مالکیت کوچه بن بست

10:54 - 09 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۶۵۷۲
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
در مورد تملک کوچه‌ها بن بست مسائل مختلفی مطرح می‌گردد و برخی از دعاوی نیز در محاکم به این مورد اختصاص دارد.

خبرگزاری میزان - در مورد تملک کوچه‌ها بن بست مسائل مختلفی مطرح می‌گردد و برخی از دعاوی نیز در محاکم به این مورد اختصاص دارد، قانون مدنی نیز به آن پرداخته است.

تملک در لغت به معنای دارا شدن و مالک شدن و به تملک در آوردن می‌باشد. کوچه‌های بن بست نیز کوچه‌های هستند که آخر آن مسدود باشد. ممکن که برخی از مالکین ساکن در کوچه قصد داشته باشند که در کوچه تصرف کنند یا در ورودی کوچه درب بگذارند که این تملک ممکن است موجب اختلافاتی شود.

تملک کوچه بن بست

تملک کوچه بن بست به این صورت است که مالکین ملک‌های که مجاور کوچه هستند،  می‌توانند با توافق کوچه را بین خود تقسیم کنند. البته لازم به ذکر است که منظور از مجاورین، آن خانه‌های است که درب منزلشان به کوچه باز می‌شود.

بنابراین کسانی که دیوار منزلشان در مجاورت کوچه است را شامل نمی‌شود.

پس می‌توان گفت کوچه‌های بن بست ملک مشترک یا اختصاصی اشخاص است و جز اموال عمومی محسوب نمی‌گردد.

تملک کوچه بن بست طبق قانون

در مورد تملک کوچه بن بست طبق قانون، قانونگذار در مورد تملک کوچه بن بست در ماده ۲۴ قانون مدنی بیان می‌کند که: «هیچ‌کس نمی‌تواند طرق و شوارع عامه و کوچه‌هایی را که آخر آنها مسدود نیست تملک نماید.»  

اگر چند مالک در یک کوچه بن بست باشد مالکین با توافق و تراضی می‌توانند به هر صورت که بخواهند از آن استفاده کنند. ولی اگر تنها یک مالک در کوچه باشد که هر گونه تصرفی را که بخواهد به موجب قانون، انجام دهد.  

در صورتی که هر یک از مالکان از حق سو استفاده نماید، شاکی می‌تواند با مراجعه به دادگاه محل ملک، دادخواست ممانعت از حق را بدهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *