وزیر کار: دنبال بنگاه داری نیستیم، وظیفه اصلی ما حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین است

19:24 - 20 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۰۴۲۰
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تاکید بر اینکه دولت به دنبال بنگاه داری نیست، گفت: وظیفه اصلی ما حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین است.

خبرگزاری میزان_ بنا به اعلام مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سید صولت مرتضوی» در نشست صمیمانه با ۴۰ کارآفرین برتر استانی و ملی که امروز جمعه بیستم آبان در محل این وزارتخانه برگزارشد، افزود: تقویت بخش خصوصی و مردمی سازی اقتصاد، راهبرد ویژه دولت براساس دیدگاه های رئیس جمهور و سیاست های دولت مردمی سیزدهم است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جغرافیای سیاسی جمهوری اسلامی ایران و موقعیت استراتژیک آن را بستری مهم برای توسعه و افزایش بهره وری توصیف کرد.

وی با بیان اینکه موفقیت ها و میزان بهره وری امروز ما متناسب با استعدادها و ظرفیت های موجود نیست، گفت: حل دغدغه های کارآفرینان در رفع موانع جهش تولید در کنار ارائه بسته های تشویقی با استفاده از مصوبه کارآفرینان پیشرو راهگشا و اثربخش است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تاکیدات و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه کارآفرینی گفت: کانون های استانی و ملی کارآفرینی و اشتغال آفرینی با همراهی و همدلی دولت و بخش خصوصی به صورت ویژه ایجاد می شود.

مرتضوی گفت: تقویت اقتصاد معدن، توسعه اکتشافات، استخراج و فرآوری یکی از ظرفیت های مغفول کشور و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است که می تواند ارزآوری و اشتغال آفرینی قابل توجهی به همراه داشته باشد.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم جهاد سازندگی درعرصه کارآفرینی و تولید تاکید و اظهارکرد: دخالت دولت ها در تولید و اقتصاد، مانعی جدی در مسیر توسعه است.

وی گفت: دولت باید مشوق، سیاستگذار و ناظر بر کارآفرینی  باشد و بخش خصوصی را برای راهبری خط مقدم اقتصاد مقاومتی و اشتغال آفرینی تقویت کند.

مرتضوی با تاکید دوباره بر اینکه دولت به دنبال بنگاه داری نیست، افزود: وظیفه اصلی ما حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین است و در راستای تحقق آن کارآفرینان برتر کشور را مشاورین امین خود می دانیم.

وزیر کار گفت: اشتغال و اقتصاد پویا مهمترین درخواست مردم از حاکمیت است و دشمن با سوءاستفاده از این مطالبه به حق مردم، زمینه آشوب و کاهش سرمایه اجتماعی را در کشور دنبال می کند.

وی توجه به آموزش و مشاوره به کسب و کارهای جوان را بسیار مهم دانست و اظهارکرد: نشست با کارآفرینان برتر به صورت مستمر و هدفمند و با هدف اطلاع از موانع تولید و اشتغال آفرینی در کشور دنبال می شود.

 مرتضوی گفت: مهم ترین موارد مطرح شده در این نشست به عنوان نظام مسائل پیش روی تولید، کارآفرینی و اشتغال آفرینی کشور به صورت دسته بندی شده تقدیم رئیس جمهور نیز خواهد شد.

تسهیل فعالیت های اقتصادی کارآفرینان برتر کشور

«محمود کریمی بیرانوند» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست به برنامه های این معاونت برای تسهیل فعالیت های اقتصادی کارآفرینان برتر کشور اشاره کرد و گفت: اشتغال آفرینی به معنای واقعی نیازمند پیگیری مسائل در همه سطوح حاکمیت است.

وی افزود: کار آفرینان برتر کشور با وجود مشکلات و موانع موجود توانسته اند، در میزان اشتغال، نوآوری،صادرات، بهره وری و مسئولیت اجتماعی موفق و سرآمد باشند.
معاون وزیر کار از برنامه ریزی برای ایجاد کانون های کارآفرینی و اشتغال آفرینی در استان های کشور خبر داد و اظهار داشت: رفع موانع تولید و حرکت در راستای تحقق شعار سال، نیازمند همراهی ویژه بخش خصوصی است.

همچنین «علی زندوکیلی» مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی با ارائه گزارشی از فرایند جشنواره شناسایی کارآفرینان برتر، کارآفرینی مبتنی بر نوآوری را به عنوان موتور محرک اصلی اقتصاد کشور دانست.

استقبال کارآفرینان برتر از دیدار صمیمانه با وزیر کار

همچنین جمعی از کارآفرینان برتر کشور در این نشست به طور مشروح دغدغه ها، چالش ها و پیشنهادهای خود را برای تقویت تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین اعلام کردند.

مباحث حوزه جرایم مالیاتی و بیمه ای، توجه ویژه به جایگاه کارآفرینان در اقتصاد کشور، پیشنهاد تصویب و اجرای قانون پیوست فناوری، استفاده از ظرفیت دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار به منظور پیگیری مشکلات و مسائل کارآفرینان در دستگاه های اجرایی، پیشنهاد تشکیل مجمع خبرگان کارآفرینی با هدف تسهیل اجرای قوانین، راه اندازی شبکه ملی کارآفرینی و اشتغال با رویکرد مردمی، طراحی بسته های تشویقی ترویج فرهنگ کارآفرینی، رتبه بندی فعالان اقتصادی، استعدادیابی کارآفرینی درسطح کشور، تسهیل صادرات، رفع موانع بانکی، اعتباری و تامین منابع مالی، تسریع واگذاری ها به بخش خصوصی و تعاونی ها، تشکیل شتاب دهنده های کارآفرینی با هدف تسهیل صدورمجوزها،پیشنهاد تدوین وتصویب قانون کارآفرینی،ایجاد نظام صنفی کارآفرینی، پیشنهاد تشکیل شورای مشترک وزارت کار و وزارت علوم با هدف توسعه فرهنگ کارآفرینی، اصلاح آئین‌نامه‌های مانع زا و لزوم رفع ناهماهنگی برخی دستگاه‌های دولتی درحوزه کارآفرینی از مهم‌ترین موارد مطرح شده در دیدار کارآفرینان برتر با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.

کارآفرینان برتر استانی و ملی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست صمیمانه خواستار تکرار چنین گفت و گوهای چهره به چهره شدند و برخی اعلام کردند که برای نخستین بار توانسته اند در دیداری رو در رو بدون تعارف مشکلات و دغدغه های خود را با وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در میان بگذارند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *