چه کسانی از برد تیم ملی غمگین شدند؟

8:48 - 06 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۰۴۹۲
هربار که ورزشکاران ایرانی سرود ملی را می‌خوانند چهره خبرنگاران رسانه‌های سعودی و انگلیسی درهم کشیده می‌شود. مخالفان شادی و اتحاد ایران بازی را شروع کرده بودند که متصل به ساق پای فوتبالیست‌ها است.

خبرگزاری میزان - فرهیختگان نوشت: قابل پیش‌بینی بود نظام طراحی اغتشاشات نمی‌تواند رویکرد منسجم و مداومی نسبت به تجویز آشوب در ایران داشته باشد. عمده طراحی‌ها طی دو ماه اخیر با هدف رادیکال کردن فضای اعتراضات مردمی و به‌کارگیری روش‌هایی جهت دوقطبی‌سازی مهیا شده‌اند و به کمک دستگاه رسانه‌ای خارج‌نشین به سطح جامعه تزریق شد. حالا بعد از گذشت روزها و هفته‌ها از شروع التهابات 1401، وقتی به سطوح مختلف این نظام اعتراضی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که دچار تعارض جدی با خواست‌ها و دغدغه‌های مردم شده است. نمونه اخیر، ادامه همان رویکرد تحریم تیم‌های ورزشی ایران است که در ایام جام‌جهانی ادامه داشت.

مخالفان ایران متحد در آخرین عملیات روانی برای تشدید شکاف‌های اجتماعی، به سراغ ورزشکاران و اعضای تیم ملی فوتبال ایران رفتند. این دوره از حضور تیم ملی در جام‌جهانی، یکی از سخت‌ترین و پررنج‌ترین دوره‌ها برای اعضای کادر فنی و تیم فوتبال ایران بود. خبرنگاران مستقر در لندن با بمباران شدید رسانه‌ای، تمام ملاحظات مرسوم را کنار گذاشته بودند و در جهت اهداف سیاسی تعیین‌شده، نوک پیکان‌شان را به سوی اتحاد و شادی مردم ایران بردند. از قبل وظایف مشخص شده بود و محاسبات در پس دستگاه‌ فکری این نظام اعتراضی، به این نتیجه رسیده بود که روی برد و باخت تیم فوتبال ایران در جام‌جهانی قمار کند. با باخت تیم ملی فوتبال ایران مقابل تیم فوتبال انگلستان، تعدادی از طرفداران این مجموعه نظام اعتراضی به خیابان‌ها آمدند و شادی کردند و در صفحات مجازی حتی با شکسته شدن بینی علیرضا بیرانوند حین بازی خوشحال شدند. اما مساله این است که باخت مقابل انگلستان، پایان جام‌جهانی برای ایران نبود و بازی که مخالفان تیم ملی، در زمین سیاست و رسانه شروع کرده‌ بودند را باید تا انتهای این دوره از مسابقات به پیش می‌بردند. حالا هر برد تیم ملی فوتبال ایران برای اینها همچون زهری سنگین است که به خوردشان داده می‌شود.

هربار که ورزشکاران ایرانی سرود ملی را می‌خوانند چهره خبرنگاران رسانه‌های سعودی و انگلیسی درهم کشیده می‌شود. مخالفان شادی و اتحاد ایران بازی را شروع کرده بودند که متصل به ساق پای فوتبالیست‌ها است. بعد از پیروزی مقتدرانه ایران مقابل تیم فوتبال ولز، غم به چهره کسانی نشست که چندسالی است که به دنبال تحریم و ایجاد محدودیت برای تیم‌های ورزشی ایران هستند. چند نمونه را باهم مرور می‌کنیم.

 مسیح علی‌نژاد
طی یکی دو سال اخیر مسیح علی‌نژاد فعال سیاسی خارج‌نشین، تمام تلاش خود را به کار بست تا ورزش ملی ایران با تحریم‌های بی‌سابقه مواجه شود. او جزو پیشگامان این طرح بود و صریحا این را اعلام می‌کند. علی‌نژاد سال 1398 گفته بود: «برنامه من، مجاب کردن مجامع بین‌المللی به قطع هرگونه همکاری با جمهوری اسلامی ایران است. گام بعدی این است که اتحادیه اروپا را همراه کنیم، فیفا را همراه کنیم تا فوتبال ایران را تحریم کند و به رسمیت نشناسد.» علی‌نژاد بازیگر نقشه‌ای شده بود که برد و باخت تیم فوتبال و چرخش توپ در زمین بازی سرنوشت آن را مشخص می‌کند. حالا او هم با هر برد تیم ملی ایران غمگین خواهد شد.

مزدک میرزایی
رسانه سعودی ایران‌اینترنشنال از مدت‌ها قبل شروع مسابقات جام‌جهانی با حاشیه‌سازی قصد ایجاد فشار بر تیم‌های ورزشی ایران را داشت و بارها برای تعلیق ورزش ایران و همچنان حذف تیم ملی ایران از جام‌جهانی خبرسازی می‌کند. مزدک میرزایی مجری این شبکه هم تا پیش از بازی با خبرسازی‌های کذب مثل اینکه سردار آزمون به تیم ملی دعوت نخواهد شد، سعی در ایجاد تشنج در اردوی تیم ملی ایران داشت. کلیپی از مزدک میرزایی هنگام گزارش فوتبال ایران و ولز در فضای مجازی منتشر شده است که نسبت به خواندن سرود ملی و همچنین خوشحالی بازیکنان فوتبال ایران ناراحت است. به نظر می‌رسد که او هم جزء کسانی باشد که با هر برد تیم ملی ایران غمگین خواهد شد. 

 محمد تقوی
محمدتقوی کارشناس ایران‌اینترنشنال که نمی‌توانست ناراحتی‌اش از عملکرد بازیکنان تیم ملی ایران در مقابل ولز را پنهان کند، در این باره گفت: «به تیم ملی تبریک نمی‌گویم. حتی نمی‌توانم خسته نباشید بگویم به بازیکنان تیم ملی. من به‌هیچ‌وجه بازی ایران را نمی‌بینم، یعنی می‌بینم اما فقط به این دلیل که ببینم چه عکس‌العملی نشان می‌دهند.»

 لغو‌کنندگان بازی‌های دوستانه ایران
 لغو مسابقه دوستانه تیم ملی ایران با تیم ملی کانادا در بازی‌های مقدماتی آمادگی جام‌جهانی، اتفاقی بود که در استمرار فشارهای جمعی از اپوزیسیون خارج نشین بر مسئولان کانادایی رقم خورد. این اقدام باعث شد که تدارک بازی‌های دوستانه بعدی به صورت محرمانه صورت بگیرد و در فضای رسانه‌، هیچ اعلام رسمی نداشت. تمام کسانی که به دنبال ایجاد محدودیت و تحریم برای تیم ملی ایران بودند، مقابل هر پیروزی ورزشکاران ایرانی، زانوی غم بغل خواهند گرفت. به‌خصوص که در این دوره از هیچ تلاشی برای کشیده شدن بازی فوتبال به دنیای سیاست دریغ نکردند. حدود یک ماه پیش گزارشی به نقل از اسکای‌اسپورت منتشر شد که از یک اقدام نگین رونمایی کرده بود. درخواستی رسمی به شورای فیفا و جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا ارسال شده بود تا فدراسیون فوتبال ایران را فورا تعلیق کنند و در نتیجه عملا ایران از حضور در جام‌جهانی محروم شود. اقدامی که به نتیجه نرسید و رسوایی تاریخی بزرگی برای کسانی بود که تمام تلاش خود را به کار بستند تا مردم ایران برای لحظاتی اندک هم طعم شادی را نچشند. 

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *