سیمان کالای راهبردی یا صادراتی؟

22:29 - 28 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۲۰۵۷۳
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس هیئت مدیره انجمن سیمان گفت: سیمان به علت حجم و هزینه بالا محصول به صرفه ای برای صادرات نیست، ولی سیمان ایران به علت مازاد عرضه، یارانه انرژی و بهای تمام شده پایین نسبت به قیمت های جهانی و کشورهای منطفه برای بازارهای هدف جذابیت دارد.

خبرگزاری میزان  - حمید فرمانی گفت : صنعت سیمان کشور با 5/ 8 میلیون تن ظرفیت ششمین صنعت را در جهان داراست.

رئیس هیئت مدیره انجمن سیمان کشور در ادامه افزود: سیمان ایران 82 سال قدمت دارد و 65 درصد اداره این صنعت در کشور در دست 5 هلدینگ خصولتی و 35 درصد آن هم در دست بخش خصوصی است.

وی بیان کرد: در حال حاضر 20میلیون تن از ظرفیت سیمان کشور مازاد تقاضای داخلی است و این میزان میتواند ظرفیت خوبی برای صادرات سیمان از کشورمان باشد .

رئیس هیئت مدیره انجمن سیمان ایران درباره میزان صادرات سیمان از کشورمان گفت: سیمان به دلیل حجم و هزینه بالایی محصول به صرفه ای برای صادرات نیست و در کل دنیا فقط 7 درصد از این محصول صادرات میشود ولی سیمان ایران به دلیل مازاد عرضه، سوبسید انرژی و بهای تمام شده پایین نسبت به قیمت های جهانی و کشورهای منطفه برای بازارها هدف جذابیت دارد.

فرمانی گفت: در سالهای اخیر کلینکر که 90 درصد مراحل سیمان شدن را طی کرده است، به جای سیمان کامل به بازارهای هدف صادر می شود. این محصول به دلیل حمل و نقل آسان تر و ماندگاری بالا بهتر از سیمان کامل صادر میشود.

وی افزود: در سال گذشته 12 میلیون تن کلینکر و سیمان از ایران به کشورهای منطقه صادر شده است. در هفت ماهه نخست سال جاری نیز حدود 8 میلیون و 200 تن صادرات کلینگر و سیمان داشتیم تا آخر سال به همان میزان سال قبل خواهیم رسید.

همچنین رئیس هیئت مدیره انجمن سیمان ایران درباره نحوه صادرات سیمان به کشورهای همسایه افزود: در هر کشوری که نیاز به واردات سیمان باشد دستگاههای تولید در آن کشورها نصب شده و با صادر کردن کینکر و رنده کردن آن سیمان تولید میشود.

فرمانی با اشاره کاهش صادرات سیمان به عراق گفت: در سالهای گذشته عراق برای تامین انرژی رای تولید سیمان مشکل داشت بنابراین بیشترین میزان سیمان مورد نیاز خود را از سیمان ایرانی تامین می کرد د اما در چند سال اخیر با تاسیس کارخانه توانسته نیاز خود را برطرف کند .

انتهای پیام/


برچسب ها: سیمان سیمان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *