دعا؛ مسیری برای کسب آرامش

15:41 - 17 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۳۴۰۱
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: دعا نقش موثری در کسب آرامش افراد دارد؛ دعا خصوصا در بعد از نماز نیز موثر بوده، زیرا خداوند بیان می‌فرماید اگر دعای شما نبود التفاتی به شما نمی‌کردم.

یدالله بهتاش در گفت‌وگو با میزان پیرامون تاثیر دعا در آرامش روح گفت: در دنیای پر دغدغه امروز آرامش دُر کم یابی شده است همچنین از بزرگ‌ترین مشکلات بشر امروزی، اضطراب و فشار‌های روانی است، که پیامد‌های منفی فروانی هم به دنبال دارد، انسان در راه رسیدن به آرامش کوشش‌های فراوانی را به کار برده است، اما چون راه صحیح آن را نیافته ایم، تلاشش بی ثمر مانده است.

وی در همین راستا افزود: اما اسلام دین کاملی است که به واسطه آخرین فرستاده خداوند متعال بر عالم بشریت عرضه شد و راهکار‌های کاربردی و عملیاتی را در این زمینه دارد که در روایت‌های متعدد به آن‌ها اشاره شده، نکته قابل تامل اینکه خداوند متعال در قرآن کریم و در آیات متعدد به راه‌های دست یابی آرامش از طریق دعا پرداخته است.

دعا

استغفار

بهتاش در مورد اهمیت استغفار ابراز کرد: خداوند متعال در آیه ۱۱۰ سوره نساء بیان فرمود: «وَمَنْ یَعْمَلْ سُوءًا أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللَّهَ یَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَحِیمًا و هر کس کار زشتى کند یا بر خود ستم ورزد، سپس از خدا آمرزش بخواهد، خدا را بسیار آمرزنده و مهربان خواهد یافت.»

این کارشناس علوم قرآنی همچنین اظهار کرد: در آیه ۳ سوره هود بیان شده است: ««وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُمَتِّعْکُمْ مَتَاعًا حَسَنًا إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى وَیُؤْتِ کُلَّ ذِی فَضْلٍ فَضْلَهُ ۖ وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ کَبِیرٍ و اینکه از پروردگارتان آمرزش بخواهید، سپس به سوى او بازگردید تا آنکه شما را تا پایان زندگى از بهره نیک و خوشى برخوردار کند، و هر که را صفات پسندیده و اعمال شایسته افزون‏تر از دیگران است، پاداش زیادترى عطا کند، و اگر روى از حق برگردانید، من از عذاب روزى بزرگ بر شما بیمناکم.»

وی پیرامون گره گشایی افزود: در حدیثی از «پیامبر اکرم (ص)» پیرامون گره گشایی بیان شده است که می‌فرماید: «هرکس مشکلی طاقت فرسا پیدا کرد، یا مصیبتی سخت بر او وارد شد، یا در زندگی به تنگنا افتاد، سی هزار بار بگوید: «أَسْتَغْفِرُاللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» در این صورت خداوند گره از کارش می‌گشاید و گشایشی در زندگی او قرار می‌دهد»؛ و این مهم زمینه را برای آرامش افراد فراهم خواهد کرد.

امید

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: امید یکی از گزینه‌های دیگر برای آرامش است لذا نباید از کمک خداوند نا امید شد، امید به آینده‌ای روشن یعنی صبر و ایمان به خداوند همین مهم آرامش انسان را به دنبال خواهد داشت.

صبر

بهتاش پیرامون نقش صبر در آرامش اظهار کرد: بزرگان ما در مورد اهمیت صبر سخنان فراوانی گفته‌اند، در آیه ۱۵۵ سوره بقره نیز در مورد صبر آمده است: «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَو، شما را به پاره‌ای از سختی‌ها، چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده.»

وی در ادامه اظهار کرد: خداوند متعال، همه انسان‌ها را آزمایش مى‌کند، امّا آزمایش و امتحان همه یکسان نیست. تمام جهان، صحنه آزمایش و تمام مردم حتى پیامبران نیز امتحان قرار مى‌گیرند. باید بدانیم که آزمایش‌هاى خداوند براى رفع ابهام نیست، بلکه براى شکوفایى استعداد‌ها و پرورش انسان‌ها است وسایل آزمایش الهى نیز تمام حوادث تلخ و شیرین و از جمله ترس و گرسنگى، زیان مالى و جانى و کمبود محصولات است.

بهتاش بیان کرد: ترس از دشمن، محاصره‌ اقتصادى، جنگ و جهاد و اعزام فرزندان و عزیزان به میدان‌هاى نبرد، از جمله امتحانات است. براى پیروزى در آزمایشِ خوف از دشمن، نیاز به توکّل و یاد خداوند است و براى مبارزه با کمبودها، نیاز به صبر و پایدارى است.

اهمیت دعا

وی نقش دعا را در آرامش افراد مهم دانست و بیان کرد: دعا نقش موثری در کسب آرامش افراد دارد. دعا خصوصا در بعد از نماز نیز موثر بوده، زیرا خود خداوند بیان می‌فرماید اگر دعای شما نبود التفاتی به شما نمی‌کردم. در این ماه که ماه ذی‌القعده است خواندن دعا‌های مختلف که هر کدام فواید خاص خود را دارد و مورد تاکید است خصوصا خواندن دعای لا من ارجوع لکل خیر ثواب فراوان دارد؛ لذا عبادت و دعا را همواره باید مد نظر قرار داد.

این کارشناس علوم قرآنی عاقبت بخیری و کارنامه خوب اعمال در آخرت را مایه آرامش خواند و ابراز کرد: در آیه ۶۹ سوره مائده بیان شده است: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَالَّذِینَ هَادُوا وَالصَّابِئُونَ وَالنَّصَارَىٰ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ، هر کس از گرویدگان به اسلام و یهودان و ستاره‌پرستان و نصاری که به خدا و روز قیامت ایمان آورد و نیکوکار شود هرگز آنان را ترسی و اندوهی (در عالم آخرت) نخواهد بود.»

وی افزود: ملاک سعادت ایمان و عمل صالح است، نه ادّعا و نام. مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ … از سوی دیگر ایمان از عمل جدا نیست. آمَنَ … وَ عَمِلَ لذا باید حتما به این مهم توجه داشت.

دعا

عفت و پاکدامنی

وی عامل دیگر آرامش را عفت و پاکدامنی دانست و تاکید کرد: این نکته که توجه به عفت و پاک دامنی زمینه را برای آرامش فراهم می‌کند نکته مهمی است این امر خصوصا برای جوانان و نوجوانان با اهمیت است البته پاک دستی و نیز در این حوزه دسته بندی می‌شود و مطمئن باشید کسانی که میلیاردی از بیت المال پول برده اند آرامش ندارند.

احسان و نیکو کاری

بهتاش احسان و نیکو کاری را در ایجاد آرامش مورد بررسی قرار داد و خاطر نشان کرد: احسان و نیکوکاری آرامش را در پیش خواهد داشت این مهم با توجه به مشکلات اقتصادی طی دو سال گذشته امری مهم است، «امام صادق (ع)» در این زمینه می‌فرماید: کسی که دیگران را خوشحال کند خودش نیز در آرامش خواهد بود و خوشحال می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *