رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مرندی: دعوت کشورهای غربی از چهره‌های معاند نشان از عصبانیت آن‌هاست/اینترنشنال و بی ‎بی سی‎ ابزارهای نفرت پراکنی غرب

9:18 - 19 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۲۹۱۸۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرندی: دعوت کشورهای غربی از چهره‌های معاند نشان از عصبانیت آن‌هاست/اینترنشنال و بی ‎بی سی‎ ابزارهای نفرت پراکنی غرب
یک کارشناس مسائل سیاسی می‌‎گوید که غرب در چارچوب سنت دیرینه خصومت خود علیه ایران به ابزارهای مختلفی مانند رسانه‌ها و افراد معاند چنگ می‌زند.

«محمد مرندی»، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، ضمن اشاره به اقدامات اخیر غرب علیه ایران و موضوع در اختیار قرار دادن تریبون در اختیار چهره‌های ضد ایرانی، می‌گوید: غربی‌ها به خوبی دریافته ‎اند که ایران قدرتی است که نمی‌توانند فکر تعرض به آن را حتی در ذهنشان بیاورند.

«مرندی» درباره حضور برخی از چهره‌های معاند در کنفرانس امنیتی بین المللی هالیفکس در کانادا، گفت: دولت کانادا خصومت عمیقی نسبت به کشور ما را دارد و امر تبعیت فوق العاده زیاد کانادا از سیاست‌های آمریکا را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که اتاوا این تبعیت را در موضوع بازداشت فرزند مدیر اجرایی و موسس شرکت هواووی که به دستور آمریکا انجام شده بود، نشان داد، اظهار کرد: این در حالی است که چین قدرت اقتصادی‌ بالایی دارد و کانادا نیاز به چین دارد، اما وقتی که آمریکا به ‎اتاوا دستور می‌دهد، دولت کانادا نمی‌تواند تخطی کند.

این کارشناس سیاسی، افزود: خصومت‌هایی که کانادا نسبت به ایران به ویژه در سال‌های اخیر انجام داده نیز ناشی از تبعیت از آمریکاست.

«مرندی» در ادامه بیان کرد: دعوت از چهره‌های معاند ایران در کنفرانس امنیتی بین المللی هالیفکس نیز در این همین راستاست؛ البته غربی‌های تصمیم‌گیر هم این افراد را جدی نمی‌گیرند‌؛ دعوت از این افراد از روی ضعف و در چارچوب کینه دیرینه غربی‌هاست.

این استاد دانشگاه همچنین درباره دعوت از معاندان جمهوری اسلامی ایران در نشست‌ اخیر ناتو، تصریح کرد: خصومت‌ غرب با ایران سر جای خود قرار دارد؛ آن‌ها اگر می‌توانستند و توانش را داشتند قطعا ماجراجویی علیه ایران را عملی می‌کردند، ولی آن‌ها به خوبی می‌دانند که نمی‎توانند از ماجراجویی در ایران پیروز خارج شوند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ایران یک کشور توانمند است و همزمان غربی‌ها به دلیل جنگ‌های بی پایانشان، جنگ اوکراین و تنش‌های فزاینده با چین افت کرده اند و تضعیف شده اند؛ از این رو می‌توان گفت که وقتی آن‌ها 20 سال پیش نتوانستند به کشور ما تعرض بکنند، طبیعتا اکنون حتی چنین تصوراتی در ذهنشان نیست.

«مرندی» در بخش دیگری با بیان اینکه دعوت‌ از افراد مذکور براساس خواست و لابی امثال کارکنان رسانه‌هایی مانند صدای آمریکا، بی‌بی‌سی فارسی، اینترنشنال و رادیو فرانسه که همه ابزار غرب برای نشان دادن خصومتشان با ایران است، صورت می‌گیرد، اضافه کرد: این رسانه‌ها ابزارهای نفرت پراکنی و واکنش‌های خشم آلود غرب نسبت به ایران هستند.

به گفته وی، باید توجه داشت که غربی‌ها به تدریج با تغییر و تحولاتی که به سرعت در جهان صورت رخ می‌دهد، تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهند؛ اکنون هم می‌بینیم که روسیه، چین و هند و کشورهای دیگر به غربی‌ها و مداخلاتشان توجهی ندارند و بی اعتنایی می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین درباره استفاده ابزاری غرب از رسانه‌ها و افراد معاند ایران، گفت: رسانه‌هایی مانند اینترنشنال و برخی چهره‎های معاند صرفا ابزارهای کوچکی برای غرب هستند؛ از طرفی تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل و دیگر اقدامات ضد ایرانی را طبیعی دانست، چرا که سازمان‌های بین المللی همواره در دست کشورهای غربی بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اقداماتی مانند تصویب قطعنامه باصطلاح حقوق بشری علیه ایران با هدف فشار بر ایران در چارچوب مذاکرات لغو تحریم‌ها قرار دارد، اظهار کرد: غرب می‌خواهد نقص‌هایی که در برجام بوده، محفوظ بماند تا بتوانند هر وقت که خواستند برجام را زیر پا بگذارند.

این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در پایان با بیان اینکه غربی‌ها با هدف ایجاد اغتشاش یک سری گروه‌های تروریستی را حمایت می‌کنند، گفت: اما هیچکدام از این اقدامات نمی‌توانند بدنه قدرتمندی در سراسر جامعه پیدا کنند، چرا که جمهوری اسلامی ایران مشروعیت بالایی در عامه جامعه دارد؛ این موضوع بارها حتی در نظرسنجی غربی‌ها مشخص و در مناسبت‌های مختلفی مانند تشییع سردار سلیمانی نمایان شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *