واقعیت بازداشتگاه‌های سوئد از زبان فرزند حمید نوری/از ضرب و شتم تا ممانعت از دسترسی به پزشک

11:04 - 21 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۴۹۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
واقعیت بازداشتگاه‌های سوئد از زبان فرزند حمید نوری/از ضرب و شتم تا ممانعت از دسترسی به پزشک
فرزند حمید نوری می‎گوید وضعیت بازداشت پدرش بسیار متفاوت از ادعاهایی است که رسانه‌های غربی مطرح می‌کنند.

«عطیه نوری»، فرزند «حمید نوری»، شهروند ایرانی که اکنون سه سال از بازداشت وی در سوئد می‌گذرد طی گفت‎وگو با خبرگزاری میزان به بیان وضعیت پدرش در زندان سوئد پرداخته که در ادامه آن را می‎خوانید.

«نوری»، در ابتدا ضمن اشاره به اینکه اکنون سه سال است که پدر من در بازداشتگاه انفرادی به سر می‌برد، گفت: پدر من را به صورتی وحشتناک و با ضرب و شتم در پای پله‌های هواپیما و در مقابل دیگر مسافران بازداشت کردند.

وی می‎گوید: ما تا چند روز از پدرم اطلاعی نداشتیم تا اینکه از طریق رسانه‌های معاند این موضوع اعلام شد.

فرزند «حمید نوری» در ادامه با اشاره به اینکه تا 7 ماهه نخست بازداشت این شهروند ایرانی، خانواده‌اش از وضعیت وی اطلاعی نداشتند، اظهار کرد: پدرم هم از خانواده هیچ اطلاعی نداشت تا اینکه پس از چند ماه مادرم به سفارت سوئد در تهران مراجعه کرد و از طریق بازداشتگاه سوئد تماس تلفنی با سفارت این کشور در تهران برقرار شد.

به گفته «نوری»، یکی از موضوعاتی که بیشتر از همه خانواده «حمید نوری» را آزار داده موضوع عدم ارتباط با وی بوده که این موضوع همچنان ادامه دارد.

وی می‌گوید: در طول سه سال اخیر ملاقات‌های خانواده با «حمید نوری» انگشت شمار بوده و شاید 6 یا 7 بار ملاقات انجام شده است.

«عطیه نوری»، افزود: «حمید نوری» هنگام بازداشت و در طول دوره بازداشت از سوی طرف سوئدی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در مکالماتی که با خانواده داشته به این نکته اشاره کرده که آسیب‎‌های ناشی از این ضرب و شتم همچنان در بدن وی وجود دارد و آزارش می‌‎دهد.

فرزند «حمید نوری» می‌گوید که پدرش بر اثر این ضرب و شتم‌ها و ضربه‌هایی که به سرش زده‌اند هنوز از سردرد و درد گوش رنج می‌برد.

«عطیه نوری»، در بخش دیگری بیان کرد: مشکل جسمانی اصلی که «حمید نوری» را در بازداشتگاه سوئد آزار می‎دهد ضعف بینایی است و با این وجود مقامات زندان اجازه معاینه وی از سوی چشم پزشک را نمی‌دهند.

وی می‎گوید که حتی کنسولگری ایران خواستار معاینه «حمید نوری» از سوی یک چشم پزشک شده و پیشنهاد اعزام پزشک کنسولگری به بازداشتگاه نیز مطرح شده اما مقام‎های زندان سوئد این پیشنهاد را نیز رد کرده‌اند.

«عطیه نوری» در ادامه می‎گوید: «حمید نوری» چند بار در زندان بیمار شده و به کرونا نیز مبتلا شده اما حتی پس از ابتلای وی به بیماری کرونا نیز بازداشتگاه سوئدی از ارائه خدمات پزشکی و درمانی خودداری می‌کند و تنها چند قرص مسکن را در اختیار وی قرار داده است.

وی افزود: اردیبهشت ماه روند دادگاه پدرم تمام شد و در آن زمان قاضی حکم به لغو محدودیت‌های تماس و ملاقات و انفرادی داد اما با این وجود نه تنها محدودیتی لغو نشده بلکه برخی محدودیت‌های بیشتر نیز اعمال شده است.

«نوری» با اشاره به این موضوع که سوئدی‌ها چند بار محل بازداشت «حمید نوری» را تغییر داده‌اند گفت: هر کدام از این بازداشتگاه‌ها قوانین خودشان را دارند، مثلا در بازداشتگاه قبلی پدرم می‌توانست با کنسولگری و سفارت تماس بگیرد و هر مشکلی داشت در میان بگذارد اما در این بازداشتگاه جدید هیچگونه ارتباطی برای پدرم مهیا نمی‌کنند و پدرم حتی به کنسولگری و به سفارت هم دسترسی ندارد.

«عطیه نوری» در ادامه افزود: واقعیت بازداشتگاه‌های سوئد با آنچه رسانه‌های غربی ارائه می‌دهند بسیار متفاوت است؛ پدر من در سلولی قرار دارد که تنها در آن یک تخت و یک تلویزیون وجود دارد؛ تلویزیونی که هیچ شبکه فارسی زبانی بر روی آن وصل نیست و بود و نبود آن تاثیری ندارد.

وی همچنین به تغییر وکلای «حمید نوری» اشاره کرد و اظهار کرد: پدرم وکلاهایش را برای تجدیدنظر تغییر داد و این تغییر وکیل یک سیر خیلی طولانی داشت؛ حدود دو ماه به طول انجامید؛ دادگاه، وکیلی را که پدرم معرفی کرد، نپذیرفت و او مجبور شد وکیل دیگری معرفی کند.

«نوری» همچنین به روند فرجام‌خواهی این پرونده پرداخت و بیان کرد: اکنون این موضوع در حال بررسی است؛ لایحه‌ها و دفاعیه‌ها از طریق وکیل به دادگاه ارسال شده و دادگاه در حال بررسی است؛ پدرم نیز دفاعیه‌های خود را به دادگاه ارسال کرده است.

«عطیه نوری»، فرزند «حمید نوری»، در پایان با اشاره به اینکه قاضی سوئدی در جلسه آخر دادگاه به پدرم گفت که از این پس هیچگونه محدودیتی نباید وجود داشته باشد اما جالب این است که بعد از این همه مدت هنوز پدرم در انفرادی است و هنوز دسترسی به تلفن ندارد، گفت: هنوز اگر بخواهیم یادداشتی را به وی برسانیم به راحتی به دستش نمی‌رسد؛ خیلی موارد را برای پدرم بعد از حکم قاضی ممنوع کردند، ممنوعیت‌هایی برای پدر اعمال کردند که پیشتر وجود نداشت و به نوعی در حال حاضر وضعیت بدتر شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: سوئد حمید نوری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *