جنایات جنگی انگلیس در عراق و افغانستان

15:44 - 06 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۱۲۶۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مداخلات خارجی انگلیس در دهه‌های اخیر در کنار استعمارگری دیرینه این کشور قربانیان بسیاری داشته است.

خبرگزاری میزان – مداخلات کشورهای غربی در نقاط مختلف جهان به بهانه‌های ادعایی از حقوق بشر گرفته تا ایجاد امنیت، تبعات بسیاری را به‌خصوص برای غیرنظامیان کشورهای مقصد داشته است.

انگلیس به عنوان کشوری با سابقه دیرینه استعمارگری در سراسر جهان، در دهه‌های اخیر به مداخله در امور دیگر کشورها پرداخته که افراد بیگناه بهای این مداخله‎گری را پراخته‌اند.

افغانستان و حضور نیروهای ویژه انگلیسی

طی سال جاری، تحقیقات رسانه‌ای یک جنایت جدید از انگلیس در افغانستان را افشا کرد؛ نیروهای ویژه هوایی انگلیس در جریان یک تور شش ماهه در ولایت «هلمند» از نوامبر 2010 تا می 2011، دستکم 54 غیرنظامی افغانستانی را در شرایط مشکوک به قتل رساندند.

به گزارش «الجزیره»، موضوع قتل این غیرنظامیان که مصداق جنایت جنگی به شمار می‎رود از یک سو و پنهانکاری رده‌های بالای فرماندهی ارتش انگلیس در این زمینه، از سویی دیگر با انتقادهای بسیاری در سطح جهان همراه شده است.

تحقیقات چهار ساله نشان داد که افراد غیرمسلح افغانستانی به طور معمول توسط نیروهای ویژه انگلیسی در جریان حملات شبانه در طول جنگ افغانستان «با خونسردی» به ضرب گلوله کشته می‌شدند و سلاح‌هایی برای توجیه این کشتارها، در کنار اجساد آنها گذاشته می‌شد.

افسران ارشد انگلیس و از جمله «مارک کارلتون اسمیت»، که در آن زمان فرماندهی نیروهای ویژه انگلیس را بر عهده داشت، از نگرانی‌ها درون تیم نیروهای ویژه در مورد این عملیات آگاه بودند اما آن را به پلیس نظامی گزارش نکردند.

با این وجود وزارت دفاع انگلیس مدعی شد که تحقیقات قبلی در مورد رفتار نیروهای نظامی این کشور در افغانستان شواهد کافی برای طرح اتهام پیدا نکرده است.

تحقیقات رسانه‌ای اخیر 54 نفر را شناسایی کرد که در شرایط مشکوک توسط یک واحد نیروهای ویژه انگلیس در جریان تور ولایت هلمند کشته شدند.

جنایات گسترده نظامیان انگلیسی در افغانستان

ارقام جدید نشان می‌دهد که نیروهای انگلیسی در قتل نزدیک به 300 غیرنظامی افغانستانی که شامل دستکم 86 کودک و بیش از 200 غیرنظامی در طول جنگ 20 ساله در افغانستان می‌شود، دست داشته‌اند.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته از سوی یک نهاد حقوق بشری مستقر در انگلیس، این امر بخش کوچکی است از آنچه که سازمان‌های مدافع معتقدند سطح بسیار بالاتری از جنایات جنگی توسط سربازان انگلیسی است.

اما این تنها بخشی از ارقام منتشر شده است و تعداد واقعی غیرنظامیان کشته شده به دست نیروهای انگلیسی در جریان جنگ در افغانستان نامشخص است.

بر اساس داده‌ها، جوان‌ترین قربانی غیرنظامی ثبت شده بر اثر جنایات نظامیان انگلیسی تنها سه سال سن داشته است.

جنایات جنگی انگلیس در عراق فراموش نخواهد شد

مرکز بین‌المللی دادگستری ژنو (GICJ) تاکید می‌کند که بسته شدن تحقیقات درباره جنایات جنگی وحشیانه‌ای که نیروهای انگلیسی در عراق مرتکب شده‌اند را فراموش نمی‌کند؛ دولت انگلیس به همراه سران سیاسی و نظامی باید پاسخگوی تجاوزات تداوم یافته و رنج قربانیان باشند.

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) سال گذشته تحقیقات مقدماتی خود را در مورد ادعاهایی مبنی بر ارتکاب جنایات بین‌المللی توسط سربازان انگلیسی در عراق پایان داد و این بدان معناست که تحقیقات کامل انجام نخواهد شد.

دفتر دادستان دیوان بین‌‎المللی کیفری تصمیم گرفت بررسی اتهامات علیه مقامات انگلیسی در عراق را پایان دهد؛ دادستان باید تصمیم می‌گرفت که آیا این وضعیت با معیارهای شروع تحقیقات کامل در مورد جنایت‌ها مطابقت دارد یا خیر.

پیشتر وزیر دفاع انگلیس، توقف تحقیقات این کشور در مورد جنایات جنگی و سایر تخلفات انجام شده در عراق توسط نیروهای انگلیسی را اعلام کرده است اما با این وجود از سال 2003، صدها زندانی عراقی در مقیاس قابل توجهی توسط نیروهای انگلیسی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

مقامات سیاسی و نظامی انگلیس هنوز به طور کامل در مورد اتهامات متعدد جنایات جنگی در عراق پاسخگو نبوده‌اند؛ قربانیان چنین جنایاتی و خانواده‌های آنها همچنان در انتظار عدالتی هستند که شایسته آن است.

ناکامی انگلیس در بررسی واقعی ماهیت نظام‌مند شکنجه، از جمله نقش سران نظامی و سیاسی، تردید و نگرانی را در مورد تمایل انگلیس به تحقیق کامل و مستقلی که عدالت و پاسخگویی را در قبال جنایات انجام شده به ارمغان می‎آورد، ایجاد کرده است.

علیرغم شواهدی که از تحقیقات رسمی و احکام دادگاه‌ها به دست آمده، سوابق انگلیس در مورد تعقیب جنایات جنگی نادرست بوده است.

انگلیس بخشی از ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا بود که در مارس 2003 به طور غیرقانونی به عراق حمله کرد؛ نیروهای انگلیس تا می 2011 در عراق باقی ماندند؛ در این مدت موارد متعدد شکنجه، خشونت جنسی، بدرفتاری و سایر آزارهای غیرانسانی در این کشور گزارش شده است.

در بازداشتگاه‌هایی که نیروهای انگلیس در آن فعالیت می‌کردند، برخی از بازداشت‌شدگان در نتیجه بدرفتاری با آنها جان خود را از دست دادند یا به سادگی توسط سربازان کشته شدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *