رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هیئت صلح اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان راه اندازی شد

15:46 - 06 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۱۱۵۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت:آمادگی داریم که در پرونده های دستگاه قضایی نیز اظهار نظر کارشناسی داشته و از این مسیر همراه و همگام دستگاه قضایی گام برداریم.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در آیین افتتاحیه راه اندازی هیئت صلح اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان اظهار کرد:گام بعدی پس از تاسیس هیئت صلح، تاسیس شورای حل اختلاف در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان خواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که هیئت های صلح موجب دلگرمی سرمایه گذاران می شود، گفت: خوشحالیم که امروز در اتاق بازرگانی کرمان اولین هیئت صلح به صورت رسمی تشکیل می شود و این اولین گام برای حمایت از اقتصاد، اشتغال، تولید و رفع نگرانی فعالان اقتصادی خواهد بود.

وی تصریح کرد: در آینده نزدیک شاهد افتتاح شعبه تخصصی حل اختلاف ویژه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان خواهیم بود.

رئیس دادگستری استان کرمان با اشاره به آمادگی دستگاه قضایی برای ایجاد صلح یاری ها و میانجی گری در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، عنوان کرد: امید است که در آینده نزدیک بتوانیم دادگاه های تجاری را در استان راه اندازی کنیم و با مجموعه این اقدامات امنیت قضایی را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی ارتقاء خواهیم بخشید.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ادامه داد: دستگاه قضایی بیش از گذشته حامی اقتصاد و عرصه تولید در استان کرمان خواهد بود تا جهشی درحوزه اقتصاد و تولید در این استان ایجاد شود.

وی گفت: راه اندازی هیئت صلح اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان یک کار خیر است و امیدواریم ثمرات و برکات آن برای مردم و فعالان اقتصادی روز افزون باشد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که فرهنگ صلح و سازش، یک فرهنگ بسیار غنی و از آموزه های مورد تاکید دین مبین اسلام است، تاکید کرد: تاکید دین اسلام و خداوند بر این است که دعاوی و اختلافات بین افراد با صلح و سازش خاتمه یابد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ادامه داد: ایجاد اختلاف در بین مردم امری کاملا طبیعی است و برای حل این اختلافات، صلح و سازش در اولویت کار است.

وی با طرح این سوال که آیا باید به هر نوع اختلاف، رنگ و بوی قضایی داد؟ و یا اینکه راهکارهای دیگری نیز وجود دارد؟ ادامه داد: در دین مبین اسلام تاکید اصلی در مسیر حل اختلافات بر رسیدگی های قضایی نیست و بر صلح و سازش تاکید شده است و این موضوع تا جایی مورد تاکید قرار داشته که خداوند پیامبران و ائمه اطهار (ع) را به این کار مامور کرده است.

رئیس دادگستری استان کرمان اظهارکرد: رسیدگی های قضایی با وجود اهمیت خود در درجه دوم اولویت رفع اختلافات قرار دارد و اولویت نخست در این حوزه مربوط به صلح و سازش است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی گفت: واقعیت جامعه این است که هر موضوعی با مردم داری، ریش سفیدی و و مصالحه و سازش حل شده است، به صورت ریشه ای برطرف شده است و این در حالی است که در رسیدگی های قضایی، اختلافات به صورت ریشه ای حل نمی شود و ممکن است در آینده در شکل دیگری خود را نشان دهد.

وی صلح و سازش را مصداق برد – برد دانست و تاکید کرد: در صلح و سازش حاکم و محکوم وجود ندارد و هر دو طرف به حقوق خود رسیده اند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن اشاره به این مطلب که سازش همراه با عدالت مورد تاکید است، ادامه داد: سازشی که بخواهد عدالت را زیر پا بگذارد، ارزشی ندارد و عدالت در سازش به معنای آن است که فردی که حق او ضایع شده، حق وی استیفاء شود.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی گفت: ترویج فرهنگ صلح و سازش از اولویت های امروز دستگاه قضایی به شمار می رود زیرا بسیاری از نارسایی ها و مشکلات امروز در دستگاه قضایی و ضابطان را برطرف می کند.

وی یادآور شد: درنظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از 20 سال قبل شوراهای حل اختلاف، هیئت های صلح، داوری و … به منظور ترویج وصلح و سازش تشکیل شده اند که آیین نامه های آنها به صورت قانونی و رسمی در حال اجرا هستند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در سایه حل اختلاف در نهادهای اقتصادی می توان به ثمرات و برکات زیادی دست یافت زیرا کار در حوزه اقتصادی بسیار حساس است و توسعه اقتصادی، نیاز جدی به امنیت اقتصادی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی افزود: اگر در مرحله اول به اختلافات حوزه اقتصادی رنگ و بوی قضایی و انتظامی دهیم، موجب کاهش انگیزه فعالان و بنگاه های اقتصادی می شود.

وی بیان کرد: فعال اقتصادی به دنبال فضای امن اقتصادی و سرمایه گذاری آسان است و در صورت مزاحمت های مختلف سرمایه خود را در سایر کشورها سرمایه گذاری خواهد کرد.

رئیس دادگستری استان کرمان بر پیش بینی، تدبیر و مدیریت امور مربوط به اختلافات مربوط به نهادهای اقتصادی و فعالان اقتصادی تاکید کرد و گفت: هرگونه ادعای مربوط به فعالان اقتصادی باید در هیئت ها و نهادهای صلح که خانه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری است، مورد بررسی قرار گیرد و در این زمینه، صلح و سازش در اولویت باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز با بیان این مطلب که هیئت نمایندگان اتاق کرمان تلاش دارند از حمایت های مشروع اقتصادی حمایت نمایند، تاکید کرد: تعامل موجود با دستگاه قضایی مسیر حل مشکلات واحدهای تولیدی را تسهیل می کند.

سید مهدی طبیب زاده با اشاره به اینکه در استان کرمان حمایت لازم را از سوی قوای قضاییه، اجرایی و مقننه داریم، اظهارکرد: تلاش می کنیم با تجهیز به امکانات و دانش مورد نیاز مشاور امینی برای هر سه قوه باشیم.

وی بیان کرد: آمادگی داریم که در پرونده های دستگاه قضایی نیز اظهار نظر کارشناسی داشته و از این مسیر همراه و همگام دستگاه قضایی گام برداریم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه در گذشته برخی مشکلات و اختلافات مربوط به فعالان اقتصادی با پیگیری اعضای اتاق بازرگانی استان کرمان پیگیری با صلح و سازش و بدون مراجعه به دستگاه قضایی برطرف شده است، ادامه داد: با تشکیل هیئت صلح در اتاق بازرگانی این اقدامات با کیفیت و هدفمند دنبال می شود.

طبیب زاده، تشکیل دادگاه های خاص جرایم اقتصادی و دادگاه های تجاری را مورد تاکید قرار داد و افزود: لازم است که این اقدام در استان کرمان به صورت جدی دنبال شود.

وی استفاده از ظرفیت نهاد داوری در کنار هیئت صلح را نیز مورد اشاره قرار داد و در ادامه اظهارکرد: آمادگی داریم در حوزه آموزش نیز به دستگاه قضایی کمک کنیم تا پرونده های اقتصادی با سرعت و کیفیت بیشتر مورد رسیدگی قرار گیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *