کنندگان مدفون کرد.

علیرغم ممنوعیت استفاده از سلاح شیمیایی توسط سازمان ملل، آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا رژیم بعث عراق را تجهیز کردند.

تعداد شرکت‌های آلمانی که به رژیم بعث تسلیحات شیمیایی می‌دادند به 80 شرکت رسیده است؛ گزارشی که در سال 2002 به سازمان ملل ارسال شد نشان داد که شرکت‌های آلمانی در طول جنگ تحمیلی، به رژیم بعث در ساخت سلاح‌های شیمیایی و متعارف کمک کردند.

«اشپیگل»، به عنوان بزرگترین شرکت رسانه‌ای آلمان نیز گزارش داد که یک مامور رژیم بعث با یک افسر آلمان غربی آن زمان برای انتقال یک شرکت شیمیایی به عراق همکاری کرده است.

آلمان و دیگر بازیگران غربی همواره سعی کرده‌اند از موضوع حمایت از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای پیگیری برنامه‌های خود استفاده کنند، در حالی که سابقه طولانی مدتی در نقض حقوق بشر از این دست دارند.

انتهای پیام/


برچسب ها: غرب سلاح شیمیایی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *