رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نگاهی به تاریخ سیاه‌پوستان در فرانسه

16:17 - 14 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۲۵۶۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نگاهی به تاریح سیاه‌پوستان در فرانسه نشان می‌دهد که آنها در این کشور نیز با تبعیض و نژادپرستی گسترده‌‎ای مواجه بوده‌اند.

خبرگزاری میزان – اخیرا و در جریان سخنرانی یک عضو سیاه‌پوست پارلمان فرانسه، یکی دیگر از نمایندگان دراظهاراتی نژادپرستانه خطاب به وی گفت «به آفریقا برگرد»؛ این اظهارات موجب تعطیلی نشست پارلمان فرانسه شد.

به گزارش «فرنچ توگدر»، جنبش «زندگی سیاهان مهم است» جهان را تغییر داده و همچنین تاریخ را یادآوری می‌کند.

تاریخ سیاه‌پوستان در فرانسه با تاریخ آنها در آمریکا، جایی که این جنبش از آنجا شروع شد و همچنین در کشورهای دیگر بسیار متفاوت است اما تعصب و نژادپرستی در این کشور نیز وجود دارد.

اذعان به این نکته مهم است که سیاه‌پوستان چه اهل آفریقا، دریای کارائیب یا جاهای دیگر، یا متولد فرانسه از تنها اقلیت فرانسه دور هستند؛ بسیاری از گروه‌ها و فرهنگ‌های دیگر بر فرهنگ فرانسه تأثیر گذاشته‌اند، و این گروه‌ها و فرهنگ‌ها، متأسفانه، تبعیض و گاهی خشونت را نیز تجربه کرده‌اند.

برآورد می‌شود که امروزه بین 1.5 تا 3 میلیون سیاه‌پوست در فرانسه زندگی می‌کنند؛ با این حال در این کشور بیشتر از آمریکا احساس وجود جوامع جداگانه وجود دارد، احتمالا به این دلیل که در بیشتر موارد، سیاه‌پوستان همچنان با کشوری که از آنجا آمده یا خانواده‌شان متعلق به آنجاست، روابط دارند.

هنگامی که مهاجرت در مقیاس وسیع در سال‌های پس از جنگ آغاز شد، تعصبات نیز تشدید شد؛ عموما وقتی سیاه‌پوستان کشورهای دیگر شروع به ساختن جوامع و استقرار خود در فرانسه در سطح دائمی‌تر کردند، برخی از فرانسوی‌ها شروع کردند به آنها به‌عنوان تهدیدی برای همه چیز از شغلشان گرفته تا فرهنگ فرانسوی نگاه کنند.

برده‌داری در بسیاری از مستعمرات فرانسه و سرزمین‌های ماوراء بحری رایج بود؛ فرانسوی‌ها سومین تاجر بزرگ برده در قرن هجدهم بودند و تنها در آن قرن بیش از یک میلیون برده به مکان‌هایی مانند هائیتی، گوادلوپ و مارتینیک آورده شدند.

در سرزمین اصلی فرانسه، برده‌داری به طور رسمی در سال 1794 لغو شد، اما تا سال 1848 در مستعمرات این کشور ادامه یافت.

فرانسوی‌ها در دهه 1530 شروع به استعمار سایر نقاط جهان کردند که در طول قرن‌ها، این کشورها و سرزمین‌ها به تدریج استقلال کامل یا جزئی را به دست آورده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *