رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آلنا دوهان خواستار رفع فوری تحریم‎های سوریه شد

11:09 - 21 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۰۹۱۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اقدامات قهری یکجانبه در پی سفر 12 رزوه خود به سوریه خواهان لغو فوری تحریم‌ها علیه این کشور شد.

خبرگزاری میزان - «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اقدامات قهری یکجانبه و تاثیر آن بر بهره‌مندی از حقوق بشر، از کشورهایی که تحریم‌ها را علیه سوریه اعمال کرده‌اند، خواست تا فورا این تحریم‌ها را لغو کنند.

«دوهان» که به مدت 12 روز به سوریه سفر کرده بود، گفت: از مشاهده تأثیر گسترده اقدامات قهری یکجانبه بر سوریه در زمینه وضعیت حقوق بشر و موضوعات بشردوستانه و همچنین انزوای کامل اقتصادی و مالی یک کشور شوکه شدم. مردمی که پس از یک دهه جنگ در تلاش برای بازسازی یک زندگی شایسته هستند.

وی در گزارش خود هشدار داد: 90 درصد از جمعیت سوریه در حال حاضر زیر خط فقر زندگی می‌کنند و با دسترسی محدود به غذا، آب، برق، سرپناه، سوخت، پخت و پز، گرمایش، حمل و نقل و مراقبت‌های بهداشتی مواجه هستند.

به گفته وی، با بیش از نیمی از زیرساخت‌های حیاتی که به طور کامل ویران شده یا به شدت آسیب دیده است، اعمال تحریم‌های یکجانبه بر بخش‌های کلیدی اقتصادی از جمله نفت، گاز، برق، تجارت، ساخت و ساز و مهندسی درآمد ملی را از بین برده و تلاش‌ها برای بهبود و بازسازی اقتصادی را تضعیف کرده است.

این کارشناس سازمان ملل گفت: مسدود شدن پرداخت‌ها و امتناع از تحویل توسط تولیدکنندگان و بانک‌های خارجی به همراه محدودیت ذخایر ارزی ناشی از تحریم‌ها باعث کمبود جدی دارو و تجهیزات تخصصی پزشکی به ویژه برای بیماری‌های مزمن و نادر شده است.

وی افزود: احیا و توسعه شبکه‌های توزیع آب شرب و آبیاری به دلیل در دسترس نبودن تجهیزات و قطعات یدکی متوقف شده است و پیامدهای جدی برای سلامت عمومی و امنیت غذایی ایجاد کرده است.

«دوهان»، اظهار کرد: در شرایط انسانی غم‌‌انگیز و رو به وخامت کنونی که 12 میلیون نفر از مردم سوریه با ناامنی غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند، من خواهان لغو فوری همه تحریم‌های یکجانبه‌ای هستم که به شدت به حقوق بشر آسیب می‌زند و از هرگونه تلاش برای بازیابی و بازسازی جلوگیری می‌کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‎ها تاکید کرد: هرگونه اشاره‎ای به اهداف خوب تحریم‌های یکجانبه، نقض حقوق اساسی بشر را توجیه نمی‌کند؛ جامعه جهانی موظف به همبستگی و کمک به مردم سوریه است.

این مقام سازمان ملل همچنین به موضوعات دیگری مبنی بر تاثیر منفی چندوجهی تحریم‌ها از جمله همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های علمی، هنری، ورزشی، حفظ میراث فرهنگی ملی و احیای آثار فرهنگی، دسترسی به فناوری‌های جدید، فضای مجازی و بسترهای اطلاع‌رسانی آنلاین پرداخت.

وی گفت: من از جامعه بین‌المللی و به‌ویژه کشورهای تحریم‌کننده می‌خواهم که به اثرات مخرب تحریم‌ها توجه کنند و گام‌های فوری و ملموسی برای رسیدگی به رعایت بیش از حد شرکت‌ها و بانک‌ها مطابق با قوانین بین‌المللی حقوق بشر بردارند.

این کارشناس سازمان ملل در طول سفر 12 روزه خود به سوریه، با نمایندگانی از نهادهای دولتی، ملی و محلی، سازمان‌های غیر دولتی، انجمن‌ها، بازیگران بشردوستانه، مشاغل، نهادهای سازمان ملل، دانشگاهیان، سران و سازمان‌های مذهبی و همچنین جامعه دیپلماتیک دیدار کرد؛ او علاوه بر دمشق، از شهر حمص، روستاهای حمص و روستاهای دمشق نیز بازدید کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *